Mærsk indleder ny kurs med underskud og skuffende resultater
Første regnskab med en helt ny struktur i AP Møller-Mærsk byder på stigende omsætning, men også et underskud på 239 mio. dollars (1,5 mia. kr.).
Topchef Søren Skou er ikke tilfreds - især udviklingen i den største division, der dækker containerfragt og havneterminaler under den nye betegnelse Ocean, skuffer.
- I første kvartal af 2018 oplevede vi 30 procent vækst i vores omsætning, siger topchefen og slår fast, at omstillingen til det nye Mærsk er godt i gang.
- Imidlertid var vores resultater på den korte bane utilfredsstillende, især i den Ocean-relaterede del af vores forretning.
- Som svar på de nuværende udfordrende markedsvilkår implementerer vi en række kortsigtede initiativer, så vi igen bliver profitable, siger han.
Underskuddet på 239 mio. dollars skal ses i forhold til et underskud på 139 mio. dollars i samme periode i 2017.
Det er det såkaldt underliggende resultat, der gælder de dele af forretningen, der ikke er solgt fra.
Omsætningen landede samlet på knap 9,3 mia. dollars (58,8 mia. kr.) mod 7,1 mia. dollars (44,9 mia. kr.) i samme periode 2017.
Søren Skou tilføjer, at forventningerne til 2018 fastholdes.
Første kvartal er første periode med helt ny struktur i Mærsk, der som led i en ny strategi skal gå fra olie- og rederigigant til transport- og logistikgigant.
AP Møller-Mærsk solgte i 2017 olievirksomheden Maersk Oil til franske Total. Samme år opkøbte Mærsk det tyske rederi Hamburg Süd, der blev overtaget 1. december.
Mærsk har fået en succesfuld start på sammenlægningen med Hamburg Süd og med at lukke ned for Maersk Oil i marts, lyder det i regnskabet.
Dermed består AP Møller-Mærsk af fire divisioner - Ocean, Logistics & Service, Terminals & Towage samt Manufacturing & Others.
- Det nye format reflekterer, at vi er en integreret global containertransport- og logistikforretning, der fokuserer på vores kunders værdikæder, og det giver os mulighed for at følge vores fremgang i forretningen, siger Søren Skou.
- Især i de dele der ikke er ren søfragt, og hvor vi skal vækste med det formål at minimere den cykliske del af vores forretning, tilføjer han.
For at fuldende transformationen mangler der fortsat en løsning for Maersk Drilling og det mindre selskab Maersk Supply Service, hvilket ventes at ske i 2018.
/ritzau/