23948sdkhjf

Krav til industriens bæredygtighed vil stige

CSR-rådgiver forventer stigende krav til også mindre virksomheders adfærd og engagement på det bæredygtige område

Kravene til virksomhedernes bæredygtighed vil stige. Det er den helt korte og skarpe konklusion, hvis man spørger Lars Konggaard, som står bag rådgivningsvirksomheden CSR-rådgivning.dk og har mere end 20 års erfaring med rådgivning om CSR, forretningsstrategi og organisationsudvikling.

- Virksomheder oplever et stigende internationalt pres til at have en CSR-politik, der dækker hele værdikæden. Fra at det således fortrinsvist har været et lovmæssigt krav, der "blot" omfattede de 1.200 største danske virksomheder er det i stigende grad blevet noget, som også mindre og mellemstore virksomheder med under 250 ansatte frivilligt engagerer sig i, siger Lars Konggaard.

Gennem sit firma rådgiver han både store og små virksomheder om CSR, og Lars Konggaard oplever en stigende interesse blandt alle typer virksomheder for at få formuleret og implementeret en CSR-strategi i det daglige.

Fem hovedtendenser
Lars Konggaard oplister fem forbundne hovedtendenser, som vil fremme udviklingen i retning af mere samfundsansvar blandt virksomhederne.

- Vi ser stigende politiske krav, som på byggeriområdet eksempelvis har udmøntet sig i form af energieftersyn af bygninger. Med den stigende internationalisering skærper kravene fra de udenlandske samarbejdspartnere og kunder til, at man som underleverandør efterlever etiske og lovmæssige standarder og eksempelvis ikke benytter børnearbejde.

Udover de ovennævnte to tendenser handler det som noget tredje også om inddækning af risici. Med tættere og mere komplekst samarbejde øges presset og ønsket om, at man som virksomhed er i stand til at dokumentere, at man efterlever forskellige regler og standarder.

Som en fjerde tendens fremhæver Lars Konggaard den finansielle tendens gående på, at der i stigende grad rejses krav om gennemsigtighed og dokumentation fra finansiel side. Hvis man ønsker at tiltrække kapital udefra, fordrer det i stigende grad, at man kan påvise, at man har en CSR-strategi, som man efterlever.

Tiltrækker arbejdskraft
Som den femte hovedtendens fremhæver Lars Konggaard, at flere og flere virksomheder anvender CSR i en rekrutteringssammenhæng.

- CSR, employerbranding og rekrutteringsstrategi væves tættere og tættere sammen. Ikke mindst i en tid med udbredt mangel på kompetent arbejdskraft oplever jeg, at evnen til at man som virksomhed udviser samfundsmæssigt ansvar er en medvirkende faktor, når det handler om tiltrækning og fastholdelse af arbejdskraft.

Vanetænkning blokerer
Lars Konggaard oplever imidlertid mange virksomheder, der har forbehold over for CSR.

- Mens CSR er forholdsvis udbredt i medico- og fødevarebranden, er det endnu ikke særligt udbredt i mindre og mellemstore metalvirksomheder. Det er i høj grad branchemæssig vanetænkning og ledelseskulturelle barrierer, der begrænser virksomheders frivillige involvering i CSR, lyder det fra Lars Konggaard.

Han tror, at det vil være økonomisk fordelagtigt for flere virksomheder at udvise større samfundsmæssigt engagement - ikke mindst fordi at flere og flere danske metal- og maskinvirksomheder får kunder og samarbejdspartnere uden for Danmarks grænser.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063