Nilfisk-partnerskab skal gøre støvsugerne klogere
Den danske producent af rengøringsmaskiner sætter efter et utilfredsstillende 2018 øget fokus på robotteknologi og kunstig intelligens. Det sker gennem en række partnerskaber med højtspecialiserede tech-selskaber, og seneste tilføjelse til listen er San Diego-baserede Brain Corp.
- Partnerskabet er en stærk tilføjelse til vores multipartner-strategi for autonome rengøringsløsninger. Vi bestræber os løbende på at tilbyde vores kunder adgang til de rigtige partnere og teknologier på det rigtige tidspunkt, siger CEO i Nilfisk, Hans Henrik Lund, i en pressemeddelelse.
Brain Corp har de seneste ti år specialiseret sig i at udvikle platforme for kunstig intelligens, og i 2015 gik virksomheden ind i robotmarkedet. Af pressemeddelelsen fremgår, at Brain Corp betragter aftalen med Nilfisk som en signifikant ekspansion af virksomhedens tilstedeværelse på det europæiske marked.
Ifølge erhvervsmediet Finans har forhandlingerne mellem de to parter stået på siden slutningen af 2018 og betyder, at Nilfisk sandsynligvis kan lancere nye produkter baceret på den amerikanske platform i 2020. Mediet fortæller desuden, at man hos Nilfisk forventer, at rengøringsrobotter til professionelle kunder om få år vil tegne sig for 10 pct. af virksomhedens omsætning.
Partnerskabet mellem de to virksomheder vil i praksis betyde, at Nilfisk udvikler selve rengøringsmaskinen, mens virksomhederne i fællesskab udvikler teknologiplatformen, der skal gøre maskinen selvkørende.