28-årig har tre industriuddannelser i tasken
28-årige Andreas Hachenberger Jensen har allerede gennemført tre uddannelser. I dag arbejder han som maskiningeniør, men kan desuden kalde sig produktionsteknolog og smed.
Han valgte at starte uddannelsen som smed på EUC Lillebælt lige efter folkeskolen, fordi han ville ud og bruge sine hænder.
- Jeg var i erhvervspraktik som smed to gange, da jeg gik i folkeskole, fordi jeg godt kunne lide faget og syntes, det var sjovt. Det endte med, at jeg fik en læreplads hos den sidste virksomhed, hvor jeg var i praktik, forklarer Andreas Hachenberger Jensen i en pressemeddelelse.
Han arbejdede i et halvt år som smed, efter han blev udlært i 2012.
- Jeg kunne godt se, at kroppen hurtigt ville blive slidt, hvis jeg skulle arbejde som smed i mange år. Jeg havde nogle kolleger, der fortalte mig om uddannelsen som produktionsteknolog. Uddannelsen lød spændende, så jeg gik i gang med den, forklarer han.
Blev god til engelsk
Da Andreas Hachenberger Jensen blev færdig som produktionsteknolog, læste han direkte videre til maskiningeniør sammen med to medstuderende.
- Meget af uddannelsen til maskiningeniør foregik på engelsk. I starten var tanken om undervisning på engelsk ret skræmmende, men det var ikke noget problem, så snart jeg kom i gang - og i dag er jeg jo god til engelsk, siger han.
Maskiningeniør er en meget teoretisk uddannelse sammenlignet med den praksisnære smedeuddannelse, og ifølge Andreas er den store forskel på smed og maskiningeniør, at man som smed er med til at producere ting, hvor man som maskiningeniør er med til at finde på, hvad andre skal producere.
- Min force har hele tiden været, at jeg kunne koble min viden som smed på teorien bag begge videregående uddannelser. Da jeg læste, havde de elever, der kom direkte fra HTX, nogle gange udfordringer omkring det praktiske. Som smed har jeg fået en god forståelse for den praktiske proces, for eksempel om der vil opstå problemer i forhold til produktionen af en bestemt ting.
Han peger på, at smedeuddannelsen for ham har fungeret som basal viden i de videregående uddannelser.
- Som smed har jeg fået en god materialeforståelse og en nyttig viden om produktionsprocesser. Jeg tror også, det er derfor, at mine kolleger ofte spørger mig til råds, når de vil vide noget omkring svejseprocesserne i produktionen, der ofte har stor betydning for dokumenteringen af et projekt, fortæller han.
Hverdag som maskiningeniør
Andreas Hachenberger Jensen arbejder som maskiningeniør hos ingeniørvirksomheden Melsing i Strib.
- Vi er et meget ungt team på lige knap 20 ingeniører, der mødes hver dag klokken 13 og spiller bordfodbold. Humoren og drengehørmen minder meget om stemningen på et smedeværksted, så på det område er der ingen forskel, griner han.
Han peger på, at det for ham uden tvivl været en fordel at starte karrieren med en uddannelse som smed.
- Jeg kan kun tale godt om at bruge sin erhvervsuddannelse til at læse videre. For mig har det givet mig en bedre viden og forståelse for det, jeg arbejder med i dag. Man skal ikke være bange for det teoretiske på de videregående uddannelser, for man lærer det! Jeg kom selv med en 10. klasses matematikeksamen og har klaret det ligeså godt som dem, der kom med en HTX-baggrund, siger Andreas Hachenberger Jensen.