Industrien inviteres på global jobjagt
Specialiserede hænder og kloge hoveder fra hele verden skal vide, at der er store muligheder for at skabe en fremtid i den danske industrisektor.
Det er målet i en ny kampagne, hvor op mod 20 danske industrivirksomheder får plads i et digitalt univers, der skal synliggøre de danske virksomheder globalt og danne bro til arbejdskraft fra områder af verden, der slet ikke har Danmark på radaren, når det handler om karriere og fremtidsplaner.
- Vi må konstatere, at manglen på højt specialiseret arbejdskraft er en barriere for vækst i Danmark. Vi vil derfor i kontakt med kandidater, der bor rundt omkring i verden og har et godt job og slet ikke aner, at vi for eksempel har en stærk robotklynge i Odense, siger Dan Rosenberg, som er senior talent acquisition manager i organisationen Copenhagen Capacity.
Organisationen arbejder for at fremme erhvervsudvikling og vækst i Greater Copenhagen-regionen og Danmark.
Det er netop Copenhagen Capacity, som gennemfører kampagnen med "State of Denmark" som afsender, og det sker med Odense Robotics, Business Region Midtvest og Aarhus Business Region som partnere.
De danske værdier
Målet med kampagnen er ifølge Dan Rosenberg naturligvis at tiltrække arbejdskraft til den danske industrisektor, men det er det gode liv i Danmark, som helt overordnet skal fungere som trækplaster for de mennesker, der satser på en fremtid her i landet. Derfor benytter kampagnen budskaber om frihed, ligestilling, kreativitet og hygge, som kendetegner det danske samfund og arbejdskultur.
Dan Rosenberg forklarer, at indsatsen kommer til at rette sig mod specialiserede faglærte som industriteknikere og procesoperatører samt højtspecialiserede ingeniører og softwareudviklere indenfor robotteknologi og automation med mindst tre-fem års erfaring.
Lige nu inviterer Copenhagen Capacity op til 20 virksomheder, der vil gå med i kampagnen, som bliver støttet med 1,4 mio. kr. af Copenhagen Capacity. Samtidig er der deltagerbetaling på 30.000 kr. for hver virksomhed, som så til gengæld bliver lovet kvalificerede ansøgere og massiv eksponering ude i verden på specielt de sociale medier og digitale platforme.
1.000 konkrete ansøgninger
Med erfaring fra tidligere lignende indsatser forventer Copenhagen Capacity, at kampagnen bliver vist omkring 20 millioner gange på nettet og får besøg fra i alt 100.000 unikke brugere, hvilket vil ende i omkring 1.000 konkrete ansøgninger til de 20 virksomheder.
- Første skridt bliver at samle industrivirksomhederne, der søger medarbejdere, og derefter sætter vi kampagnen i gang, og i sidste ende sender vi kvalificerede kandidater til virksomhederne med de konkrete job, siger Dan Rosenberg, som er klar til at gå i dialog med interesserede virksomheder.
Han forventer, at vise cirka 60 job på et kampagnesite, hvor hver virksomhed også har sin egen profilside. Derudover vil omkring 10.000 personer verden over tilmelde sig et nyhedsbrev om fremtidige karrieremuligheder.