Damstahl: Rørimporten bliver ramt
I weekenden varslede Italien en total nedlukning af de fleste af landets fabrikker. Også flere nabolande har skruet ned for produktionen.
Metal Supply har spurgt nogle af de førende stålgrossister i Danmark, hvilken betydning den seneste udvikling har for leverancerne af stål.
Michael Lund, administrerende direktør hos Damstahl:
Hvordan er leveringssituationen hos jer lige nu, og har den ændret sig siden sidste uge?
Der er en markant forandring. Alle kunne jo i søndags høre, at italienerne lukker ned til og med den 3. april. Man har så til og med onsdag til at få varer ud, så der er kaos dernede lige nu for at få færdige varer ud. Det er svært at få lastbiler derned, og det er svært at få lastbiler hjem, og der er stadig 50-60 km kø ved grænsen.
Alvoren i det her er, at Italien udgør i runde tal 80 pct. af al rørimport til Danmark, og dermed er det en alvorlig situation. Jeg skal ikke gøre mig til dommer over, om 3. april er realistisk, men jeg har bare svært ved at se lige nu, at det er det. Jeg tror simpelthen ikke, man laver sådan en nedlukning for at åbne igen 3. april. Så det scenarie, vi arbejder med, er, at der kommer til at gå væsentligt længere tid, inden der er hul igennem til Italien igen.
Har I nogle opdaterede anbefalinger til kunderne?
Det er klart, at de kunder der lige nu står og kan se ind i et behov, gør stadigvæk klogt i at gå i dialog. Jeg mener fortsat ikke, at man skal hamstre, men man skal gå i dialog med sin leverandør, hvis man har et defineret behov fra en kunde, hvor man har nogle forpligtelser.
I Damstahl arbejder vi med kundeaftaler, hvor vi forpligter os til at levere, og kunden forpligter sig til at aftage. Det er sådan nogle aftaler, man kan kigge lidt nærmere på i disse tider. Det kan vi se en stigende interesse for.
Aktiviteten er stadig god, men det er jo ikke kun Italien, der er ramt nu. Frankrig har også lukket ned for produktion, og Spanien har lige meddelt, at der er flere af værkerne, der lukker, og der er pres på fra de spanske fagforeninger for at lave en total nedlukning som i Italien. Så kan der komme noget fra Fjernøsten, når vi ellers kommer hen efter 1/7, hvor der igen er luft i kvoterne til, at vi må importere. Ligeledes har vi finske, tyske og svenske leverandører, men de kan jo ikke skrue op for deres output og sikre forsyninger til hele Europa. Så forsyningen på den mellemlange bane kan godt blive udfordret.
Inden for de sidste to timer har vi fået en række meldinger om prisforhøjelser fra værkerne. Det vil sige dem, der stadig har en mulighed for at levere og sælge, de er selvfølgelig nødt til at tage noget mere for deres varer i den nuværende situation. Så det vil betyde højere priser for rustfri stål, det ser vi allerede i markedet, fokus er primært på forsyningssikkerhed.