Kosan Crisplant vil vokse gennem opkøb
En ambitiøs vækstplan skal sikre, at Århus-virksomheden når en omsætning på 750 mio. kr. i løbet af tre år.
Men her stopper festen ikke, for også i årene fremover er der dømt høj vækst. Målet er at vokse med 10-12 % om året og nå en omsætning på 750 mio. kr. i løbet af en treårig periode.
Vil ikke købe største konkurrent
En så ambitiøs vækststrategi kan ikke kun ske gennem organisk vækst, og Anders C. Andersen forventer derfor, at Kosan Crisplant vil være aktiv på opkøbsmarkedet. Han nævner Indien og Brasilien som to oplagte markeder for opkøb at servicecentre og konkurrenter. Til gengæld afviser han, at man har kig på koncernens største konkurrent; franske Siraga.
- Vi overvejer ikke at opkøbe Siraga. Vi er i forvejen store i Frankrig og satser på at være en stærk lokal udbyder tæt på kunden. Så hellere udkonkurrere Siraga, siger Anders C. Andersen.
Han kan samtidig konstatere, at der atter er kommet gang i salget i Nordafrika og Mellemøsten efter uroen under det arabiske forår. Både libyske og irakiske kunder er begyndt at røre på sig, og så har Kosan Crisplant fået en rekordstor ordre til en kuwaitisk kunde.