Grøn profil bliver et konkurrence-parameter
Grønne ambitioner er blevet et konkurrenceparameter i metalindustrien.
Det mener Stena Recyclings, der er Nordens største genanvendelsesvirksomhed.
Tendensen gælder stort set alle produktionsvirksomheder, og selvom der ikke findes brancheopdelte tal, så er tendensen klar, lyder det fra Stena Recycling i en pressemeddelelse.
- Vi mærker en stigende interesse for genanvendelse på tværs af alle brancher og også inden for metal- og maskinområdet er der voksende ønske om at bidrage til at nedbringe CO2-udslippet. Mange metalvirksomheder ønsker vores hjælp til at få den grønne omstilling op i gear. Det kan være lige fra den indledende design for recycling-fase, over bedre sortering, øget genanvendelse og om minimering af spild, siger Jesper Hansen, direktør for Strategic Sales & Marketing i Stena Recycling.
Vigtig adgangsbillet
Jesper Hansen fremhæver flere eksempler på danske metalvirksomheder, som Stena Recycling hjælper med at opnå bedre ressourceudnyttelse: Carlsberg, Siemens Gamesa og Danfoss er blandt de større inden for de seneste års tid. Også mange mindre og mellemstore metalvirksomheder er at finde blandt Stena Recyclings kunder.
Jesper Hansen understreger at bæredygtighed bliver en adgangsbillet i en værdikæde med større og større sporbarhed og dokumentationskrav. Kan man ikke vise, hvordan man i praksis arbejder med bæredygtighedsmål, risikerer man at tabe kampen om markedsandele.
- Produkter bliver mere og mere komplekse, er sammensat af forskellige materialer med trinvist længere værdi- og logistikkæder. Samtidig øges kravene blandt leverandører og kunder til ens evne til at synliggøre sine bæredygtighedstiltag. Det skærper kravene til rådgivning og dokumentation, så man som virksomhed har sikker jord under fødderne, når man iværksætter tiltag, der eksempelvis handler om at øge genanvendelsen af metalspåner, siger han.