Dansk havmøllerederi bestiller to gigantiske skibe
Det danske specialrederi Cadeler, inden for offshore vindindustrien til installation, drift og vedligeholdelse af havvindmøller, har valgt COSCO Shipping Heavy Industry til at bygge to nye X-klasse havvindmølle-installationsskibe.
Læs også: Cadeler rejser yderligere kapital til nybygningsprogram
Ordren på de to skibe udgør i alt 651 mio. dollars (ca. 4 mia. kr.). De nye skibe bliver de største i branchen, når de er leveret.
Det første X-klasseskib vil være klar til drift i tredje kvartal 2024 og er allerede chartret til sit første projekt af Siemens Gamesa. Det andet af skibene leveres 1. kvartal 2025, oplyser rederiet her i formiddag i en selskabsmeddelelse.
Med de to nye skibe fordobler Cadeler størrelsen af flåden.
Avancerede specifikationer
- Udvidelse af vores flåde er en vigtig strategisk prioritet, som sikrer, at vi kan imødekomme efterspørgslen fra vore kunder om større installationskapacitet. Samtidig er de nye skibe mere miljøvenlige med meget avancerede tekniske specifikationer, siger Mikkel Gleerup, administrerende direktør i Cadeler, og uddyber:
- Havvind spiller en stadig større rolle i den grønne omstilling, og forventningen er, at den installerede kapacitet af havvind de kommende år vokser markant i flere dele af verden. Vi er godt positioneret til at medvirke til at gøre havvind endnu mere konkurrencedygtig ved at levere effektive installationer af havvind til gavn for producenterne af vindmøller og udviklerne af vindprojekter samt i sidste ende den grønne omstilling.
De nye X-klasseskibe er designet til at operere på nogle af de sværeste projekter i verden. Når de to nye skibe er bygget, vil Cadeler råde over den største flåde i branchen målt på lastkapacitet og evnen til at transportere, installere og servicere næste generation af havvindmøller.
Første kontrakt på plads
- Vi er glade for at have afsluttet vores forhandlinger med COSCO og levere på et vigtigt mål for Cadeler i 2. kvartal 2021 som tidligere kommunikeret. Vi valgte COSCO på grund af deres omfattende ekspertise, pålidelighed og høje standarder med bygning af højt specialiserede skibe til installation af havvindmøller.
- COSCO viste fra starten, at de proaktivt ville samarbejde med Cadeler i forbindelse med leveringen vores nye X-klasse skibe, og det blev endnu mere tydeligt, da vi besluttede at bygge to identiske skibe i samme ordre. Skibene repræsenterer fremtiden for vores forretning, og vil være state-of-the-art i alle aspekter. På den måde sætter vi i dag helt nye standarder i industrien.
Ifølge Cadeler er det første nye fartøj allerede chartret til installation af verdens største havvindmøller.
Konstruktionen af begge X-klasse skibe starter nu på COSCOs skibsværft i Qidong, Kina. Byggeprocessen vil tage tre år, men allerede før kølen er lagt, er der indgået kontrakt om, at det første X-klasse skib skal medvirke til at installere en af verdens største havvindmølleparker på 1,4 GW kaldet “Sofia”, ejet af RWE.
100 14 MW møller
Til dette projekt vil Cadeler bistå Siemens Gamesa med transport og installation af 100 x 14 MW vindmøller, der skal placeres på Dogger Bank, 195 km fra den nordøstlige kyst af Storbritannien. 14 MW-møllerne forventes at være de største vindmøller i verden på installationstidspunktet.
Vindmøllerne vil være 252 meter høje målt fra havets overflade til rotorbladets spids og med en rotordiameter på 222 meter.
Marc Becker, administrerende direktør for Siemens Gamesa Offshore Business Unit siger:
- Til den første kommercielle installation af, hvad der vil være de største offshore vindmøller i produktion, er det vigtigt, at skibene er lige så avancerede som selve møllerne. Vi er overbeviste om, at X-klasseskibene fra Cadeler vil give den enestående lastekapacitet, den teknologiske ydeevne og de samlede energieffektivitetsgevinster, vi forventer. Skibene vil dermed gøre det muligt for os at forløse endnu mere af vindenergiens potentiale til at fremme den grønne energirevolution.
Fem 20+ MW møller på dækket
Mikkel Gleerup forklarer, at designet af de to nye X-klasseskibe bygger på Cadelers erfaring gennem ti år med installation af havvindmøller samt input fra Cadelers kunder:
- Sammenlignet med de oprindelige specifikationer for X-klasseskibe inkluderer vores endelige design et opgraderet jacking-system og hovedkran. Det sker for at være på forkant med næste generation af havvindmøller og inddrage alle input fra kunder og partnere.
Med et dæksareal på 5.600 kvm, en nyttelast på over 17.600 tons og hovedkrankapacitet på over 2.000 tons i 53 meters radius er de to nye hybrid, cyber-secure skibe særdeles attraktive for kunderne i havvind industrien.
Skibene vil være i stand til at transportere og installere syv komplette sæt 15MW vindmøller eller fem sæt 20+ MW vindmøller per last. Det reducerer antallet af transitter, der er nødvendige for hvert projekt, hvilket øger installations-tempoet og reducerer CO2-udledningen.
Landstrøm og batterier
For at mindske miljøpåvirkningen har Cadeler anvendt en række målepunkter ved specifikationen, som er blevet evalueret som en del af den samlede udbudsproces. Eksempelvis opstillede Cadeler kriterier som: Mindsket emission og miljøpåvirkning, krav om CO2-regnskab under byggeprocessen, minimalt brug af farlige stoffer, krav om brug af biologisk nedbrydeligt fedt og olie samt at fartøjerne skal kunne genanvendes.
Det nye skibsdesign rummer desuden mange særlige specifikationer og teknologiske forbedringer f.eks. en landstrømforbindelse, der forventes at reducere brændstofforbruget med op til 15 pct., brændstofeffektive motorer og en optimeret motorstørrelse samt en batteriløsning, der gør det muligt at reducere brændstofforbruget under kranoperationer og manøvrering, når møllerne installeres.
I de nye skibe indgår også teknologi, der genanvender energi fra jacking-systemet og kranerne.
Læs også: Mens andre har USA og Asien i kikkerten: Cadeler-topchef satser på vækst i Europa