Råvarekaos: Grossist måtte sig nej til nye kunder
Selv om 2020/2021 endte med en vækst i omsætningen på 14 procent til 4,625 milliarder kroner hos aluminium- og rødmetal-grossisten Alumeco kunne året faktisk have endt endnu bedre.
Det fortæller CEO Per Thanning Johansen.
Den fynske virksomhed har nemlig stået lige midt i orkanens øje, når det gælder om at skaffe tilstrækkeligt med råvarer til de mange sultne kunder. Og det har ikke været nogen helt let opgave i det forgangne år.
- Det har været helt ekstremt. Vi har aldrig oplevet noget lignende. Vi har brugt ufatteligt meget tid og ressourcer på at sørge for at få varer hjem og koordinere og håndtere alle de ændringer, der sker hele tiden. Du har en kunde i den anden ende, som skal bruge varer, og så ændres det syv gange, inden de lander på matriklen. Så det har været et stort pres for medarbejderne, som egentlig er blevet håndteret rigtig fint. Samtidig havde vi Covid 19, hvor vi skulle sidde hjemme. Det er egentlig utroligt, at vi har klaret os så godt igennem, fortæller Per Thanning Johansen.
Henter varer i Asien igen
Han lægger ikke skjul på, at det har været en stor udfordring at skaffe tilstrækkelige mængder af råvarer, og det har udfordret koncernens indkøbere
- Nu er en af vores styrker, at vi har et rigtigt godt og stærkt leverandørnetværk, som både har været loyale over for os, og vi har været loyale over for dem i mange år, og det gør selvfølgelig, at vi har et godt udgangspunkt. Men så er det selvfølgelig et spørgsmål om at søge i alle krogene efter mulige leverandører, og vi har da også måttet til Asien igen for at hente varer, trods at det har været meget dyrt. Nu har de godt nok suspenderet anti-dumpingtolden, der har været på varerne i ni måneder, men transporten er stadigvæk vanvittig dyr, og du ved ikke, hvornår varerne kommer, forklarer Per Thanning Johansen.
Forhindrer hamstring
Samtidig har Alumeco måttet sætte restriktioner på, hvor mange råvarer de enkelte kunder kan aftage, for der har nemlig på et tidspunkt været en tendens til hamstring.
- Det er egentlig for at sikre, at vi har nogle varer og kan holde de produktioner i gang, som vi servicerer, og der ikke er nogle få, der tømmer hele lageret, lyder det fra Per Thanning Johansen, der fortsætter:
- Vi har været gode til at få varer ind stadigvæk, men vi er nødt til at sikre et normalt flow i det, så folk trækker det, de normalt ville trække i et normalt marked. Vi har en god historik med vores kunder og ved, hvad de normalt forbruger. Vores mål er at servicere dem på langt sigt og ikke kun kortsigtet.
Han tilføjer at kunderne faktisk har vist stor forståelse for restriktionerne, der til gengæld har haft konsekvenser for Alumeco selv.
- Vi har faktisk måttet stoppe for nye kunder i en lang periode for at servicere vores gode, loyale kunder, slutter Per Thanning Johansen.