Malm-tog væltede i Sverige - Store konsekvenser for LKAB
Et lastet malmtog fra LKAB blev søndag eftermiddag afsporet på Malmbanen mellem Sikträsk og Lina älv, lige nord for Gällivare i Nordsverige.
I alt blev 38 vogne kørt af sporet - og stoppet forventes at blive langvarigt, meddeler LKAB i en pressemeddelelse.
- Det her viser endnu en gang, hvor følsom vores forsyningskæde er. Vi har brug for dobbeltspor nu, siger Jan Lundgren, der er logistikchef og adm. direktør i LKAB Malmtrafik.
Stedet for afsporingen ligger cirka 3 km fra nærmeste vej, så prognosen lyder på togstop i flere dage.
Togføreren overlevede uden skader; men lokomotivet ligger søndag aften stadig midt på sporet.
Malmlinjen er cirka 500 km lang og forbinder LKABs miner med havnene i Narvik og Luleå.
Ønsker at øge kapaciteten
- Vi har i mange år ønsket at få Malmbanen udbygget til dobbeltspor, Siger Jan Lundgren.
- Det handler dels om at øge kapaciteten, så den matcher vores planlagte stigning i produktionen, dels om at mindske følsomheden over for forstyrrelser.
- Dette er den mest belastede jernbanestrækning i hele Sverige og vores eneste måde at forsyne vores kunder på.
- Årsagen til afsporingen skal naturligvis undersøges; men uanset hvad det er, viser det endnu en gang, hvor vigtigt spørgsmålet om rutens tilgængelighed er. I værste fald kan trafikken standses i flere uger.
- Der skal investeres i jernbanen nu, så Malmbanen ikke bliver en flaskehals i den industrielle omstilling, siger Jan Lundgren.
I 2020 leverede LKAB 28,5 millioner ton jernmalmprodukter med en omsætning på 34 milliarder svenske kroner. Indtil tredje kvartal i år er leverancerne på 20 millioner ton og salget er 40 milliarder svenske kroner.
Om Malmbanen
Malmbanen er navnet på den cirka 500 kilometer lange jernbanestrækning, der går fra norske Narvik i nord til svenske Luleå i syd. Den er verdens nordligste elektricificerede jernbane. Den norske del af banen hedder egentlig ikke Malmbanan, men Ofotbanen.
Mineselskabet LKAB transporterer sin jernmalm fra minerne i Kiruna og Malmberget til havnene i Narvik og Luleå til eksport. Jernbanen tillader togvægt på op til 8.600 ton og et 30 ton akseltryk. Begge tal er større end for nogen anden jernbane i Skandinavien.