23948sdkhjf

BJ-Gear-direktør: Markedskræfterne er sat ud af spil

Både omsætning og overskud er steget markant i 2021, men uroen på råvaremarkedet giver ekstra arbejde hos gear-producenten BJ-Gear

Skanderborg-virksomheden BJ-Gear A/S formåede i 2021 for alvor at ryste sig fri af den corona-nedtur, man oplevede året før. Det viser virksomhedens regnskab, der er blevet offentliggjort for nyligt.

Her steg nettoomsætningen med 11 procent til 153,6 millioner kroner, og overskuddet før skat med hele 57 procent til 16,4 millioner kroner.

- Hvis man tager 2021, så var det kendetegnet ved, at efterspørgslen kom ret hurtigt tilbage efter corona i primo 2021, og der så vi ret hurtigt et højt aktivitetsniveau - og det er fortsat hele året og også ind i 2022, fortæller administrerende direktør Flemming Graversgaard.

Han var selv en smule overrasket over, hvor hurtigt markedet vendte efter corona-nedlukningerne i 2020.

- Alle fandt hurtigt tilbage på 2019-niveau, som også var højt. Det så vi faktisk allerede et par måneder inde i 2021. Det chok efter corona overvandt markedet lynhurtigt. Der var et vakuum, der blev udløst i starten af 2021. Det var alle kunder og alle markeder, vi så tilbage på 2019-niveau, lyder det fra Flemming Graversgaard.

Første prisstigning i 10 år

Dermed er alt dog ikke fryd og gammen for den østjyske gear-producent. For selv om 2021 endte med et tilfredsstillende resultat, har det på mange måder været et hektisk år.

Hvis man tager 2021, så var det kendetegnet ved, at efterspørgslen kom ret hurtigt tilbage efter corona i primo 2021, og der så vi ret hurtigt et højt aktivitetsniveau Flemming Graversgaard, administrerende direktør hos BJ-Gear

- Det næste, vi bøvlede med, var vareknaphed og stigende priser på råvarer, komponenter, transport og energi. Det kan man selvfølgelig ikke umiddelbart læse i vores regnskab, men det kunne vi bestemt internt sidst på året. Der kunne vi se, at vores omkostningsniveau begyndte at blive presset af de stigende priser, siger Flemming Graversgaard.

Af samme grund var BJ-Gear i 2021 nødsaget til at hæve priserne på egne produkter for første gang siden 2011.

- Et eller andet sted glæder jeg mig til, at markedskræfterne kommer til at virke igen. De er sat ud af spil lige nu. Det er ikke et spørgsmål om, hvad du vil betale for varerne, hvis du køber råvarer eller komponenter ind. Det er et spørgsmål om, at hvis ikke du tager dem, så er der andre, der gerne vil have dem. Det er bare at tage det, man kan få og holde forretningen kørende overfor vores kunder, forklarer Flemming Graversgaard.

Lang ordrehorisont

Han kan dog glæde sig over, at den positive udvikling i salget er fortsat ind i 2022, hvor BJ-Gear lige nu ligger 10 procent foran både 2021 og budgettet.

- Vi er i den gunstige situation, at vi ligger i lange aftaler med nogle af vores store kunder inden for medico- og fødevareindustrien. Det giver faktisk mulighed for at source komponenter helt ind i 2024. Vi ligger typisk med en pipeline på seks-otte måneders produktion. Det gør det også lettere at navigere i et meget uroligt råvare- og komponentmarked, forklarer Flemming Graversgaard.

- Det er en ret gunstig situation for BJ-Gear, at vi er i stand til at source så langt ud, men prisen for det er, at vores lagerbinding er steget voldsomt. Den er over de sidste to år steget fra 35 til mere end 50 millioner. Så vi har bundet 15 millioner mere i lageret. Men det er alt sammen noget, vi ved har en høj omsætning. Det, vi sourcer, er præcis det, vi ved skal til for at lukke de ordrer, vi har foran os, siger han.

BJ-GEAR A/S
Regnskabsår 2021 2020
Valuta mio. DKK mio. DKK
Nettoomsætning 153,6 138,1
Primært resultat 17,2 11,7
Bruttofortjeneste 80,1 71,6
Resultat før skat 16,4 10,4
Årets resultat 12,5 7,9
Status balance 104,9 102,9
Egenkapital 35,8 29,5
Antal ansatte 87 91
Kilde: CVR

Artiklen er en del af temaet Regnskab.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.128