Temadage om behandling af rustfrit stål
Cleanodan A/S afholdte temadage om behandling af rustfrit stål i Aalborg d. 12. august og 16. august. Disse var stablet på benene i samarbejde med Metal Supply.
Temadagene levede helt op til forventninger hos Vagn Rasmussen og Claus Q. Jessen.
- Deltagerantallet fordelte sig med knap 20 deltagere d. 12. august og knap 15 deltagere d. 16. august. Og begge dage var spørgelysten meget stor, beretter Claus Q. Jessen.
Claus Q. Jessen, der tidligere har slået sine folder på Force, tog deltagerne gennem en gribende beretning om rustfrit ståls finurligheder. Han lagde dog ”blødt” ud med spørgsmålet: Hvad er rustfrit stål?
Svaret er ganske enkelt: En jernlegering med minimum 12% chrom.
Rustfrit ståls unikke egenskaber ligger i, at materialet laver sig en hinde, der beskytter materialet. Ved idealeksemplet gendanner denne hinde sig selv, men hvis dette ikke sker korroderer materialet – og det går meget hurtigt!
Claus Qvist Jessen kunne fremvise adskillelige skrækeksempler fra den virkelige verden og gennemgik de fem forskellige korrosionsformer for rustfrit stål: generel korrosion, grubetæring, spaltekorrosion, spændingskorrosion og interkrystallinsk
korrosion.
Af alle disse ulykker er grubetæring en af de mest almindelige. Det er en meget lokaliseret korrosionsform, hvor stålet korroderer voldsomt på et eller flere steder, mens resten forbliver "passivt". Grubetæring er derved en korrosionsform, der giver anledning til et minimalt materialetab, men ganske ekstreme korrosionshastigheder.
Illustration 1: Grubetæring (pitting)Grubetæring er en korrosionsform, der hyppigt angriber svaghederne i stålet, og anløbninger er en af de almindeligste af slagsen. Medmindre man bruger uendeligt god tilførsel af iltfri beskyttelsesgas, vil enhver svejsning i rustfrit stål medføre anløbninger. Afhængig af iltindholdet vil disse anløbninger tage sig ud som gullige eller blå-sorte belægninger, og fjernes de ikke, medfører de en voldsomt forøget risiko for grubetæring. Den anløbne svejsning ovenfor stammer fra et 304-rør, svejst uden tilstrækkelig gasdækning. De små sorte "prikker" er grubetæringer, og korrosionen havde været undgået, hvis der havde været bejdset efter endt svejsning.
Illustration 2: Spændingskorrosion Spændingskorrosion tager sig ud som revner og er den på en gang hurtigste og mest destruktive af alle korrosionsformer. Rustfrit stål af 18-8-klassen (billedet) er særligt følsomme, og ofte ses revnerne omkring svejsninger eller andre steder med indre trækspændinger . Endnu værre bliver det ved ringe baggasdækning, da grubetæringer i anløbningerne let kan udvikle sig til netop spændingskorrosionsrevner.
Yderligere information
Cleanodan er medlem af Metal Supply. Ønsker du at vide mere om Cleanodans kompetencer, kan du læse mere om virksomheden her