Stormer frem på ammoniak-fronten: Udvider center til test af brændselsceller
Alfa Laval udvider nu sit testcenter i Aalborg, der er det første sted i Danmark, som er blevet godkendt til test med ammoniak som brændstof i søfarten.
Det oplyser Alfa Laval i en pressemeddelelse.
Tilladelsen er ifølge Alfa Laval samtidig en vigtig milepæl i et igangværende EUDP-projekt, hvor Alfa Laval, DTU Energy, Haldor Topsoe, Svitzer og Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping forsøger at accelerere udviklingen af keramiske brændselceller til søfarten.
Halter efter methanol
Ammoniak anses ligesom metanol som et af de bedste bud på fremtidens drivmidler i søfarten, men alt imens hele forsyningskæden omkring metanol aktuelt rykker hastigt frem som følge af en konkret efterspørgsel fra blandt andre Mærsk, er teknologien omkring brugen af ammoniak endnu ikke helt så langt fremme.
- Med vores testsetup godkendt til test med ammoniak kan vi nu blive blandt de absolut første ude af starthullerne i kapløbet om at udvikle teknologier til implementeringen af ammoniak i søfarten, siger Lars Skytte Jørgensen, der er Vice President for Technology Development i Alfa Laval.
Med vores testsetup godkendt til test med ammoniak kan vi nu blive blandt de absolut første ude af starthullerne i kapløbet om at udvikle teknologier til implementeringen af ammoniak i søfarten Lars Skytte Jørgensen, vice President for Technology Development i Alfa Laval
Han peger på, at Alfa Laval med satsningen på ammoniak ønsker at understøtte kundernes grønne omstilling uanset valg af brændstof.
- Derfor er vi meget glade for, at vi nu – sammen med nogle af branchens førende aktører – får muligheden for at blive meget klogere på ammoniaks potentiale, siger Lars Skytte Jørgensen.
Årsagen til, at tilladelsen go godkendelsen er afgørende for Alfa Laval er blandt andet, at anvendelsen af ammoniak stiller skrappere krav til sikkerheden.
Derfor har der ikke tidligere været de samme muligheder for at teste og udvikle den teknologi, som skal understøtte implementeringen af brændstoffet i søfarten.
Ny dobbeltvægget tank
Konkret betyder det, at Alfa Laval nu går i gang med en større udvidelse af testcenterets faciliteter, så de lever op til de aftalte krav.
Udvidelsen inkluderer en dobbeltvægget ammoniaktank i sikker afstand fra andre brændsler samt dobbeltvæggede rørføringer med indkapslede svejsninger til alle rør til og fra ammoniaktank og aftagere.
Disse foranstaltninger afspejler de sikkerhedsforanstaltninger, der sandsynligvis vil være nødvendige for ammoniak på fremtidige fartøjer.
Udvidelsen vil finde sted hen over efteråret, og Alfa Laval forventer at kunne begynde test med ammoniak allerede i slutningen af 2022.