Da Rasmus og Thomas overtog familievirksomheden, kom bæredygtighed på dagsordenen
Da de to brødre Thomas Trads Hansen og Rasmus Stilling-Schütz i 2018 blev ejere af Aluproff, der producerer gardinstænger, havde de arbejdet i den familieejede virksomhed i mange år. Så de kendte den rigtig godt og havde ikke ambitioner om at skulle revolutionere forretningen.
Men det var vigtigt for dem, at der var et match mellem deres egne grundlæggende værdier og måden, de driver virksomhed på. De var enige om, at profit er et fattigt mål for succes. Bæredygtighed skulle være kernen i strategien for hele forretningen.
- Som virksomhedsejere vil vi gerne tage ansvar for den verden, vi driver virksomhed i. Derfor ønskede vi at skabe en bæredygtig vækst ved at arbejde med vores samfundsansvar og omlægge virksomhedens produktion og produkter til grøn omstilling. Aluminium er vores kerneprodukt. Isoleret set sætter vi det største aftryk på miljøet med forbruget af det her råstof. Derfor ville vi gå fra konventionel til genanvendt aluminium og producere det med vedvarende energi. Vi ville også tage et socialt ansvar både på arbejdspladsen, i vores lokalsamfund og gennem hele vores værdikæde. Men vi havde enormt svært ved at gøre den her indsats struktureret og målbar, fortæller direktør Thomas Trads Hansen fra Aluproff i en pressemeddelelse.
Fra gode intentioner til strategi og handling
Derfor tog de to brødre kontakt til Erhvervshus Hovedstaden for at få hjælp til at bringe mere cirkularitet ind i deres forretningsmodel. De kom i forbindelse med projektet GCO (Grøn Cirkulær Omstilling), som er faciliteret af Erhvervshus Hovedstaden. Forløbet skulle vise sig at være det helt rigtige for brødrene, der gennem forløbet udarbejdede en strategi for meningsfuld vækst med afsæt i verdensmålene og den tredobbelte bundlinje i samarbejde med den eksterne partner PlanMiljø.
- Takket være forløbet hos Erhvervshus Hovedstaden tænker vi altid cirkularitet ind i designfasen af vores produkter. Vi har fået hjælp til at strukturere vores bæredygtige indsatser. Vi kan ikke være alt for alle og gøre alt på samme tid. Vi er nødt til at vælge og bruge vores evner og ressourcer, hvor det giver bedst mening, og hvor vi kan gøre den største forskel. Det har givet os den fornødne viden og et grundlag, så vi selv kan drive processen fremadrettet. Det har været vigtigt for os. Vi har fået et netværk af ligesindede virksomheder, der giver os mulighed for sparring på tværs. Både under forløbet, hvor det var til enormt stor gavn – men også efterfølgende. Og så har det ikke mindst hjulpet os godt på vej mod vores drøm om at blive B Corp-certificeret, som vi er i proces med netop nu, siger Thomas Trads Hansen med et stort smil.
B Corp er en global standard for, hvilken forskel en virksomhed gør for samfundet. Her skal man som virksomhed leve op til en række standarder socialt, miljømæssigt og i forhold til gennemsigtighed.
Forretningsudvikler Steven Kær Bjarke Møller fra Erhvervshus Hovedstaden er imponeret over, at de to ejerledere hurtigt har fået udviklet en bæredygtighedsstrategi og indarbejdet den i organisationen.
- De to brødre bag Aluproff har været vidt omkring i deres arbejde med grøn omstilling af virksomheden. De har fået oversat Verdensmålene til hverdagshandlinger og lært, hvordan Aluproff selv kan eksekvere deres plan for en grøn omstilling. De er lykkedes med at få hele organisationen med på den bæredygtige rejse. De har arbejdet med at involvere medarbejderne i processerne og gøre den grønne omstilling nærværende for alle”, fortæller forretningsudvikler Steven Kær Bjarke Møller.
Aluproff eksporterer i dag til cirka 55 lande, og omkring to tredjedele af omsætningen er eksport.
På to år har virksomheden reduceret mængden af brændbart affald med 70%.