23948sdkhjf

Ny strategi giver overskuds-vækst hos VM Tarm

Den vestjyske producent af tankbiler har fokuseret virksomheden og firedoblet bundlinjen.
I oktober 2011 blev Kristian Olsen ansat som ny administrerende direktør hos VM Tarm, og en af hans vigtigste opgaver har været at få trimmet virksomheden, så indtjeningen kunne forbedres. Det er først og fremmest sket ved at skære en række ikke-rentable produkter fra.

- Vi har sagt nej til en del ordrer, som vi tidligere bare tog imod. Det sker ikke dagligt, men i hvert fald hver 14. dag taler jeg med en tidligere kunde, som er lidt sur over, at vi ikke vil være med. Tidligere var det nok lidt for meget flinkeskole: Vi sagde ja til ordrer og tænkte, at det går nok, selv om det var specielle projekter og kunder i Mellemøsten eller andre steder. Og det gik jo også godt i årene op til finanskrisen. Men nu har vi altså lagt om. Det giver ind i mellem utilfredse kunder – men en tilfreds ejer, siger Kristian Olsen til Børsen.

Ny eksportsatsning på vej
Og der har været tale om den helt rigtige medicin for VM Tarm. I hvert fald viser regnskabet for 2011/2012, at bruttofortjenesten er steg med 15,0 mio. kr. til 62,9 mio. kr. Og endnu vigtigere så er overskuddet før skat blevet firedoblet fra 2,7 mio. kr. i 2010/2011 til 10,6 mio. kr. i 2011/2012.

Selv om omstruktureringerne har betydet afskedigelser er den samlede medarbejderstab fulgt med regnskabstallene op. I 2011/2012 havde den vestjyske virksomhed således 140 medarbejdere mod 90 året før.

I 2011/2012 omsatte VM Tarm for ca. 150 mio. kr., og der er planen, at det tal skal vokse til ca. 170 mio. kr. i 2013/2014. Væksten skal blandt andet komme fra en ny eksportsatsning, hvor enten det britiske eller det tyske marked atter skal indlemmes i virksomhedens portefølje.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078