6 evner hos de stærke sælgere
Som sælger er det en del af hverdagen at skulle kæmpe for sin sag og på bedste vis overbevise kunder om, at de skal investere i lige netop din ydelse eller dit produkt.
Det er derfor alfa og omega, at du som sælger forstår at holde hovedet højt og ryggen rank i både medgang og modgang, og det er netop, hvad den stærke sælger formår.
I denne artikel afslører adm. direktør i konsulenthuset TACK International, Jens Dalgaard, seks evner der ofte går igen hos den stærke sælger.
Seks evner som du som sælger kan have fokus på at styrke, hvis du vil øge dine salgsresultater – og din arbejdsglæde.
TACK International har gennem de seneste 60 år trænet danske virksomheder i salg og udbyder en bred vifte af åbne salgskurser, og det er på baggrund af dette, at følgende seks evner er identificeret.
- De arbejder med det mentale
”Jeg tror på det, jeg kan og gør – jeg sætter ambitiøse mål for det, jeg vil”
En stærk sælger er i kontakt med sit indre og er i stand til at udvikle sin sales power og mentale styrke, så vedkommende kan levere en toppræstation hver gang.
Som sælger er det vigtigt, at man tror på det, man kan, og det man gør, da denne selvtillid vil have en afgørende effekt på ens salgsresultater.
Dette indebærer både at være stærk, når man oplever et nederlag, men lige så meget at være i stand til at sætte ambitiøse mål for sig selv og arbejde fokuseret på at indfri dem.
- De forbereder sig på et metaplan
”Jeg analyserer opgaven og mulighederne i salget – jeg tænker scenarier for mit salg”
Forberedelsen er et helt essentielt redskab i en stærk sælgers værktøjskasse. Ved at analysere en opgave identificeres alle de forskellige muligheder i et salg.
Disse muligheder kan også ses som scenarier for salget: Hvordan reagerer man mest hensigtsmæssigt på kundens indvendinger, og hvad vil udfaldene være, alt afhængig af hvordan man forsøger at påvirke kunden?
- De dyrker deres nysgerrighed
”Jeg søger konstant ny information – jeg bruger min viden til at tænke ud af boksen”
De stærke sælgere er nysgerrige sjæle. Dels søger de altid ny information om deres eget fag, salgsdisciplinen, og dels søger de at skabe en bedre forståelse af omverdenen; det værende sig både markedet, kunderne, produkterne og konkurrenterne osv.
Denne viden om, hvad alle andre plejer at gøre, kan bruges til at tænke ud af boksen og skille sig ud. En stærk sælger udviser derfor også en reel nysgerrighed overfor andres ønsker og behov.
- De fejrer andre
”Jeg glæder mig over andres dygtighed – jeg roser og anerkender al den hjælp, jeg får”
En anden vigtig egenskab hos stærke sælgere er empati og evnen til at glæde sig på andres vegne. De stærke sælgere er ikke sene til at rose andre for en god indsats og er fuldt ud bevidste om, at deres bagland spiller en stor rolle i deres egen succes.
Det glæder de sig over og glemmer ikke at fejre sejrene med dem, der har haft en finger med i spillet, når det lykkedes at lukke en ordre.
- De stopper aldrig
”Jeg hviler ikke på laurbærrene – jeg tænker hele tiden på det næste salg”
Stærke sælgere er fightere. Det betyder, at de ikke bremses af et bump på vejen og aldrig hviler på laurbærrene. Når det ene salg er afsluttet, skiftes fokus, og de klar til at påtage sig den næste udfordring med engagement og gåpåmod. Pipeline er aldrig tom.
- De træner deres salg
"Jeg lærer altid af mine fejl – og lærer meget af mine sejre”
Man kan gøre sig nogle gode erfaringer via sine sejre, men man kan lære rigtig meget af sine fejltagelser.
Den stærke sælger forsøger derfor hele tiden at udvikle sig selv og sine kompetencer. Det sker bl.a. ved at evaluere sig selv og processen efter hvert salgsforløb samt gennem løbende uddannelse og træning.
De stærke sælgere ser kompetenceudvikling som en løbende proces, der aldrig stopper.