Fakta om udbudet
Udbyder
Kriminalforsorgen v. Direktoratet for Kriminalforsorgen
Kropsbårne kameraer til Kriminalforsorgen
Kriminalforsorgen v. Direktoratet for Kriminalforsorgen
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter
Resultat af udbudsproceduren
Varer
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 53383211
Postadresse: Strandgade 100
By: København K
NUTS-kode: DK DANMARK
Postnummer: 1401
Land: Danmark
Kontaktperson: Michael Nymark Rasmussen
E-mail: michaelnymark.rasmussen@krfo.dk
Telefon: +45 72554368
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://www.kriminalforsorgen.dk
Internetadresse for køberprofilen: https://eu.eu-supply.com/ctm/Company/CompanyInformation/Index/372059
Del II: Genstand
Kropsbårne kameraer til Kriminalforsorgen
Kriminalforsorgen udbyder rammeaftale om levering af kropskameraer/bodycams samt tilknyttede ydelser, såsom levering, support samt vedligeholdelse af tilhørende it-systemer til håndtering af videooptagelserne, herunder storage af videooptagelserne. Kropskameraerne påtænkes anvendt af uniformeret personale på matrikler i sikkerhedsklasse 1 og 2, men ikke begrænset hertil.
Kriminalforsorgen udbyder rammeaftale om levering af kropskameraer/bodycams samt tilknyttede ydelser, såsom levering, support samt vedligeholdelse af tilhørende it-systemer til håndtering af videooptagelserne, herunder storage af videooptagelserne. Kropskameraerne påtænkes anvendt af uniformeret personale på matrikler i sikkerhedsklasse 1 og 2, men ikke begrænset hertil.
I forbindelse med indgåelse af rammeaftalen leveres en initialanskaffelse af 100 kropskameraer, mounts, tilhørende dockingstationer, licenser til sikker storage og it-system (klient/SaaS) til administration af optagelser og kamera, undervisning. Initialanskaffelsen har over en femårig periode - inklusiv Kriminalforsorgens udgifter til etablering af netværksforbindelser og kabeltræk – en samlet budgetramme på 1 268 000 DKK.
For at øge sikkerheden for fængselsbetjente igangsatte Kriminalforsorgen i 2017 et pilotprojekt i Vestre Fængsel og Køge Arrest, hvor fængselsbetjente i en periode bar små kameraer på uniformen.
Kameraerne blev brugt til at optage video, hvis der opstod episoder med fysiske eller verbale overfald fra de indsatte mod personalet.
På baggrund af pilotprojektet er det besluttet at anskaffe 100 kropskameraer til matrikler i sikkerhedsklasse 1 og 2, med en forventet efterfølgende anskaffelse af yderligere 140 kropskameraer. Ændrede sikkerhedsmæssige forhold eller politiske tiltag kan bevirke, at ordregiver får behov for at købe flere kropskameraer, enten som enkeltbestillinger eller løbende. I forbindelse med opgørelsen af rammeaftalens anslåede samlede værdi, jf. udbudsbekendtgørelsens pkt. II.1.5, er der taget udgangspunkt i anskaffelse af op til 1 000 kropskameraer i rammeaftalens løbetid. Det bemærkes, at der ikke garanteres en minimumsomsætning ud over hvad der følger af initialanskaffelsen på 100 kameraer.
Der gøres opmærksom på, at såfremt de modtagne tilbud overstiger budgetrammen forbeholder ordregiver sig retten til at nedjustere initialanskaffelsens omfang, så den kan holdes inden for budgetrammen, eller helt at aflyse udbudsforretningen.
Det bemærkes, at aktører, der prækvalificeres og opfordres til at afgive tilbud skal indlevere vareprøve ifm. indlevering af indledende tilbud, jf. udbudsbetingelser pkt. 5.1.
Ordregiver forbeholder sig retten til at tildele kontrakten ud fra det indledende tilbud, jf. udbudslovens § 66, stk. 1.
Proces for forhandlinger
Såfremt ordregiver beslutter sig for at gennemføre forhandlinger, vil processen være som angivet herunder, jf. udbudsbetingelser pkt. 3.1.
Alle tilbudsgivere, der har afgivet indledende tilbud inden for den fastsatte tidsfrist, indbydes til at deltage i forhandling. På baggrund af forhandlingen vurderer ordregiver, om det er nødvendigt med yderligere forhandlingsrunder. Såfremt det vurderes, at der ikke er behov for yderligere forhandlingsrunder, vil ordregiver erklære forhandlingen for afsluttet og anmode tilbudsgiver om at afgive endeligt tilbud. Såfremt det vurderes, at der er behov for yderligere forhandlingsrunder, vil tilbudsgiver blive anmodet om at afgive et revideret tilbud, som danner grundlag for den efterfølgende forhandlingsrunde. Denne proces vil gentages indtil ordregiver erklærer forhandlingen for afsluttet og anmoder om ordregivers endelige tilbud.
Forhandlingen kan foregå skriftligt, telefonisk, i form af et møde (virtuelt/fysisk), eller en kombination heraf. Forhandlingen vil fokusere på styrker og svagheder ved tilbuddet på baggrund af evalueringskriterierne, jf. udbudsbetingelser pkt. 12, samt på andre temaer, som vil blive meddelt forud for forhandlingen.
Der forventes, jf. udbudsmaterialet, en forhandlingsrunde.
Såfremt ordregiver ønsker det i forbindelse med rammeaftalens udløb, kan ordregiver forlænge/gentegne licenser, som er købt i løbet af rammeaftalen, således at disse licenser udløber på samme tid som licenserne leveret i forbindelse med den seneste leverance.
Ordregiver har ikke opdelt rammeaftalen i delaftaler, jf. udbudslovens § 49, stk. 2, da rammeaftalens størrelse gør den egnet til mindre og mellemstore virksomheder.
Del IV: Procedure
Del V: Kontrakttildeling
Kropsbårne kameraer til Kriminalforsorgen
Del VI: Supplerende oplysninger
Begrundelse for annullation:
Kriminalforsorgen har besluttet at annullere udbudsproceduren. Årsagen hertil er, at kriminalforsorgens enhed for databeskyttelse og informationssikkerhed har vurderet, at den vindende leverandør på nuværende tidspunkt ikke vil være i stand til at efterleve og opfylde en række krav vedrørende databeskyttelse og informationssikkerhed.
En af vurderingens konklusioner anslår bl.a., at der vil være betydelige ekstra udgifter forbundet med gennemførslen af kontrakten, såfremt krav vedrørende databeskyttelse og informationssikkerhed skal efterleves. Således anslås det, at leverandøren vil få behov for ekstern bistand som forventeligt vil overstige værdien af den udbudte kontrakt, og at ordregiver vil skulle bidrage med 600 timer i et 6 måneders udviklingsforløb.
Med afsæt i vurderingen ser kriminalforsorgen sig desværre nødsaget til at annullere udbudsproceduren og indstille projektet indtil videre.
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://klfu.naevneneshus.dk/
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.
I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4.
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på:
https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/vejledning/
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk