Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
Anmodning om deltagelse
Udbyder
Styrelsen for Slotte og Kulturejendomme
Opdateringer
Uafsluttet procedureKontrakten er ikke blevet tildeltKontrakten kan blive genstand for en fornyet offentliggørelse
Kontrakt om vedligeholdelse og reparation af tekniske basisinstallationer
Styrelsen for Slotte og Kulturejendomme
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Direktiv 2004/18/EF
Del I: Ordregivende myndighed
Styrelsen for Slotte og Kulturejendomme
H. C. Andersens Boulevard 2
Att: Chefkonsulent Kristina Witt Vejle
1553 København V
DANMARK
Telefon: +45 33954200
Mailadresse: kwv@slke.dk
Fax: +45 33931716
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse for den ordregivende myndighed: www.slke.dk
Elektronisk adgang til oplysninger: http://www.slke.dk/ejendomme/udbud/aktuelleudbud/
Yderligere oplysninger fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)
Specifikationer og yderligere dokumenter (herunder dokumenter vedrørende den konkurrenceprægede dialog og et dynamisk indkøbssystem) fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)
Del II: Kontraktens genstand
Tjenesteydelseskategori nr. 1: Vedligeholdelse og reparation
Hovedleverings- eller hovedudførelsessted for bygge- eller anlægsarbejde, varer eller tjenesteydelser: Sjælland, primært København og omegn.
NUTS-kode DK0,DK02
Udbuddet omfatter i alt 20-30 ejendomme af meget forskellig størrelse og karakter. Ejendommenes samlede areal er mellem 300 000 og 400 000 m2. Ejendommene er geografisk primært placeret i og omkring Storkøbenhavn.
Udbuddet vil omfatte følgende ydelsesområder:Varmesystem: fra og med ejendommenes egne varmeproducerende anlæg til og med varmefordelende anlæg. Ved fjernvarme fra hovedhaner til og med varmefordelende anlæg.
Vandsystem: fra og med stophane til og med afspærringsventiler foran tapsteder.
Ventilationssystem: kanalsystemet inkl. automatik og ventilationsaggregater frem til indblæsnings- og udsugningsriste.
Afløbssystem: afløbssystemet komplet, herunder faldstammer, ledninger under gulv samt kloak- og drænpumpeanlæg.
Elforsyningssystem: fra indføring i hovedtavle og frem til og med strømudtag.
Sprinklersystem: fra stophane til og med sprinklerhoved.
Kølesystemer, komplette anlæg
Trykluft
Solafskærmning og mørklægning (mekaniske og elektriske installationer)
CTS anlæg og elevatorer er ikke omfattet af udbuddet.
Ved vedligeholdelse og reparation forstås udførelse af lovpligtige eftersyn, løbende justering og service af tekniske basisinstallationer, regelmæssige eftersyn samt reparationer og udskiftning. Det er ikke alle ydelserne, der skal udføres på alle ejendomme. Det afhænger af ejendommenes karakter og størrelse.
Det forventes, at der vil være et krav om en »vagtordning« indenfor normal arbejdstid for akutte henvendelser, og en tilkaldevagt
udenfor normal arbejdstid, ligeledes for akutte henvendelser. Det forventes, at der vil blive stillet krav om maks. 1 times udkaldstid hele døgnet.
50700000, 50500000, 50711000, 50712000, 50720000, 50730000, 50510000
Ejendommene/bygningerne, hvorpå der skal udføres vedligeholdelse og reparation af tekniske basisinstallationer udgør 300 000-400 000 m2 fordelt på 20-30 bygninger, jf. punkt II.1.5).
Data i dette afsnit skal give ansøgerne et indtryk af udbuddets omfang. Der gøres dog opmærksom på, at de her anførte data er foreløbige opgørelser, som alene er vejledende. Data vil blive opdateret i udbudsmaterialet. Der kan således forekomme ændringer i udbuddets omfang og i den præcise afgrænsning af de omfattede ydelser.Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Der henvises endvidere til påkrævet elektronisk fakturering og mulighed for elektronisk ordre i henhold
til lovbekendtgørelse nr. 798 af 28.6.2007 om offentlige betalinger m.v. med senere ændringer.
Lovbekendtgørelsen kan hentes på www.retsinformation.dk
Der kræves ingen særlig retlig form. Såfremt ordren tildeles en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium), skal deltagerne i sammenslutningen påtage sig solidarisk hæftelse og udpege en fælles befuldmægtiget. Skabelon til brug for afgivelse af de efterspurgte oplysninger kan hentes på http://www.slke.dk/ejendomme/udbud/aktuelleudbud/
Virksomhedsoplysninger skal fremsendes for hver enkelt af deltagerne i sammenslutningen.Deltagerne kan alternativt gøre brug af en klassisk hovedleverandørmodel, hvor den ene part optræder som hovedleverandør og de andre som underleverandører. I denne situation vil det være hovedleverandøren, der påtager sig den fulde leverandørforpligtigelse.
Beskrivelse af de særlige vilkår: a. Der vil blive indhentet og behandlet straffeattest i henhold til CIR nr. 2 af 14.1.1963 for de af leverandørens medarbejdere, der vil udføre arbejde under nærværende kontrakt.
b. Kontrakten vil stille krav om, at leverandøren og eventuelle underleverandører sikrer medarbejdere løn (herunder særlige ydelser), arbejdstid og andre særlige vilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der gælder for arbejde af samme art i henhold til en kollektiv overenskomst indgået af de indenfor det pågældende faglige områdes mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele det danske område.
c. Kontrakten vil indeholde klausuler om beskæftigelse af medarbejdere på særlige vilkår.
d. Det overvejes, om kontrakten vil indeholdes krav om beskæftigelse af lærlinge og elever.
e. Kontrakten vil indeholde krav om leverandørens opretholdelse af relevante og lovpligtige ansvarsforsikringer og forsikringer i øvrigt til dækning af krav under kontrakten og vedrørende leverandørens ydelser.
f. Kontrakten forventes at indeholde bestemmelse om op- og nedjustering af ydelsen både i forhold til omfang (herunder antal omfattede ejendomme og institutioner) og karakter. Detaljer vil fremgå af udbudsmaterialet.
g. Kontrakten vil stille krav om, at leverandøren og denne eventuelle underleverandører samt disses medarbejdere er i besiddelse af de for opgavens udførelse nødvendige autorisationer.
Enten en tro og love-erklæring om, hvorvidt leverandøren har ubetalt forfalden gæld til det offentlige i henhold til lov om begrænsning af skyldneres muligheder for at deltage i offentlige udbudsforretninger og om ændringer af visse andre love. Loven kan hentes på »http://www.retsinformation.dk«. Ordregiver har udarbejdet en skabelon for erklæringen, som kan hentes på http://www.slke.dk/ejendomme/udbud/aktuelleudbud/
Eller en serviceattest fra Erhvervsstyrelsen indeholdende samme oplysninger.Eller en serviceattest fra en tilsvarende udenlandsk myndighed indeholdende samme oplysninger. Bemærk, at det kan være nødvendigt at supplere den udenlandske attest med en tro og love-erklæring om forhold, der ikke måtte være omfattet af attesten (f.eks. om virksomhedens opfyldelse af sine forpligtelser i Danmark).
Det er vigtigt, at tro og love-erklæringen/serviceattesten vedrører netop den juridiske enhed (f.eks. selskab), der afgiver anmodningen.
Ved sammenslutninger af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen.
1) Leverandørens balance eller uddrag heraf i det seneste disponible regnskabsår, såfremt offentliggørelse af balancen er lovpligtig i det land, hvor leverandøren er etableret, eller anden dokumentation for egenkapitalens størrelse. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen.
2) Erklæring om virksomhedens samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår, afhængigt af hvornår virksomheden blev etableret eller startede sin virksomhed, hvis tallene for denne omsætning foreligger. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen.
Såfremt virksomheden baserer sig på andre enheders formåen (f.eks. en underleverandørs eller enheder inden for den samme koncern, herunder moder-, søster eller datterselskaber), skal virksomheden godtgøre, at virksomheden råder over de nødvendige ressourcer, f.eks. ved at fremlægge dokumentation for disse enheders forpligtelser i så henseende. Endvidere skal ansøgeren i så fald fremlægge samme typer af informationer om den anden enheds økonomiske og finansielle kapacitet, som ansøgeren skal fremlægge vedrørende egenøkonomisk og finansiel kapacitet.
Skabelon til brug for afgivelse af de efterspurgte oplysninger kan hentes, jf. punkt VI.3).
Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves: Ad 1)
Som mindstekrav kræves en positiv egenkapital i det seneste disponible regnskabsår. Såfremt virksomheden baserer sig på andre enheders formåen, beregnes egenkapitalen som virksomhedens og disse andre enheders samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes egenkapitalen som deltagernes samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår.
Ad. 2) Som mindstekrav kræves en samlet omsætning på mindst 10 000 000 DKK i det senest disponible regnskabsår. Såfremt virksomheden baserer sig på andre enheders formåen, beregnes omsætningen som virksomhedens og disse andre enheders samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes omsætningen som virksomhedernes samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår.
Følgende dokumentation skal indgå i anmodningen:
1. Oversigt over de betydeligste, sammenlignelige leverancer, som ansøger har udført gennem de seneste tre år indenfor de ydelsesområder, som kontrakten vedrører, idet det med sammenlignelige leverancer primært sigtes på:
a. Leverancer af samlede opgaver inden for vedligeholdelse og reparation af tekniske basisinstallationer med angivelse af, hvilke forskellige typer af basisinstallationer, der har været omfattet af leverancerne.
b. Leverancer med en ikke ubetydelig volumen gerne med angivelse af det omfattede omfang opgjort i forhold til typen af serviceydelse, såfremt der leveres mere end en type serviceydelse.
c. Leverancer, hvor serviceydelsen skal udføres på lokaliteter med forskellige bygningstyper med angivelse af typer.
For ovenstående leverancer (a-c) ses det gerne, at ansøgeren oplyser kundenavn, kontraktperiode, kontaktperson(er) og kontaktdata for denne/disse. Det ses endvidere gerne, at der ikke angives flere end 5 referencer uanset om, der er tale om en enkelt virksomhed, om ansøger baserer sig på andre enheders tekniske formåen eller, om der er tale om en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium). Såfremt der angives et antal leverancer, der overstiger dette maksimum, vil der alene blive lagt vægt på de første 5 leverancer (referencer).
2. Fortegnelse indeholdende oplysninger om uddannelsesmæssige og faglige kvalifikationer hos leverandøren.
Såfremt ansøger baserer sig på andre enheders formåen (f.eks. en underleverandørs eller enheder inden for den samme koncern, herunder moder-, søster eller datterselskaber), skal ansøger godtgøre, at ansøger råder over de ressourcer, der er nødvendige for kontraktens udførelse, f.eks. ved at fremlægge dokumentation for disse enheders forpligtelser i så henseende.
Skabelon til brug for afgivelse af de efterspurgte oplysninger kan hentes, jf. punkt VI.3).
Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:
Minimum 3 referencer på lignende opgaver inden for de sidste 3 år.
Del IV: Procedure
Objektive kriterier for valg af det begrænsede antal kandidater: Det tilstræbes, at prækvalificere 5 ansøgere. Begrænsning af ansøgere, der opfordres til at afgive tilbud, vil ske efter vurdering af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante leverancer af de ydelser, som kontrakten vedrører, jf. punkt II.1.5). Herudover vil der blive lagt vægt på, i hvilket omfang ansøger råder over relevante uddannelsesmæssige og faglige kvalifikationer i relation til opgavens løsning.
Andet: Prækvalifikationsanmodning og tilbud skal være affattet på dansk, dog således at bilag i form af certifikater, offentlige erklæringer, attester og lignende kan være affattet på engelsk.
Del VI: Supplerende oplysninger
2) I relation til punkt II.3) skal det bemærkes, at det angivne påbegyndelsestidspunkt er det forventede tidspunkt for kontraktens ikræfttræden. Der er mulighed for, at påbegyndelsestidspunktet kan blive 1-2 måneder senere. Dette vil ikke have betydning for det anførte færdiggørelsestidspunkt.
3) I relation til punkt III.2.2) og III.2.3) bemærkes det, at virksomheden kan basere sig på andre enheders formåen (f.eks. et moder- eller søsterselskab eller en underleverandør) uanset den juridiske karakter af forbindelserne mellem virksomheden og disse andre. Virksomheden skal i givet fald godtgøre fuldt ud at kunne råde over ressourcer, der er nødvendige til opfyldelse af kontrakten, f.eks. ved at fremlægge en erklæring eller anden dokumentation for disse enheders tilsagn om at stille de nødvendige ressourcer til rådighed i kontraktperioden. I modsat fald har ordregiver ikke mulighed for at lægge vægt på andre enheders formåen.
Ordregiver har udarbejdet en skabelon for erklæringen, som kan hentes på http://www.slke.dk/ejendomme/udbud/aktuelle-udbud/, jf. også pkt. 6 nedenfor.
4) Ordregiver ser gerne, at ansøgningen om prækvalifikation fremsendes i 2 papireksemplarer og i en elektronisk version (f.eks. på USB-stik eller tilsvarende) til Styrelsen for Slotte og Kulturejendomme, H.C. Andersens Boulevard 2, 1553 København V., att. Kristina Witt Vejle. Ansøgningen kan ikke afgives pr. e-mail.Ved eventuelle uoverensstemmelser mellem papirversionen og den elektroniske version har papirversionen forrang. Kuverten bedes mærket »Udbud af Kontrakt om vedligeholdelse og reparation af tekniske basisinstallationer — Må ikke åbnes af postfunktionen«.
5) Det er ansøgernes eget ansvar løbende at holde sig orienterede om offentliggørelse af supplerende oplysninger og svar på eventuelle spørgsmål på http://www.slke.dk/ejendomme/udbud/aktuelle-udbud/
Ordregiver er ikke forpligtiget til at besvare eventuelle spørgsmål.6) På SLKE's hjemmeside http://www.slke.dk/ejendomme/udbud/aktuelle-udbud/ findes skabelon (prækvalifikationsmateriale) til brug for afgivelse af anmodning om prækvalifikation, herunder de erklæringer og oplysninger, der skal indgå i anmodningen i henhold til punkt III.2.1), III.2.2) og III.2.3).
7) Ordregiver forbeholder sig muligheden for at anvende fremgangsmåden i § 12 i bekendtgørelse nr. 712 af 15.6.2011 om fremgangsmåderne ved indgåelse af offentlige vareindkøbskontrakter, hvis ansøgninger eller tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav.Klagenævnet for Udbud
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
2100 København Ø
DANMARK
Mailadresse: klfu@erst.dk
Telefon: +45 35291000
Internetadresse: http://klfu.dk
Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
Der er er ikke noget mæglingsorgan i Danmark.
Præcise oplysninger om klagefrist(er): I henhold til lov om håndhævelse af udbudsreglerne m.v. (loven kan hentes på hyperlink »http://www.retsinformation.dk«), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen.I andre situationer skal klage over udbud være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2.
Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 3, stk. 1. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
DANMARK
Mailadresse: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://kfst.dk