Fakta om udbudet
Udbyder
Danish Defence Acquisition and Logistics Organization
Vindere
(17.02.2021)
MAN Energy Solutions
Frederikshavn
Service, vedligehold og reservedele til Forsvarets MAN skibsudstyr
Danish Defence Acquisition and Logistics Organization
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed/enhed
CVR-nummer: 16-28-71-80
Postadresse: Lautrupbjerg 1-5
By: Ballerup
NUTS-kode: DK DANMARK
Postnummer: 2750
Land: Danmark
Kontaktperson: Mads Gøtke
E-mail: FMI-SD-AAM06@mil.dk
Telefon: +45 72814000
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.fmi.dk
Del II: Genstand
Service, vedligehold og reservedele til Forsvarets MAN skibsudstyr
Service, vedligehold og reservedele til Forsvarets MAN skibsudstyr.
Service, vedligehold og reservedele til Forsvarets MAN skibsudstyr.
Del IV: Procedure
- Kun en bestemt økonomisk aktør kan levere de pågældende bygge- og anlægsarbejder, varer eller tjenesteydelser af følgende årsag:
- årsager, der vedrører beskyttelse af enerettigheder, herunder intellektuelle ejendomsrettigheder
Denne bekendtgørelse er offentliggjort med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed, idet FMI agter at indgå en rammeaftale om indkøb af eftersyn, reparation og reservedele af MAN skibssystemer ombord på Søværnets skibe.
Det er nødvendigt for FMI at indgå rammeaftale om eftersyn, reparation og reservedele af MAN skibssystemer med henblik på at sikre skibenes funktionsdygtighed.
Det er FMIs vurdering, at aftalen kan indgås i henhold til forsvars- og sikkerhedsdirektivets artikel 28,stk. 1, litra e (dvs. efter proceduren udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse), da betingelserne om, at en kontrakt af tekniske grunde eller af årsager, der vedrører beskyttelsen af enerettigheder, kun kan tildeles til en bestemt økonomisk aktør, er opfyldte. Denne vurdering er særlig baseret på, at MAN, som har designet og produceret skibssystemerne, har en særlig og specifik knowhow om skibssystemernes konstruktion og funktionalitet. Det er også kun MAN, som har adgang til produktionstegninger og det indbyggede software. MAN deler ikke disse oplysninger om skibssystemerne med FMI eller tredjemand, da MAN anser oplysningerne som forretningshemmeligheder. Der er derfor ikke andre end MAN, som har dokumentation for de efterfølgende opdateringer og ændringer af software, som er foretaget i skibssystemerne efter anskaffelsen.
Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling
By: Frederikshavn
NUTS-kode: DK DANMARK
Land: Danmark
Del VI: Supplerende oplysninger
Datoen angivet i bekendtgørelsens pkt. V.2.1) er datoen for beslutningen om at tildele rammeaftalen direkte og ikke datoen for rammeaftalens indgåelse. Rammeaftalen kan derfor ikke blive indgået, før udløbet af en periode på 10 dage fra offentliggørelse af denne bekendtgørelse, jf. yderligere pkt. VI.4.3).
Note vedr. sektion II.1.7): Den estimerede værdi af rammeaftalen er i intervallet 70-80 mio. DKK. Årsagen til at angive værdien i et interval er usikkerheden omkring den faktiske værdi af rammeaftalen. Derfor er den lave kvartil af intervallet FMI's mest kvalificerede estimat af den faktiske værdi af rammeaftalen på nuværende tidspunkt, mens den øvre kvartil af intervallet er den forventede maksimale værdi af rammeaftalen i dens løbetid.
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
FMI følger proceduren i klagenævnslovens § 4 (lovbekendtgørelse nr. 593 af 2.6.2016 om Klagenævnet for Udbud, tilgængelig på www.retsinformation.dk). Rammeaftalen vil ikke blive indgået før efter udløbet af 10 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor denne bekendtgørelse er offentliggjort, jf. klagenævnslovens § 4, stk. 1, nr. 2.
I henhold til klagenævnslovens § 7, stk. 3, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsreglerne har indgået en rammeaftale uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, i tilfælde hvor en ordregiver har fulgt proceduren i § 4, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en rammeaftale, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele rammeaftalen uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i den nævnte periode, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. § 12, stk. 1.
Kontaktoplysning til Klagenævnet for Udbud er angivet i pkt. VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds egen vejledning om klager er tilgængelig på hjemmesiden angivet i pkt. VI.4.1).
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk