23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2015/S 248-452326
Offentliggjort
23.12.2015
Udbudstype
Begrænset udbud

Udbyder

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Vindere

(19.04.2016)
Faaborg Værft A/S
Havnen
5600 Faaborg

Opdateringer

Annullering
(15.03.2016)

Uafsluttet procedure
Ordretildelingsproceduren er blevet afbrudt
Yderligere supplerende oplysninger
Udbudsproceduren er aflyst som følge af, at ordregiver kun har modtaget ukonditionsmæssige tilbud. Ordregiver overgår til udbud med forhandling med tilbudsgiverne.

Eftersyn af motorredningsbåden T-16 MADS JAKOBSEN.


Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Udbudsbekendtgørelse

Tjenesteydelser

Direktiv 2004/18/EF

Del I: Ordregivende myndighed

I.1) Navn, adresser og kontaktpunkt(er)

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Lautrupbjerg 1-5
2750 Ballerup
DANMARK

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse for den ordregivende myndighed: http://forsvaret.dk/fmi

Yderligere oplysninger fås her: Kammeradvokaten
Vester Farimagsgade 23
Att: Stine Maria Scheibel
1606 København V
DANMARK
Telefon: +45 33152010
Mailadresse: stsc@kammeradvokaten.dk

Specifikationer og yderligere dokumenter (herunder dokumenter vedrørende den konkurrenceprægede dialog og et dynamisk indkøbssystem) fås her: Kammeradvokaten
Vester Farimagsgade 23
Att: Stine Maria Scheibel
1606 København V
DANMARK
Telefon: +45 33152010
Mailadresse: stsc@kammeradvokaten.dk

Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til: Kammeradvokaten
Vester Farimagsgade 23
Att: Stine Maria Scheibel
1606 København V
DANMARK
Telefon: +45 33152010
Mailadresse: stsc@kammeradvokaten.dk

I.2) Type ordregivende myndighed
Ministerium eller en anden myndighed på nationalt plan eller forbundsplan, herunder regionale eller lokale afdelinger
I.3) Hovedaktivitet
Forsvar
I.4) Kontrakt indgås på andre ordregivende myndigheders vegne
Den ordregivende myndighed indkøber på andre ordregivende myndigheders vegne: nej

Del II: Kontraktens genstand

II.1) Beskrivelse
II.1.1) Den ordregivende myndigheds betegnelse for kontrakten:
Eftersyn af motorredningsbåden T-16 MADS JAKOBSEN.
II.1.2) Kontrakttype og leverings- eller udførelsessted for bygge/anlægsarbejdet, varerne eller tjenesteydelserne
Tjenesteydelser
Tjenesteydelseskategori nr. 1: Vedligeholdelse og reparation

NUTS-kode DK0

II.1.3) Oplysninger om offentlig kontrakt, rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
II.1.4) Oplysninger om rammeaftale
II.1.5) Kort beskrivelse af kontrakten eller indkøbet/indkøbene
Opgaven omfatter fornyelsessyn af MRB T-16 MADS JAKOBSEN, klasset i Lloyds Register.
Synet er en sikkerheds-og vedligeholdelsesmæssig gennemgang af skibet med udbedring af skader, slid mv.
Synet inkluderer adskillelse af væsentlige mekaniske dele, såsom motorer, styremaskine mv.
MRB T-16 MADS JAKOBSEN fungerer i dag primært som redningsbåd.
Skibet ligger til daglig på Rønne Redningsstation. Skibet er et glasfiber sandwichkonstruktion bygget i 2001.
Skibets hoveddata (GRP):
Længde overalt: 16,49 m.
Længde mellem PP: 14,90 m.
Bredde: 4,94 m.
Dybdegang under køl: 1,43 m.
Letvægt: 28 ton.
Skibet er til rådighed for gennemførelse af fornyelsessyn i maksimalt 4 uger, og fornyelsessynet skal påbegyndes den 17.5.2016.
II.1.6) CPV-glossaret (common procurement vocabulary)

50240000, 50241000

II.1.7) Oplysninger om WTO-aftalen om offentlige indkøb
II.1.8) Delaftaler
Kontrakten er opdelt i delaftaler: nej
II.1.9) Oplysninger om alternative tilbud
Alternative tilbud vil blive taget i betragtning: nej
II.2) Kontraktens mængde eller omfang
II.2.1) Samlet mængde eller omfang:
Anslået værdi eksklusive moms:
interval: mellem 1 000 000 og 1 500 000 DKK
II.2.2) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.3) Oplysninger om forlængelse
Denne kontrakt kan forlænges: nej
II.3) Kontraktens varighed eller frist for dens opfyldelse

Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger

III.1) Kontraktbetingelser
III.1.1) Sikkerhedsstillelse og garantier, som forlanges:
III.1.2) De vigtigste finansierings- og betalingsvilkår og/eller henvisning til relevante bestemmelser herom:
Der henvises til bestemmelserne i udbudsmaterialet herom. Fakturering skal ske i overensstemmelse med de til enhver tid gældende danske regler på området. Pt. fastsætter lovbekendtgørelse nr. 798/2007, at fakturering skal ske elektronisk. De præcise krav hertil vil blive fastslået i kontrakten.
III.1.3) Retlig form, som kræves af den sammenslutning af økonomiske aktører, ordren tildeles:
Der er ikke krav om nogen særlig retlig form.
Såfremt kontrakten tildeles en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), skal deltagerne påtagesig solidarisk hæftelse og udpege en fælles befuldmægtiget.
III.1.4) Andre særlige vilkår
Der gælder særlige vilkår for opfyldelse af kontrakten: ja
Beskrivelse af de særlige vilkår: Der stilles krav om, at virksomheden og virksomhedens ansatte senest på tidspunktet for kontraktindgåelse har opnået sikkerhedsgodkendelse fra Forsvarets Efterretningstjeneste, jf. statsministeriets sikkerhedscirkulære (CIR nr. 204 af 7.12.2001). Værftet vil have pligt til at sikre, at det alene er sikkerhedsgodkendt personel, som har adgang til klassificerede oplysninger eller materiel som led i opfyldelsen af kontrakten. I kontrakten vil hensynet til samfundsansvar som formuleret i de konventioner, der ligger til grund for principperne i FN's Global Compact, og som formuleret i OECD's retningslinjer for Multinationale virksomheder, blive inddraget i relevant omfang. Endvidere er den danske stat i medfør af ILO-konvention nr. 94 om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter forpligtet til at sikre, at leverandøren og eventuelle underleverandører
sikrer arbejdere i Danmark løn (herunder særlige ydelser), arbejdstid og andre arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der gælder for arbejde af samme art i henhold til en kollektiv overenskomst indgået af de inden for det pågældende faglige område mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark og som gælder på hele det danske område.
Leverandøren vil kontraktligt være forpligtet til at dokumentere, at arbejdsklausulen overholdes, og en manglende overholdelse kan medføre sanktioner i form af tilbageholdelseskrav, bøder samt mulig ophævelse af kontrakten ved misligholdelse af arbejdsklausulen.
III.2) Betingelser for deltagelse
III.2.1) De økonomiske aktørers personlige forhold, herunder krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregister
Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt: En erklæring på tro og love om, hvorvidt leverandøren har opfyldt sine forpligtelser med hensyn til betaling af skatter og afgifter samt bidrag til sociale sikringsordninger i henhold til retsforskrifterne i det land, hvor leverandøren er etableret, og i Danmark. En formular, som kan anvendes til dette formål kan rekvireres ved henvendelse til den i pkt. I.1 angivne kontaktperson. Alternativt kan kravet opfyldes ved fremsendelse af en
service attest udstedt af Erhvervsstyrelsen. Attesten skal være udstedt højest 6 måneder før tilbudsfristens udløb. Udenlandske leverandører, der fremsender en tilsvarende attest fra myndighederne i det land, hvori de er etableret, skal tillige fremsende en erklæring på tro og love vedrørende forpligtelser med hensyn til betaling af skatter og afgifter samt bidrag til sociale sikringsordninger i Danmark. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal erklæring/attest afgives for hver enkelt virksomhed.
III.2.2) Økonomisk og finansiel kapacitet
Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt: De 3 seneste årsgodkendte regnskaber, der viser egenkapital, omsætning og soliditetsgrad. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysninger gives for hver enkelt virksomhed.
Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves: Tilbudsgiver skal i de 3 seneste årsgodkendte regnskaber have en soliditetsgrad på mindst 5 %.
III.2.3) Teknisk kapacitet
Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt:
Fremlæggelse af en referenceliste over de betydeligste lignende (jf. beskrivelsen i pkt. II.1.5)) tidligere leverancer på glasfiberskibe/GRP-skibe, som ansøgeren har udført indenfor de seneste 3 år, gerne med angivelse af beløb og tidspunkt samt, hvis muligt, modtageren af ydelsen.
Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:
Ansøger skal dokumentere erfaring med udførelse af eftersyns-, vedligeholdelses- og reparationsarbejder på glasfiberskibe/GRP-skibe.
Denne erfaring dokumenteres med minimum én lignende tidligere leverance på referencelisten, der er inden for de seneste 3 år.
III.2.4) Oplysning om reserverede kontrakter
III.3) Specifikke vilkår for tjenesteydelseskontrakter
III.3.1) Oplysninger om en bestemt profession
Udførelse af tjenesteydelsen er forbeholdt en bestemt profession: nej
III.3.2) Medarbejdere, der skal udføre tjenesteydelsen
Juridiske personer bør anføre navne på og faglige kvalifikationer for de medarbejdere, der skal udføre tjenesteydelsen: nej

Del IV: Procedure

IV.1) Type procedure
IV.1.1) Type procedure
Begrænset
IV.1.2) Grænse for, hvor mange økonomiske aktører der vil blive opfordret til at afgive bud eller deltage
Forventet antal økonomiske aktører: 5
Objektive kriterier for valg af det begrænsede antal kandidater: Såfremt flere end 5 egnede ansøgere søger om prækvalifikation, vil udvælgelsen af ansøgere, der opfordres til at afgive tilbud ske ved en vurdering af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante tidligere leverancer på referencelisten i forhold til den udbudte opgave — der lægges vægt på mest lignende samt mængden af lignende leverancer.
IV.1.3) Reduktion af antallet af økonomiske aktører under forhandlingerne eller dialogen
IV.2) Tildelingskriterier
IV.2.1) Tildelingskriterier
Det økonomisk mest fordelagtige bud vurderet på grundlag af de kriterier, der er anført i specifikationerne, i opfordringen til at afgive bud eller til at forhandle eller i det beskrivende dokument
IV.2.2) Oplysninger om elektronisk auktion
Der vil blive anvendt elektronisk auktion:: nej
IV.3) Administrative oplysninger
IV.3.1) Sagsnummer hos den ordregivende myndighed:
IV.3.2) Har der været tidligere offentliggørelse(r) om samme kontrakt?
nej
IV.3.3) Vilkår for adgang til specifikationer og yderligere dokumenter eller beskrivende dokumenter
Skal der betales for dokumenterne?: nej
IV.3.4) Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
22.1.2016 - 12:00
IV.3.5) Dato for afsendelse til udvalgte kandidater af opfordringer til at afgive bud eller at deltage
IV.3.6) Sprog, der må benyttes ved afgivelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
dansk.
IV.3.7) Minimumsperiode, i hvilken den bydende er forpligtet af sit bud
IV.3.8) Åbning af bud

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.1) Oplysninger om gentagelse
Dette er et tilbagevendende offentligt indkøb: nej
VI.2) Oplysninger om EU-midler
Kontrakten vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
VI.3) Yderligere oplysninger
Ad ansøgning:
Ordregiver ser gerne, at anmodning om prækvalifikation indeholder oplysninger om e-mail-adresse på kontaktperson hos ansøger, hvortil eventuelle meddelelser under udbuddet kan sendes.
Ansøgning om prækvalifikation bedes indleveret til kontaktperson angivet i afsnit I.1 i 2 papireksemplarer og 1 elektronisk version (USB, dvd eller lignende læsbart medie). Ansøgninger bedes mrk. »Ansøgning om prækvalifikation — MADS JAKOBSEN — må ikke åbnes i receptionen«. Ansøgning må ikke indsendes på email.
Ad pkt. IV.2.1) Tildelingskriterier.
Tildelingskriterierne vil fremgå af udbudsmaterialet. Tilbudsgiverne skal være opmærksom på, at der som en del af evalueringen af tilbudsgivers pris vil blive taget højde for de omkostninger, der for forsvaret er forbundet med,
at eftersynet gennemføres på tilbudsgivers værft, således at disse i evalueringsmæssig henseende tillægges prisen i det afgivne tilbud. Dette omfatter omkostninger ved sejltid til/fra værftet, omkostninger ved
opretholdelse af fornødent tilsyn samt omkostninger til transport, rejsetid og ophold for forsvarets mandskab.
Dette sker alene til brug for evalueringen, og den vindende tilbudsgiver vil ikke skulle dække disse omkostninger.
Ad pkt. III.2.2) Økonomisk og finansiel kapacitet og pkt. III.2.3) Teknisk kapacitet
Såfremt en ansøger i relation til vurderingen af økonomisk eller teknisk kapacitet ønsker at basere sig på andre enheders formåen (f.eks. underleverandører eller andre enheder i koncernen), skal ansøger godtgøre, at ansøgeren fuldt ud kan råde over de ressourcer, der er nødvendige til opfyldelse af kontrakten, f.eks. ved at fremlægge erklæring eller anden dokumentation for disse enheders tilsagn om at stille de nødvendige ressourcer til rådighed. Skabelon til støtteerklæringer for teknisk og økonomisk kapacitet kan fremsendes ved henvendelse til kontaktpersonen i pkt. I.1.
Besigtigelse:
Der vil blive afholdt besigtigelse af MRB T-16 MADS JAKOBSEN på Redningsstation Rønne, Krydstogtkajen 15, 3700 Rønne, Danmark. Besigtigelsen vil foregå 10.2.2016.
Ordregiver forbeholder sig muligheden for at anvende fremgangsmåden i § 12 i bekendtgørelse nr. 712 af 15.6.2011 om fremgangsmåderne ved indgåelse af offentlige vareindkøbskontrakter, offentlige tjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge- og anlægskontrakter, hvis tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav.
VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne

Klagenævnet for Udbud
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
2100 København Ø
DANMARK
Mailadresse: klfu@erst.dk
Telefon: +45 35291000
Internetadresse: www.klfu.dk
Fax: +45 33307799

VI.4.2) Indgivelse af klager
Præcise oplysninger om klagefrist(er): Håndhævelseslovens § 7 fastsætter følgende klagefrister for EU-udbud, som ordregiver henholder sig til:
(1) Klage over ikke at være blevet prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret, jf. Håndhævelseslovens § 2, stk. 1, nr. 1, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen, jf. lovens § 7, stk. 1.
(2) Klager over andet end ordregivers prækvalifikationsbeslutninger under nr. (1) skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 45 kalenderdage efter, at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i EU-Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, hvor fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.

Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på www.erhvervsstyrelsen.dk

VI.4.3) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om indgivelse af klager

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
DANMARK
Mailadresse: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk
Fax: +45 41715100

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
18.12.2015

Send til en kollega

0.062