Fakta om udbudet
Udbyder
Forsvarsministeriet Materiel- og Indkøbsstyrelsen
Vindere
(12.08.2022)
Orskov Yard A/S
Havnepladsen 12
9900 Frederikshavn
Aftale vedrørende dokning, eftersyn og vedligehold af kongeskibet Dannebrog
(28.10.2022)
Orskov Yard A/S
Havnepladsen 12
9900 Frederikshavn
Rammeaftale vedrørende dokning, eftersyn og vedligehold af kongeskibet Dannebrog
Forsvarsministeriet Materiel- og Indkøbsstyrelsen
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed/enhed
CVR-nummer: 16287180
Postadresse: Lautrupbjerg 1
By: Ballerup
NUTS-kode: DK012 Københavns omegn
Postnummer: 2750
Land: Danmark
Kontaktperson: KAPS - Anders Engsig Christensen
E-mail: anec@kammeradvokaten.dk
Telefon: +45 30278694
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.fmi.dk/da/
Del II: Genstand
Rammeaftale vedrørende dokning, eftersyn og vedligehold af kongeskibet Dannebrog
FMI ønsker at tildele en rammeaftale vedrørende dokning, eftersyn og udvendigt vedligehold af Kongeskibet DANNEBROG direkte til Orskov Yard. Aftalen har en værdi af DKK 50-100 mio. kr. over en 10-årig periode.
Frederikshavn
Aftalen vedrører dokning, eftersyn, udvendig vedligehold og vinteropbevaring af Kongeskibet Dannebrog.
Den angivne værdi er alene udtryk for et estimat.
Del IV: Procedure
- Kun en bestemt økonomisk aktør kan levere de pågældende bygge- og anlægsarbejder, varer eller tjenesteydelser af følgende årsag:
- manglende konkurrence af tekniske årsager
Denne bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed er offentliggjort, idet FMI ønsker at indgå en rammeaftale med Orskov Yard, vedrørende dokning, eftersyn og udvendig vedligehold af kongeskibet DANNEBROG.
Det er FMI’s vurdering, at rammeaftalen kan indgås med hjemmel i udbudslovens § 80, stk. 3, idet der som følge af tekniske årsager kun er én bestemt leverandør, der samlet set kan håndtere opgaven, nemlig Orskov. FMI har gennemført en offentlig markedsundersøgelse der har bekræftet dette.
FMI agter på denne baggrund at indgå en 4-årig rammeaftale med Orskov, med optioner på 6 yderligere 1-årige forlængelser. FMI vil forinden udnyttelsen af en option foretage en markedsscreening, for at klarlægge eventuelle nye forhold eller aktører, der kunne muliggøre en konkurrenceudsættelse.
Aftalen vil ikke blive indgået før udløbet af 10 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor denne bekendtgørelse er offentliggjort
Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling
CVR-nummer: 26694027
Postadresse: Havnepladsen 12
By: Frederikshavn
NUTS-kode: DK05 Nordjylland
Postnummer: 9900
Land: Danmark
Del VI: Supplerende oplysninger
Den angivne dato for indgåelse af kontrakten er alene udtryk for tidspunktet for beslutningen om, at tildele kontrakten til Orskov. Aftalen vil ikke blive indgået før udløbet af 10 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor denne bekendtgørelse er offentliggjort
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://klfu.naevneneshus.dk/
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.
I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbuds-givere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4.
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/vejledning/
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk