Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
https://www.ethics.dk/ethics/eo#/ef8378f4-e7f7-4d7c-874e-196c1ac43936/publicMaterial
Udbyder
Aarhus Kommune
Opdateringer
Der er en vis usikkerhed om, hvad den endelige omsætning på rammeaftalen vil være i den maximale aftaleperiode på 6 år, idet det er usikkert, hvad det reelle behov er, fordi det er usikkert, hvor mange ladestandere Aarhus Kommune reelt har behov for.
Ordregiver forventer ikke, at omsætningen vil overstige 25,2 mio. kr., hvilket således er aftalens maximale værdi.
Den maximale værdi er udtryk for den anslåede værdi i den maximale aftaleperiode på 6 år tillagt en buffer på 20%.
Den maximale værdi er angivet i udbudsbekendtgørelsen. Hvis dette maksimum nås i løbet af rammeaftalens løbetid (på maximalt 6 år) vil rammeaftalen have udtømt sin virkning, og vil således automatisk ophøre.
Hvis Aarhus Kommunes træk på rammeaftalen samlet set når det maksimale forbrug på rammeaftalen, jf. ovenfor, er Aarhus Kommune berettiget til at udvide rammeaftalens maximale forbrug inden for den ændringsadgang, der følger af udbudslovens §§ 178 – 184.
Leverandøren er i denne situation alene berettiget til at modsætte sig en sådan udvidelse af rammeaftalen, såfremt Leverandøren kan dokumentere en væsentlig økonomisk skadevirkning som følge heraf eller en afgørende ændring af de med rammeaftalen forbundne risici.
Der indhentes dokumentation for pålidelighed af de oplysninger, der fremgår af ESPD fra den tilbudsgiver, som Aarhus Kommune forventer at indgå kontrakt med. Tilbudsgiveren skal fremsende dokumentation for ESPD inden for en frist, der meddeles af Aarhus Kommune. Hvis dokumentationen omfatter en serviceattest, accepteres denne, såfremt den er maksimum 6 måneder gammel. Hvis tilbuddet er afgivet fra virksomheder, der er udenlandske og hjemmehørende i EU, indhentes der dokumentation i henhold til E-Certis. Hvis tilbudsgivers land ikke har angivet oplysninger om dokumentation i E-Certis, anvendes fremgangsmåden i udbudslovens § 153. Hvis tilbuddet er afgivet fra virksomheder, der er udenlandske og ikke hjemmehørende i EU, anvendes fremgangsmåden i udbudslovens § 153.Tilbudsgiver skal være opmærksom på, at hvis dokumenter eller certifikater ikke udstedes af den pågældende medlemsstat eller land eller ikke er dækkende for udelukkelsesgrunden, kan de erstattes af en erklæring under ed. I lande, hvor edsaflæggelse ikke anvendes, kan en erklæring på tro og love accepteres. Den skal opfylde en af følgende betingelser:
• Afgivet for en kompetent retslig eller administrativ myndighed
• Afgivet for en notar
• Afgivet for en kompetent faglig organisation i hjemlandet eller et senere opholdsland.
Ved tilbud afgivet af sammenslutninger af tilbudsgivere, udfyldes ESPD med oplysningerne for hver deltager i konsortiet.
Ved tilbud, der baserer sig på andre enheders finansielle og økonomiske formåen og/eller tekniske og/eller faglige formåen udfyldes ESPD med oplysningerne for den/disse enhed(er).
Kravene til dokumentation for pålidelighed af de oplysninger, der er afgivet i ESPD gælder ligeledes konsortiedeltagere samt enheder, hvis formåen tilbudsgiver baserer sig på.
Desuden gælder i dette udbud følgende frivillige udelukkelsesgrunde.
• § 137, stk. 1, nr. 1-nr. 6
Udbud af ladestandere til Aarhus Kommune
Aarhus Kommune
Udbudsbekendtgørelse
Varer
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 55133018
Postadresse: Rådhuspladsen 2
By: Aarhus C
NUTS-kode: DK042 Østjylland
Postnummer: 8000
Land: Danmark
Kontaktperson: Camilla Merkistein Frederiksen
E-mail: Camf@aarhus.dk
Telefon: +45 41862309
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/ef8378f4-e7f7-4d7c-874e-196c1ac43936/homepage
Del II: Genstand
Udbud af ladestandere til Aarhus Kommune
Udbuddet vedrører indkøb, opstilling og drift af ladestandere til elbiler i Aarhus Kommune
Aarhus Kommune og opland
I forbindelse med den grønne omstilling, har Aarhus Kommune de kommende år et stort behov for etablering af ladefaciliteter med henblik på den kommunale flåde. Udbuddet omfatter derfor levering af ladepunkter til Aarhus Kommune.
Der udbydes en rammeaftale for komplet etablering af 22kW AC ladestandere (ladebokse). Leverandøren skal stå for al etablering og administration for ladepunkter inkl. eventuel ny forsyning fra forsyningsselskabet. Ligeledes skal leverandøren stå for service, vedligehold, administration og refundering af afgifter.
Da Aarhus Kommune er magistratsopdelt, vil der være forskellige kontaktpersoner i forbindelse med nye etableringer, hvorved leverandøren skal kunne bistå rådgivning og stå for al administration i forbindelse med etableringer af nye ladepunkter.
Ladepunkterne skal etableres på Aarhus Kommunes adresser i hele Aarhus Kommune. Etableringsadresserne er ved offentliggørelsen af udbuddet, kun kendte i et begrænset omfang.
Nærværende udbud vedrører ikke ladestandere for offentlige vejarealer.
Den fremtidige rammeaftale kan forlænges i op til 2 år på uændrede vilkår eller på ændrede vilkår som aftales mellem parterne og som samlet set er økonomisk gunstige for Aarhus Kommune.
Forlænges aftalen på ændrede vilkår, vil aftalens overordnede karakter dog ikke blive ændret.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Tilbudsgiver bedes i ESPD angive nedenstående nøgletal for de seneste 2 afsluttede regnskabsår.
Har en positiv egenkapital
Aarhus Kommune accepterer kun tilbud fra tilbudsgivere, som:
I ESPD angiver referencer for de betydeligste lignende leveringer, der er udført inden for de seneste 3 år forud for tilbudsfristen. Med udført menes referencer, der er afsluttet eller under udførelse. Der skal angives minimum 3 referencer.
For så vidt angår rammeaftaler gøres opmærksom på, at kun aftaleforhold under rammeaftalen, hvor der er realiseret en omsætning og som i øvrigt opfylder de fastsatte krav, vil blive godkendt som referencer.
Ved en lignende levering forstås opsætning af 20 ladestandere til køretøjer. Minimum en af referencerne skal omfatte installation og drift af ladestandere(-bokse) til køretøjer, hvor leverandøren har stået/står for al rådgivning, etablering og drift af ladestandere herunder opdeling og kanalisering af betalinger fra opladninger og serviceabonnementer samt modtagere af refundering af afgifter fra SKAT, ligeledes tilbagebetaling af strøm til installationsejer. Ladeudbyderen skal desuden have stået/stå for al etablering og administration i forbindelse med etablering af ladestandere(-boksene).
Der skal angives 3 referencer, hvor der er realiseret en omsætning.
For bl.a. at understøtte FN’s Verdensmål og FN’s Global Compact forpligtiger Aarhus Kommune sine leverandører til som en del af Aftalen at overholde en række bestemmelser vedrørende arbejdsvilkår, menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, miljø og anti-korruption. Disse bestemmelser med tilhørende opfølgning, herunder dokumentation samt sanktionsmuligheder ved manglende efterlevelse af bestemmelserne følger af aftalebilag 1 - CSR kontraktbilag.
Leverandøren er forpligtet til at tegne relevant produkt- og erhvervsansvarsforsikring og opretholde sådan forsikring i hele aftaleperioden. Forsikringen skal mindst dække indtil 10 mio. danske kr. pr. skade.
Del IV: Procedure
Den længere løbetid begrundes i leverandørens indtjeningsperiode vil blive afkortet som følge af tid, der skal bruges på udvikling af det fremtidige samarbejde samt det store arbejde i at opsætte og koordinere betalinger, elmålere og adresser.
Der er ikke mulighed for at overvære åbningen.
Del VI: Supplerende oplysninger
Såfremt der stadig er behov for ladestandere i Aarhus Kommune, vil rammeaftalen blive udbudt ved aftalens udløb.
Der er en vis usikkerhed om, hvad den endelige omsætning på rammeaftalen vil være i den maximale aftaleperiode på 6 år, idet det er usikkert, hvad det reelle behov er, fordi det er usikkert, hvor mange ladestandere Aarhus Kommune reelt har behov for.
Ordregiver forventer ikke, at omsætningen vil overstige 25,2 mio. kr., hvilket således er aftalens maximale værdi.
Den maximale værdi er udtryk for den anslåede værdi i den maximale aftaleperiode på 6 år tillagt en buffer på 20%.
Den maximale værdi er angivet i udbudsbekendtgørelsen. Hvis dette maksimum nås i løbet af rammeaftalens løbetid (på maximalt 6 år) vil rammeaftalen have udtømt sin virkning, og vil således automatisk ophøre.
Hvis Aarhus Kommunes træk på rammeaftalen samlet set når det maksimale forbrug på rammeaftalen, jf. ovenfor, er Aarhus Kommune berettiget til at udvide rammeaftalens maximale forbrug inden for den ændringsadgang, der følger af udbudslovens §§ 178 – 184.
Leverandøren er i denne situation alene berettiget til at modsætte sig en sådan udvidelse af rammeaftalen, såfremt Leverandøren kan dokumentere en væsentlig økonomisk skadevirkning som følge heraf eller en afgørende ændring af de med rammeaftalen forbundne risici.
Der indhentes dokumentation for pålidelighed af de oplysninger, der fremgår af ESPD fra den tilbudsgiver, som Aarhus Kommune forventer at indgå kontrakt med. Tilbudsgiveren skal fremsende dokumentation for ESPD inden for en frist, der meddeles af Aarhus Kommune. Hvis dokumentationen omfatter en serviceattest, accepteres denne, såfremt den er maksimum 6 måneder gammel. Hvis tilbuddet er afgivet fra virksomheder, der er udenlandske og hjemmehørende i EU, indhentes der dokumentation i henhold til E-Certis. Hvis tilbudsgivers land ikke har angivet oplysninger om dokumentation i E-Certis, anvendes fremgangsmåden i udbudslovens § 153. Hvis tilbuddet er afgivet fra virksomheder, der er udenlandske og ikke hjemmehørende i EU, anvendes fremgangsmåden i udbudslovens § 153.Tilbudsgiver skal være opmærksom på, at hvis dokumenter eller certifikater ikke udstedes af den pågældende medlemsstat eller land eller ikke er dækkende for udelukkelsesgrunden, kan de erstattes af en erklæring under ed. I lande, hvor edsaflæggelse ikke anvendes, kan en erklæring på tro og love accepteres. Den skal opfylde en af følgende betingelser:
• Afgivet for en kompetent retslig eller administrativ myndighed
• Afgivet for en notar
• Afgivet for en kompetent faglig organisation i hjemlandet eller et senere opholdsland.
Ved tilbud afgivet af sammenslutninger af tilbudsgivere, udfyldes ESPD med oplysningerne for hver deltager i konsortiet.
Ved tilbud, der baserer sig på andre enheders finansielle og økonomiske formåen og/eller tekniske og/eller faglige formåen udfyldes ESPD med oplysningerne for den/disse enhed(er).
Kravene til dokumentation for pålidelighed af de oplysninger, der er afgivet i ESPD gælder ligeledes konsortiedeltagere samt enheder, hvis formåen tilbudsgiver baserer sig på.
Desuden gælder i dette udbud følgende frivillige udelukkelsesgrunde.
• § 137, stk. 1, nr. 1-nr. 6
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk