Fakta om udbudet
Udbyder
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Vindere
(16.11.2022)
Bertel O. Steen Power Solutions Denmark A/S
Sydvestvej 142-146
2600 Glostrup
Reservedele og service til motorer af fabrikatet MTU
(16.12.2022)
Bertel O. Steen Power Solutions Denmark A/S
Sydvestvej 142-146
2600 Glostrup
Reservedele og service til motorer af fabrikatet MTU
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed/enhed
Postadresse: Lautrupbjerg 1-5
By: Ballerup
NUTS-kode: DK021 Østsjælland
Postnummer: 2750
Land: Danmark
Kontaktperson: Hanne Thode
E-mail: fmi-sd-aam05@mil.dk
Telefon: +45 72814282
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.fmi.dk
Del II: Genstand
Reservedele og service til motorer af fabrikatet MTU
FMI ønsker at indgå et tillæg til rammeaftale af 13. februar 2015 vedrørende reservedele og service til motorer af fabrikatet MTU fra MTU Friedrichshafen GmbH på følgende:
- MTU 8000, der anvendes i ABSALON-klassen og IVER HUITFELDT-klassen
- MTU 396, der anvendes i DIANA-klassen og Søløven
- MTU 183, der anvendes i ARVAK-klassen.
- Reservedele og service til fremtidigt anskaffede MTU motorer
samt reservedele og service til støttesystemer til ovennævnte MTU motorer, som er leveret af MTU Friedrichshafen GmbH, herunder, men ikke begrænset til:
- Motorstyring
- Kølere
- Filtre
- Koblinger
- Software.
FMI ønsker at indgå et tillæg til rammeaftale af 13. februar 2015 vedrørende reservedele og service til motorer af fabrikatet MTU fra MTU Friedrichshafen GmbH på følgende:
- MTU 8000, der anvendes i ABSALON-klassen og IVER HUITFELDT-klassen
- MTU 396, der anvendes i DIANA-klassen og Søløven
- MTU 183, der anvendes i ARVAK-klassen.
- Reservedele og service til fremtidigt anskaffede MTU motorer
samt reservedele og service til støttesystemer til ovennævnte MTU motorer, som er leveret af MTU Friedrichshafen GmbH, herunder, men ikke begrænset til:
- Motorstyring
- Kølere
- Filtre
- Koblinger
- Software.
I tillægget forlænges rammeaftalen på baggrund af udbudslovens § 80, stk. 3, vedrørende tekniske årsager/enerettigheder frem til den 31. december 2023.
Del IV: Procedure
- Kun en bestemt økonomisk aktør kan levere de pågældende bygge- og anlægsarbejder, varer eller tjenesteydelser af følgende årsag:
- manglende konkurrence af tekniske årsager
FMI har behov for at forlænge og forhøje målværdi på rammeaftale på reservedele og service af MTU motorer, som sidder i 14 af Søværnets skibe til Bertel O. Steen Power Solutions Denmark A/S. Det er FMI’s vurdering at denne rammeaftale kan forlænges og forhøjes uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse på baggrund af udbudslovens § 80, stk. 3, vedrørende tekniske årsager/enerettigheder.
Bestemmelsen vurderes at finde anvendelse, idet FMI af sikkerhedsmæssige årsager er nødsaget til at stille krav om originale reservedele og service af licenserede leverandører af hensyn til sikkerhed om bord på skibene og garanti for interoperabilitet med de resterende systemer om bord på skibene. Bertel O. Steen Power Solutions Denmark A/S er den eneste, som kan levere service og originale reservedele til MTU-motorer i Danmark.
Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling
CVR-nummer: 26648475
Postadresse: Sydvestvej 142-146
By: Glostrup
NUTS-kode: DK021 Østsjælland
Postnummer: 2600
Land: Danmark
Del VI: Supplerende oplysninger
Datoen angivet i bekendtgørelsens pkt. V.2.1) er datoen for beslutningen om at tildele rammeaftalen direkte og ikke datoen for rammeaftalens indgåelse. Rammeaftalen vil ikke blive indgået/underskrevet, før udløbet af en periode på 10 dage fra offentliggørelse af denne bekendtgørelse, jf. yderligere pkt. VI.4.3).
Værdien angivet i pkt. II.1.7) og V.2.4) er værdien af tillægget til rammeaftalen, og er således ikke udtryk for rammeaftalens samlede værdi.
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: www.klfu.naevneneshus.dk
FMI følger proceduren i klagenævnslovens § 4 (lovbekendtgørelse nr. 593 af 2. juni 2016 om Klagenævnet for Udbud, tilgængelig på www.retsinformation.dk). Rammeaftalen vil ikke blive indgået før udløbet af 10 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor denne bekendtgørelse er offentliggjort, jf. klagenævnslovens § 4, stk. 1, nr. 2.
I henhold til klagenævnslovens § 7, stk. 3, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsreglerne har indgået en rammeaftale uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, i tilfælde hvor en ordregiver har fulgt proceduren i § 4, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en rammeaftale, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele Rammeaftalen uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i den nævnte periode, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. § 12, stk. 1.
Kontaktoplysning til Klagenævnet for Udbud er angivet i pkt. VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds egen vejledning om klager er tilgængelig på hjemmesiden angivet i pkt. VI.4.1).
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk