Fakta om udbudet
Udbyder
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI)
Vindere
Hovedeftersyn af søopmålingsfartøjet A542 FYRHOLM
(28.06.2016)
JOBI Værft A/S
Værftskaj 2
9970 Strandby
Hovedeftersyn 2016 af A542 FYRHOLM
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI)
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed
Lautrupbjerg 1-5
Ballerup
2750
DANMARK
Kontaktperson: Kirstine Rosendahl Povlsen
Telefon: +45 72571131
E-mail: fmt-ja21@mil.dk
NUTS-kode: DK0
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://forsvaret.dk/fmi
Del II: Genstand
Hovedeftersyn 2016 af A542 FYRHOLM.
Opgaven omfatter hovedeftersyn af søopmålingsfartøjet A542 FYRHOLM. Synet er en sikkerheds- og vedligeholdelsesmæssig gennemgang af skibet med udbedring af skader, slid, mv. Synet inkluderer adskillelse af væsentlige mekaniske dele. Skibet er glasfiber sandwichkonstruktion og er bygget i 2005. Skibets hoveddata (GRP): Længde overalt: 28,90 m, Længde mellem PP: 26,20 m, Bredde: 6,40 m, Dybdegang til hoveddæk: 3,54 m, Deplacement: 130 ton. Skibet har hjemhavn i København. Skibet er til rådighed for hovedeftersyn i perioden fra den 5.7.2016 til den 4.8.2016.
Opgaven omfatter hovedeftersyn af søopmålingsfartøjet A542 FYRHOLM, jf. afsnit II.1.4).
FMI har besluttet at udbyde kontrakten som en samlet kontrakt, idet en opdeling i delkontrakter ville risikere at medføre flere end 1 dokning, og hovedeftersynet derfor ikke kan gennemføres i den afsatte værftsperiode.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Tilbudsgiver skal udfylde Det Fælles Europæiske Udbudsdokument Del IV B, nr. 4) fsva. økonomisk og finansiel formåen som foreløbigt bevis for, at tilbudsgiveren opfylder kravene til økonomisk og finansiel formåen. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal hver enkel virksomhed udfylde et eksemplar af Det Fælles Europæiske Udbudsdokument. FMI vil inden beslutning om tildeling af kontrakten anmode den formodede vindende tilbudsgiver om at indsende dokumentation for oplysningerne i Det Fælles Europæiske Udbudsdokument.
Som dokumentation skal tilbudsgiver fremlægge det seneste godkendte årsregnskab, der viser egenkapital, balance og soliditetsgrad. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), skal oplysningerne gives for hver enkelt virksomhed.
Tilbudsgiver skal have en soliditetsgrad på mindst 5 %. Informationen skal fremgå af Det Fælles Europæiske Udbudsdokument Del IV B, nr. 4), jf. i øvrigt udbudsbekendtgørelsen pkt. VI.3).
Tilbudsgiver skal udfylde Det Fælles Europæiske Udbudsdokument Del IV C, nr. 1b) fsva. teknisk og faglig formåen som foreløbigt bevis for, at tilbudsgiveren opfylder kravene til teknisk og faglig formåen. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal hver enkel virksomhed udfylde et eksemplar af Det Fælles Europæiske Udbudsdokument. FMI vil inden beslutning om tildeling af kontrakten anmode den formodede vindende tilbudsgiver om at indsende dokumentation for oplysningerne i Det Fælles Europæiske Udbudsdokument.
Som dokumentation skal tilbudsgiver fremlægge en referenceliste over de betydeligste lignende leveringer inden for de seneste 3 år med angivelse af beløb, tidspunkter samt hvis muligt modtager af ydelsen.
Tilbudsgiver skal have erfaring med udførelse af eftersyns-, vedligeholdelses- og reperationsarbejder på glasfiber sandwichkonstruktion. Tilbudsgiver skal have mindst 1 lignende tidligere levering inden for de seneste 3 år, jf. i øvrigt udbudsbekendtgørelsen pkt. VI.3).
Der stilles krav om, at tilbudsgiver samt de af tilbudsgivers medarbejdere, der skal have indsigt i oplysningerne, senest på tidspunktet for kontraktindgåelse har opnået sikkerhedsgodkendelse fra Forsvarets Efterretningstjeneste eller et andet lands tilsvarende myndighed, jf. statsministeriets sikkerhedscirkulære (CIS nr. 10338 af 17.12.2014). Tilbudsgiver vil have pligt til at sikre sig, at det alene er sikkerhedsgodkendt personel, som har adgang til klassificerede oplysninger eller materiel som led i opfyldelsen af kontrakten.
Del IV: Procedure
Åbningen finder sted umiddelbart efter udløbet af tilbudsfristen.
Tilbudsgiver kan ikke få adgang til åbningen af tilbuddene.
Del VI: Supplerende oplysninger
Tilbudsgiver skal udfylde Det Fælles Europæiske Udbudsdokument. FMI har med udbudsmaterialet gjort Det Fælles Europæiske Udbudsdokument tilgængeligt for tilbudsgiverne. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har udfærdiget en vejledning til Det Fælles Europæiske Udbudsdokument, der kan findes på http://www.kfst.dk/~/media/KFST/Publikationer/Dansk/2015/Vejledning%20til%20ESPDen.pdf
Baserer tilbudsgiver sig på andre enheders formåen, skal der udover for tilbudsgiver også udfyldes Det Fælles Europæiske Udbudsdokument for hver enkelt enhed, som tilbudsgiver baserer sig på. Tilsvarende ved en sammenslutning af virksomheder skal der udfyldes Det Fælles Europæiske Udbudsdokument for hver deltager.
Inden beslutning om tildeling af kontrakten skal den formodede vindende tilbudsgiver dokumentere oplysningerne i Det Fælles Europæiske Udbudsdokument. FMI vil fastsætte en passende tidsfrist til indsendelse af dokumentationen. Yderligere information herom samt den fastsatte tidsfrist findes i udbudsbetingelserne. Hvis tidsfristen ikke overholdes kan FMI ikke tildele kontrakten til den pågældende tilbudsgiver. FMI er forpligtet til at udelukke tilbudsgiver, hvis denne er omfattet af en eller flere af udelukkelsesgrundene, jf. Udbudsloven (lovbekendtgørelse nr. 1564 af 15.12.2015) §§ 135-136. FMI skal undlade at udelukke en tilbudsgiver, hvis denne fremlægger tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig, selvom denne er omfattet af en eller flere af udelukkelsesgrundene i §§ 135-136, jf. Udbudsloven § 138. FMI kan kun udelukke en tilbudsgiver, hvis FMI har meddelt tilbudsgiver, at denne er omfattet af en udelukkelsesgrund, og tilbudsgiver ikke inden en passende frist efter tilbudsfristens udløb har forelagt tilstrækkelig dokumentation for dennes pålidelighed. FMI henviser til Udbudsloven § 138, stk. 3 fsva. hvad der kræves af tilstrækkelig dokumentation. FMI henleder opmærksomheden på, at visse frivillige udelukkelsesgrunde er blevet gjort obligatoriske, jf. Udbudsloven § 136.
Ad pkt. III.1.2) Økonomisk og finansiel formåen og pkt. III.1.3) Teknisk og faglig formåen:
Såfremt en tilbudsgiver i relation til vurderingen af økonomisk, finansiel, teknisk og faglig formåen ønsker at basere sig på andre enheders formåen, skal tilbudsgiver bevise overfor FMI, at, at tilbudsgiver råder over de ressourcer, der er nødvendige til opfyldelsen af kontrakten, f.eks. ved indlevering af en juridisk bindende støtteerklæring. I tillæg hertil skal den støttende enhed udfylde Det Fælles Europæiske Udbudsdokument.
FMI forbeholder sig retten til — men er ikke forpligtet til — at følge proceduren i Udbudsloven § 159, stk. 5, hvis tilbudsgivers tilbud ikke opfylder de formelle krav i udbudsbetingelserne.
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
København Ø
2100
DANMARK
Telefon: +45 35291095
E-mail: klfu@erst.dk
Internetadresse:https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud
Lov om Klagenævnet for Udbud fastsætter følgende om klagefrister for EU-udbud, som FMI henholder sig til:
Klager over andet end ordregivers prækvalifikationsbeslutninger skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i EU-Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, hvor fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
4) 20 kalenderdage efter den ordregivende myndighed har offentliggjort en meddelelse om at opretholde en kontrakt, jf. Udbudsloven § 185, stk. 2. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor meddelelsen blev offentliggjort.
Ovenstående gælder også for sagsanlæg ved domstolene om, at de regler, der er nævnt i Lov om Klagenævnet for Udbud er overtrådt, og sagsøgeren ikke forinden har indgivet klage til Klagenævnet for Udbud herom.
Klager skal skriftligt informere den ordregivende myndighed om indgivet klage senest samtidig med, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud. Klagen skal angive om den er indgivet i standstill-perioden. Hvis klagen ikke indgives i standstill-perioden, skal det angives, om der er anmodet om opsættende virkning.
Vejledning om klage til Klagenævnet for Udbud findes på Klagenævnet for Udbuds hjemmeside, jf. udbudsbekendtgørelsen pkt. VI.4.1).
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
DANMARK
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse:www.kfst.dk