Fakta om udbudet
Udbyder
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI)
Anskaffelse af reservedele, herunder løbende reparation af reservedele samt teknisk support til Scanter 2001, Scanter 4000 samt Scanter 4100 radarer fra producenten Terma A/S
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI)
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Tjenesteydelser
Direktiv 2009/81/EF
Del I: Ordregivende myndighed/enhed
Lautrupbjerg 1-5
Ballerup
2750
DANMARK
Kontaktperson: Julie Scharling
Telefon: +45 72571154
E-mail: FMT-JA24@mil.dk
NUTS-kode: DK
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://forsvaret.dk/FMI/Pages/default.aspx
Del II: Genstand
Anskaffelse af reservedele, herunder løbende reparation af reservedele samt teknisk support til Scanter 2001, Scanter 4000 samt Scanter 4100 radarer fra producenten Terma A/S.
FMI ønsker at anskaffe reservedele, herunder løbende reparation af reservedele samt teknisk support til Scanter 2001, Scanter 4000 samt Scanter 4100 radarer fra producenten Terma A/S i en interimsperiode, til en værdi af i alt ca. DKK. 6 mio. p.a., indtil en rammeaftale herom er etableret.
Den samlede værdi, jf. afsnit II.1.7), samt V.2.4), er derfor ca. DKK 6 mio. p.a. og ikke som anført total set DKK 6 mio.
Der er tale om anskaffelser, der både kan være omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/81/EF samt Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/24/EU (implementeret ved lov nr. 1564 af 15.12.2015), og FMI har på den baggrund valgt at udsende denne bekendtgørelse under Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/81/EF, jf. artikel 3.
Der er endvidere tale om anskaffelser, der både vedrører tjenesteydelser og varer, og FMI vurderer, at værdien af anskaffelser af tjenesteydelser overstiger værdien af anskaffelser af varer, hvorfor der i denne bekendtgørelses afsnit II.1.3), er sat kryds i »tjenesteydelser«, jf. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/81/E, artikel 1, nr. 5.
Anskaffelserne foretages i henhold til beskrivelsen i afsnit II.1.4).
Datoen i bekendtgørelsens afsnit V.2.1) er datoen for beslutningen om, at tildele kontrakterne direkte, og ikke datoen for kontrakternes indgåelse. Kontrakterne vil ikke blive indgået/underskrevet før udløbet af en periode på 10 dage, fra offentliggørelse af denne bekendtgørelse.
Del IV: Procedure
- Kun en bestemt økonomisk aktør kan levere de pågældende bygge- og anlægsarbejder, varer eller tjenesteydelser af følgende årsag:
- årsager, der vedrører beskyttelse af enerettigheder, herunder intellektuelle ejendomsrettigheder
Anskaffelserne af nærværende varer og tjenesteydelser (kontrakterne) kan kun anskaffes hos Terma A/S, idet de er relateret til det danske Forsvars radarsystemer — Scanter 2001, Scanter 4000 og Scanter 4100 — hvortil Terma A/S, der er den oprindelige leverandør, har enerettighederne. Terma A/S har oplyst, at de ikke har givet andre leverandører licens til salg og produktion af Scanter 2001, Scanter 4000 og Scanter 4100, hvorfor der ikke findes andre forsyningskilder end Terma A/S. Endvidere har Terma A/S oplyst, at det ikke er muligt for en anden leverandør at foretage reverse engineering, da det ikke er muligt at tilvejebringe sourcekoden. En ny leverandør vil derfor være nødt til at udvikle et helt nyt radarsystem, hvilket både i forhold til økonomi og tid vurderes uproportionalt set i forhold til de konkrete anskaffelser. Anskaffelserne kan således kun anskaffes hos Terma A/S, da Terma A/S er eneleverandør til de pågældende varer og tjenesteydelser i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/81/EF, artikel 28, stk. 1, litra e samt udbudslovens § 80, stk. 3, nr. 3.
Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling
41881828
Hovmarken 4
Lystrup
8520
DANMARK
Telefon: +45 87436000
E-mail: terma.hq@terma.com
NUTS-kode: DK
Internetadresse:http://www.terma.com/
Del VI: Supplerende oplysninger
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
København Ø
2100
DANMARK
Telefon: +45 35291000
E-mail: klfu@erst.dk
Internetadresse:https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud
Den ordregivende myndighed ønsker at indgå en kontrakt med den i afsnit V.2.3) nævnte leverandør. Kontrakten vil først blive indgået efter udgangen af 10 dage efter offentliggørelsen af denne bekendtgørelse i EU-tidende, jf. Lov om Klagenævnet for Udbud § 4, stk. 1, nr. 2. For klagefrister kan der i øvrigt henvises til Lov om Klagenævnet for Udbud § 7, stk.3, hvoraf det fremgår, at en klage over, at ordregiver har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiver har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende. Klager skal skriftligt informere den ordregivende myndighed om indgivet klage senest samtidig med, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud.
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
DANMARK
Telefon: +45 41715100
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse:www.kfst.dk