Fakta om udbudet
Udbyder
DSB
Vindere
(28.04.2023)
Patentes Talgo S.L
Paseo del Tren Talgo, n 2
28290 Las Matas
Cab cars
DSB
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Varer
Del I: Ordregivende myndighed/enhed
CVR-nummer: 25050053
Postadresse: Telegade 2
By: Taastrup
NUTS-kode: DK Danmark
Postnummer: 2360
Land: Danmark
Kontaktperson: Marianne Trojahn Kølle
E-mail: mtk@kammeradvokaten.dk
Telefon: +45 33152010
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.dsb.dk
Del II: Genstand
Cab cars
Ved udbudsbekendtgørelse 2018/S 169-385699 udbød DSB en kontrakt om passagervogne til international trafik efter reglerne i forsyningsvirksomhedsdirektivet. Kontrakten blev indgået med Patentes Talgo S.L. den 21. februar 2020. DSB oplyser med denne bekendtgørelsen, at man agter at indgå aftale om ændring af kontrakten, jf. næremer herom i punkt II.2.4 og punkt IV.1.1).
Danmark
Ændringen skyldes primært en mangel på materiel, der navnlig er en følge af kraftig stigning i international trafik, en generel mangel på materiel og anticiperede risici som følge af den aldrende flåde samt den udmeldte forsinkelse af IC5-projektet. Ændringen har således til formål at imødegå denne mangel på materiel. Ændringen består i, at der indkøbes 16 Cab Cars (styrevogne), der skal anvendes sammen med de indkøbte vognformationer til international trafik, der er omfattet af den udbudte kontrakt. Hensigten var, at vognformationerne skulle trækkes af et lokomotiv i hver ende. Hvert lokomotiv skulle kobles til en End Car, der er omfattet af den udbudte kontrakt. Ved anvendelsen af Cab Car kan denne erstatte en End Car og et lokomotiv i denne ende af vognformationen. Cab Cars giver dermed mulighed for at udnytte 16 indkøbte lokomotiver til at fordoble flåden i stedet.
Indkøbet af 16 cab cars inkluderer design, produktion, test, kommissionering og homologering.
Del IV: Procedure
- Udbuddet er ikke omfattet af direktivet
Som det fremgår af pkt. II.2.4, har kontrakten været genstand for udbud. DSB anser det ikke for nødvendigt at gennemføre en ny udbudsprocedure i forbindelse med ændringerne af kontrakten, idet ændringerne ikke er væsentlige, jf. forsyningsvirksomhedsdirektivets art. 89, stk. 1, litra e, som defineret i forsyningsvirksomhedsdirektivets art. 89, stk. 4, da 1) ændringerne ikke indfører betingelser, der, hvis de havde været en del af den oprindelige udbudsprocedure, ville have givet mulighed for at give andre ansøgere end de oprindeligt udvalgte adgang; 2) ændringerne ikke ville have medført, at DSB ville have accepteret et andet tilbud end det oprindeligt accepterede; 3) ændringerne ikke ville have tiltrukket yderligere deltagere i udbudsproceduren; 4) ændringerne ikke ændrer kontraktens økonomiske balance til leverandørens fordel på en måde, som den oprindelige kontrakt eller rammeaftale ikke gav mulighed for; og 5) ændringerne ikke udvider kontraktens eller rammeaftalens anvendelsesområde betydeligt.
Endvidere anser DSB, at behovet for ændringen er opstået som følge af omstændigheder, som DSB ikke kunne forudse på tidspunktet for indgåelse af kontrakten, idet ændringen skyldes en kraftig efterspørgsel på billetter til international togtrafik, der ikke er set før og er helt usædvanlig, at der er en generel mangel på materiel og anticiperede risici som følge af den aldrende flåde samt den udmeldte forsinkelse af IC5-projektet. Aftalen om ændring kan også af denne årsag indgås uden udbud i overensstemmelse med forsyningsvirksomhedsdirektivets art. 89, stk. 1, litra c, idet ændringen i øvrigt ikke ændrer aftalens overordnede karakter.
Ydermere gælder det, at Cab Cars til vognformationen kun kan leveres af Patentes Talgo S.L grundet manglende konkurrence af tekniske årsager, idet integrationen af Cab Car i togformationen er meget kompleks, og at det vil svare til en objektiv umulighed, at andre leverandører vil skulle levere en Cab Car, der kan fungere sammen med den indkøbte togformation, grundet både betydelig risiko og væsentligt forøgede omkostninger og tid. Ændringen kan også af denne årsag indgås uden udbud i overensstemmelse med forsyningsvirksomhedsdirektivets art. 50, stk. 1, litra c.
Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling
CVR-nummer: B-84528553
Postadresse: Paseo del Tren Talgo, n 2
By: Las Matas
NUTS-kode: ES España
Postnummer: 28290
Land: Spanien
Del VI: Supplerende oplysninger
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://klfu.naevneneshus.dk
Klage over, at DSB har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en bekendtgørelse skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor DSB har offentliggjort bekendtgørelse i den Europæiske Unions Tidende om, at DSB har indgået kontrakten, jf. lov om Klagenævnet for Udbud § 7, stk. 3. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette DSB om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i den periode på 10 kalenderdage (regnet fra dagen efter den dag, hvor denne bekendtgørelse er offentliggjort i den Europæiske Unions Tidende), som er fastsat i lovens § 4, stk.1, nr. 2.
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://kfst.dk