Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=364422&B=KA
Udbyder
Foreningen for Fyrskib XVII
Udbud af restaurering af Fyrskib nr. XVII
Foreningen for Fyrskib XVII
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 40594272
Postadresse: C/O Museet for Søfart, Ny Kronborgvej 1
By: Helsingør
NUTS-kode: DK Danmark
Postnummer: 3000
Land: Danmark
Kontaktperson: Thomas Impgaard Sørensen
E-mail: IMP@KAMMERADVOKATEN.DK
Telefon: +45 33152010
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://mfs.dk/historisk-havn-og-fyrskibet
Del II: Genstand
Udbud af restaurering af Fyrskib nr. XVII
Fyrskib nr. XVII, Gedser Rev er bygget i 1895. Det ejes af Nationalmuseet, men er langtidsudlånt til Helsingør Kommune. Foreningen for Fyrskib XVII, som består af Helsingør Kommune, M/S Museet for Søfart og Fyrskibs-lauget Gedser Rev forestår vedligehold af og formidling om fyrskibet. Skibet ligger p.t. i Helsingør Havn ved M/S Museet for Søfart. De sidste 3 år har frivillige arbejdet med at restaurere store dele af Fyrskibet, men det mere end 125 år gamle skib har brug for at få udskiftet dele af træværket i skroget som følge af konstateret råd og skimmelsvamp. Dette restaureringsarbejde ønskes udført af en ekstern leverandør, hvorfor dette udbydes af Foreningen for Fyrskib XVII, der er en selvstændig registreret frivillig forening. Nationalmuseet har som ejer af skibet givet en fuldmagt til foreningen ift. at gennemføre restaureringsarbejderne.
Helsingør
Fyrskib nr. XVII, Gedser Rev er bygget i 1895. Det ejes af Nationalmuseet, men er langtidsudlånt til Helsingør Kommune. Foreningen for Fyrskib XVII, som består af Helsingør Kommune, M/S Museet for Søfart og Fyrskibs-lauget Gedser Rev forestår vedligehold af og formidling om fyrskibet. Skibet ligger p.t. i Helsingør Havn ved M/S Museet for Søfart. De sidste 3 år har frivillige arbejdet med at restaurere store dele af Fyrskibet, men det mere end 125 år gamle skib har brug for at få udskiftet dele af træværket i skroget som følge af konstateret råd og skimmelsvamp. Dette restaureringsarbejde ønskes udført af en ekstern leverandør, hvorfor dette udbydes af Foreningen for Fyrskib XVII, der er en selvstændig registreret frivillig forening. Nationalmuseet har som ejer af skibet givet en fuldmagt til foreningen ift. at gennemføre restaureringsarbejderne. A.P. Møller og Hustru Chastine McKinney Møllers Fond til almene Formaal har doneret et beløb til foreningen, som skal an-vendes til renovering af skibet, herunder udbedring af råd og svampeskader. Restaureringsarbejdet skal udfø-res og leveres i overensstemmelse med de aftalemæssige og tekniske betingelser og specifikationer, der fremgår af udbudsmaterialet.
Begrænsning af ansøgere, der opfordres til at afgive tilbud, sker efter en samlet vurdering af, hvilke ansøgere der har 1) de mest relevante sammenlignelige leverancer, jf. punkt III.1.3), af de ydelser, som kontrakten omfatter, jf. beskrivelsen i punkt II.1.4) og II.2.4), 2) de mest relevante tekniske faciliteter og udstyr til at kunne udføre opgaven og 3) de faglærte medarbejdere, som ansøger råder over til at kunne udføre opgaven, fordelt på skibstømrere, smede og maskinarbejdere.
Ved vurderingen af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante sammenlignelige leverancer, vurderes det i hvor høj grad referencerne efter sit indhold og omfang tilsammen dokumenterer relevant erfaring med at levere de konkret efterspurgte ydelser.
Ved vurderingen af de mest relevante tekniske faciliteter og udstyr til at kunne udføre opgaven, vurderes det i hvor høj grad ansøgerens tekniske faciliteter og udstyr er relevant og egnet i forhold til den konkrete opgave, herunder i forhold til beddingskapacitet og muligheden for overdækning af arbejdet, adkomst til reparationskaj, antal og typer værksteder og maskiner, f.eks. i forhold til træbearbejdning af store emner.
Ved vurderingen af de faglærte medarbejdere, som ansøger råder over til at kunne udføre opgaven, fordelt på skibstømrere, smede og maskinarbejdere, vurderes det i hvor høj grad sammensætningen og omfanget af de faglærte medarbejdere er relevant og egnet til at udføre opgaven.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Ansøger skal indgive det fælles europæiske udbudsdokument (herefter ESPD) med angivelse af følgende oplysninger:
Ansøgers egenkapital i det seneste disponible regnskabsår
Baserer ansøger sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen i relation til opfyldelse af minimumskrav til egnethed, jf. nedenfor, kræver ordregiver, at ansøger og de pågældende enheder hæfter solidarisk for kontraktens gennemførelse.
ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, at ansøger opfylder minimumskrav til egnethed i relation til økonomisk og finansiel kapacitet.
Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD er korrekte.
Når ordregiver forlanger det, skal der fremlægges følgende dokumentation for økonomisk og finansiel kapacitet:
Virksomhedens balance eller uddrag heraf i den seneste disponible årsrapport/årsregnskab, såfremt offentliggørelse af balancen er lovpligtig i det land, hvor virksomheden er etableret, eller anden dokumentation for egenkapitalens størrelse. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne i seneste disponible årsrapport/årsregnskab afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Baserer virksomheden sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør), skal oplysningerne ligeledes afgives for disse enheder.
Erklæring om virksomhedens egenkapital i den seneste disponible årsrapport/årsregnskab, afhængig af hvornår virksomheden blev etableret, hvis tallene for egenkapital og aktiver foreligger. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne i seneste disponible årsrapport/årsregnskab afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Baserer virksomheden sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør), skal oplysningerne ligeledes afgives for disse enheder.
Som minimumskrav kræves en positiv egenkapital i den seneste disponible årsrapport/årsregnskab. Såfremt ansøger baserer sig på andre enheders formåen, beregnes egenkapitalen som virksomhedens og disse andre enheders samlede egenkapital i den pågældende disponible årsrapport/årsregnskab. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes egenkapitalen som virksomhedernes samlede egenkapital i den pågældende årsrapport/årsregnskab. Oplysningerne angives i ESPD afsnit IV.B.
Ansøger skal indgive ESPD med angivelse af følgende oplysninger:
1) En liste over de 5 betydeligste sammenlignelige ydelser, jf. punkt II.1.4) og II.2.4), som ansøger har udført i løbet af de sidste 10 år inden ansøgningsfristen.
Kun referencer, der vedrører ydelser, som er udført på ansøgningstidspunktet, vil blive tillagt betydning ved vurdering af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante leverancer, jf. punkt II.2.9), og ved vurderingen af, om minimumskravene til teknisk og faglig kapacitet er opfyldt, jf. nedenfor. Hvis der er tale om en igangværende opgave, er det således alene den del af ydelser, der allerede er udført på ansøgningstidspunktet, som vil indgå i vurderingen af referencen.
Hver reference bedes indeholde en kort beskrivelse af den udførte leverance. Beskrivelsen af leverancen bør indeholde en klar beskrivelse af, hvilke af de under punkt II.1.4) og II.2.4), anførte ydelser, leverancen vedrørte, herunder f.eks. navn på restaureret skib og opgavens konkrete omfang samt ansøgers rolle(r) i udførelsen af leverancen. Endvidere bedes referencen indeholde den økonomiske værdi af leverancen (beløb), dato for leverancen samt navn på kunden (modtager).
Ved angivelse af dato for leverancen bedes ansøger angive datoen for leverancens påbegyndelse og afslutning. Er dette ikke muligt, f.eks. fordi opgaverne er udført løbende i henhold til en rammeaftale, bedes ansøger i beskrivelsen af leverancen angive, hvordan datoen er angivet.
Der kan maksimalt angives 5 referencer, uanset om ansøger er en enkelt virksomhed, om ansøger baserer sig på andre enheders tekniske formåen, eller om der er tale om en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium). Såfremt der angives mere end 5 referencer, vil der alene blive lagt vægt på de 5 nyeste referencer. Referencer herudover vil ikke blive taget i betragtning. Såfremt det ikke kan afgøres, hvilke referencer, der er de nyeste 5 referencer, vil referencerne blive udvalgt ved lodtrækning.
2) En liste over de faglærte medarbejdere, som ansøger råder over til at kunne udføre opgaven, fordelt på skibstømrere, smede og maskinarbejdere.
3) En liste over de tekniske faciliteter og udstyr til at kunne udføre opgaven, som ansøger råder over, herunder i forhold til beddingskapacitet og muligheden for overdækning af arbejdet, adkomst til reparationskaj, antal og typer værksteder og maskiner, f.eks. i forhold til træbearbejdning af store emner.
Baserer ansøger sig på andre enheders faglige referencer, tekniske faciliteter og udstyr eller faglærte medarbejdere vedrørende udførelsen af konkrete dele af ydelserne, som kontrakten omfatter, jf. punkt II.2.4), skal de konkrete dele af ydelserne under kontrakten udføres af den enhed, som ansøger baserer sig på.
ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, at ansøger opfylder minimumskrav til egnethed i relation til teknisk og faglig kapacitet, jf. punkt III.1.3) og/eller hvordan ansøger opfylder udvælgelseskriteriet, jf. punkt II.2.9).
Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD er korrekte.
Ansøger vil ikke blive afkrævet yderligere dokumentation for teknisk og faglig kapacitet. Dog forbeholder ordregiver sig ret til at kontakte ansøger eller den i referencen angivne kunde med henblik på at få attesteret oplysningerne om referencen, herunder de for referencen angivne tidspunkter, ligesom ansøger forbeholder sig at besigtige de tekniske faciliteter og udstyr, som ansøger har oplyst at råde over.
Ansøger skal som mindstekrav kunne fremvise mindste én (1) reference på en sammenlignelig ydelse. Derudover skal ansøger råde over mindst to (2) faglærte skibstømrere.
I kontrakten er hensynet til samfundsansvar, som formuleret i de konventioner, der ligger til grund for principperne i FN's Global Compact, og som formuleret i OECD's retningslinjer for Multinationale virksomheder, inddraget i relevant omfang. Der er desuden stillet kontraktmæssige krav i henhold til ILO-konvention 94 om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter og cirkulære nr. 9471 af 30. juni 2014.
Kontrakten omfatter en social klausuler om anvendelse af personer under oplæring.
Såfremt kontrakten tildeles en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), skal deltagerne i sammenslutningen påtage sig solidarisk hæftelse og udpege en fælles befuldmægtiget.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Deltagelse i udbuddet kan kun ske elektronisk via ordregivers anvendte elektroniske udbudssystem jf. adressen i punkt I.3).
Ansøger skal som sin ansøgning indgive et ESPD som et foreløbigt bevis for de i udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3, samt § 137, stk. 1, nr.1, nr. 2 og nr. 6, nævnte forhold.
Ansøgeren kan i dette udbud basere sig på andre aktørers tekniske- og/eller økonomiske kapacitet for at opfylde de egnethedskrav, der er anført i punkt III.1.2) og III.1.3), herunder til brug for udvælgelsen, jf. punkt II.2.9). Den/de aktør(er), der stiller sin tekniske- og/eller økonomiske kapacitet til rådighed for ansøgeren, skal underskrive en støtteerklæring, jf. nærmere herom i udbudsbetingelserne. Skabelonen fremgår som bilag til udbudsbetingelserne.
Ansøgeren skal ligeledes indlevere en støtteerklæring, hvori den eller de enheder, som ansøgeren baserer sig på, erklærer at være solidarisk ansvarlig med ansøger, såfremt denne bliver tildelt kontrakten. Skabelonen fremgår som bilag til udbudsbetingelserne.
Ansøgeren vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren er omfattet af de i udbudslovens §§ 134 a, 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde, samt udelukkelsesgrundene anført i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 1 og nr. 2 og nr. 6, medmindre ansøger har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudslovens § 138.
Benyttelsen af de frivillige udelukkelsesgrunde sker under overholdelse af proportionalitetsprincippet. Bagatelagtige forhold kan således ikke føre til udelukkelse af ansøgeren. Flere tilfælde af forhold, der hver for sig er mindre alvorlige, kan dog give anledning til at udelukke ansøgeren.
Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD i henhold til udbudslovens §§ 151-152, jf. § 153. Som alternativ til den dokumentation, der er nævnt i udbudslovens §§ 153-155, 157 og 158 kan ansøger og tilbudsgiver forelægge ordregiver et certifikat for optagelse på en officiel liste over godkendte økonomiske aktører, jf. § 156, som er udstedt af den kompetente myndighed. Ordregiver kan kun acceptere certifikat for optagelse på en officiel liste fra ansøgere og tilbudsgivere, der er etableret i det land, som fører den officielle liste.
-o0o-
Yderligere oplysninger:
I relation til punkt II.1.5) og punkt II.2.6) bemærkes, at beløbet udgør et skøn over den forventede faste kontraktsum. Skønnet er baseret på en skibsteknisk faglig vurdering.
I relation til punkt II.2.9) bemærkes, at hver ansøger kun kan indgive én ansøgning om prækvalifikation.
Ordregiver kan anvende fremgangsmåden i udbudslovens § 159, stk. 5, hvis ansøgninger eller tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav.
For yderligere oplysninger om forhandlingsforløbet henvises til udbudsbetingelser samt de tilhørende Bilag B og C.
Ordregiver yder ikke deltagelsesvederlag.
Se endvidere dokumentet ”Yderligere oplysninger vedrørende udbudsbekendtgørelsen”, der indeholder supplerende oplysninger til dette punkt, herunder om orienteringsmøde og mulighed for besigtigelse af skibet. Dokumentet findes via det elektroniske udbudssystem på det i punkt I.3 anførte link.
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://klfu.naevneneshus.dk/
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.
I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbuds-givere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4.
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/vejledning/
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk