Fakta om udbudet
Udbyder
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI)
Vindere
Dokning, eftersyn, reparation og vedligeholdelse af A562 MARIE MILJØ
(01.09.2016)
Marstal Værft A/S
Thomsens Plads 4
5960 Marstal
Opdateringer
IV.2.2)
I stedet for:
Dato: 10-06-2016
Time: 13:00
Læses:
Dato: 15-06-2016
Time: 13:00
Eftersyn af A562 MARIE MILJØ
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI)
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed
16287180
Lautrupbjerg 1-5
Ballerup
2750
DANMARK
Kontaktperson: Kirstine Rosendahl Povlsen
Telefon: +45 72571131
E-mail: fmt-ja21@mil.dk
NUTS-kode: DK0
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://forsvaret.dk/fmi
Del II: Genstand
Eftersyn af A562 MARIE MILJØ.
Opgaven vedrører et mellemliggende klassesyn af A562 MARIE MILJØ. Opgaven omfatter bl.a. dokning og bundsyn, mellemklassesyn (Class Intermediate Survey), ud- og indvendige malerarbejder, reparations- og vedligeholdelsesarbejder på skrog og aptering samt generelle eftersyns-, vedligeholdelses- og reparationsarbejder af fartøjets mekaniske systemer komponenter.
Skibets data er:
Længde: 29,7 m
Bredde: 8,2 m
Dybgang: 2,3 m
Deplacement: 247 tons
Tophøjde over vandet: 14,7 m
Skibet er et stålskib og har hjemhavn i Korsør.
Skibet er til rådighed for eftersyn i perioden fra den 6.9.2016 til den 28.9.2016.
Opgaven vedrører et mellemliggende klassesyn af A562 MARIE MILJØ, jf. afsnit II.1.4).
FMI har besluttet at udbyde kontrakten som en samlet kontrakt, idet en opdeling i delaftaler ville risikere at medføre flere end 1 dokning, og eftersynet derfor ikke kan gennemføres i den afsatte værftsperiode.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Tilbudsgiver skal udfylde Det Fælles Europæiske Udbudsdokument Del IV B, nr. 4) fsva. økonomisk og finansiel formåen som foreløbigt bevis for, at tilbudsgiveren opfylder kravene til økonomisk og finansiel formåen. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal hver enkel virksomhed udfylde et eksemplar af Det Fælles Europæiske Udbudsdokument. Tilsvarende hvis tilbudsgiver baserer sig på en anden enheds økonomiske og finansielle kapacitet, skal den enhed, tilbudsgiver baserer sig på, også udfylde Det Fælles Europæiske Udbudsdokument.
FMI vil inden beslutning om tildeling af kontrakten anmode den formodede vindende tilbudsgiver om at indsende dokumentation for oplysningerne i Det Fælles Europæiske Udbudsdokument. Se i øvrigt afsnit VI.3). Som dokumentation skal tilbudsgiver fremlægge det seneste godkendte årsregnskab, der viser egenkapital, balance (aktiver og passiver) og soliditetsgrad. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), skal oplysningerne gives for hver enkelt virksomhed. Tilsvarende hvis tilbudsgiver baserer sig på en anden enheds økonomiske og finansielle kapacitet, skal den enhed, tilbudsgiver baserer sig på, også fremlægge den nævnte dokumentation.
Tilbudsgiver skal have en soliditetsgrad på mindst 5 %. Informationen skal fremgå af Det Fælles Europæiske Udbudsdokument, Del IV B, nr. 4), jf. i øvrigt afsnit VI.3).
Tilbudsgiver skal udfylde Det Fælles Europæiske Udbudsdokument Del IV C, nr. 1b) fsva. teknisk og faglig formåen som foreløbigt bevis for, at tilbudsgiveren opfylder kravene til teknisk og faglig formåen. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), skal hver enkel virksomhed udfylde et eksemplar af Det Fælles Europæiske Udbudsdokument. Tilsvarende hvis tilbudsgiver baserer sig på en anden enheds tekniske og faglige kapacitet, skal den enhed, tilbudsgiver baserer sig på også udfylde Det Fælles Europæiske Udbudsdokument.
FMI vil inden beslutning om tildeling af kontrakten anmode den formodede vindende tilbudsgiver om at indsende dokumentation for oplysningerne i Det Fælles Europæiske Udbudsdokument. Se i øvrigt afsnit VI.3). Som dokumentation skal tilbudsgiver fremlægge en referenceliste over de betydeligste lignende leveringer inden for de seneste 3 år med angivelse af beløb, tidspunkter, beskrivelse samt hvis muligt modtager af ydelsen.
Tilbudsgiver skal have erfaring med udførelse af eftersyns-, vedligeholdelses-, og reparationsarbejder på stålskib. Tilbudsgiver skal have mindst én lignende tidligere levering inden for de seneste 3 år, jf. i øvrigt afsnit VI.3).
Der er ikke krav om nogen særlig retlig form. Såfremt kontrakten tildeles en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), skal deltagerne påtage sig solidarisk hæftelse og udpege en fælles befuldmægtiget.
Der gøres opmærksom på, at kontrakten vil omfatte en arbejdsklausul, der pålægger leverandøren at sikre, at både egne samt eventuelle underleverandørers medarbejdere har løn og arbejdsvilkår, der i henhold til en gældende overenskomst, voldgiftskendelse, nationale love eller administrative forskrifter gælder for arbejde af samme art inden for vedkommende fag eller industri på den egn, hvor arbejdet udføres. Leverandøren vil kontraktligt være forpligtet til at dokumentere, at arbejdsklausulen overholdes, og en manglende overholdelse kan medføre sanktioner i form af tilbageholdelseskrav, bøder samt mulig ophævelse af kontrakten ved misligholdelse af arbejdsklausulen.
Del IV: Procedure
Åbningen finder sted umiddelbart efter udløbet af fristen.
Tilbudsgiver kan ikke få adgang til åbning af tilbuddene.
Del VI: Supplerende oplysninger
Tilbudsgiver skal udfylde Det Fælles Europæiske Udbudsdokument. FMI har med udbudsmaterialet gjort Det
Fælles Europæiske Udbudsdokument tilgængeligt for tilbudsgiverne. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har
udfærdiget en vejledning til udfyldelsen af Det Fælles Europæiske Udbudsdokument, der kan findes på
http://www.bedreudbud.dk/files/media/documents/vejledninger/vejledning_til_eespd.pdf Baserer tilbudsgiver
sig på andre enheders formåen, skal der udover for tilbudsgiver også udfyldes et eksemplar af Det Fælles
Europæiske Udbudsdokument for hver enkelt enhed, som tilbudsgiver baserer sig på. Tilsvarende ved en
sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), skal hver enkelt deltager udfylde et eksemplar af Det Fælles
Europæiske Udbudsdokument. Inden beslutning om tildeling af kontrakten skal den formodede vindende
tilbudsgiver dokumentere oplysningerne i Det Fælles Europæiske Udbudsdokument. FMI vil fastsætte en passende
tidsfrist til indsendelse af dokumentationen. Hvis tidsfristen ikke overholdes, kan FMI ikke tildele kontrakten til
den pågældende tilbudsgiver. FMI er forpligtet til at udelukke tilbudsgiver, hvis denne er omfattet af en eller
flere udelukkelsesgrunde, jf. udbudsloven (lovbekendtgørelse nr. 1564 af 15.12.2015) §§ 135-136. FMI skal
undlade at udelukke en tilbudsgiver, hvis denne fremlægger tilstrækkelig dokumentation for, at denne er
pålidelig, selvom denne er omfattet af en eller flere udelukkelsesgrunde i §§ 135-136, jf. udbudsloven § 138. FMI
kan kun udelukke en tilbudsgiver, hvis FMI har meddelt tilbudsgiver, at denne er omfattet af en
udelukkelsesgrund, og tilbudsgiver ikke inden en passende frist efter tilbudsfristens udløb har forelagt
tilstrækkelig dokumentation for dennes pålidelighed. FMI henviser til udbudsloven § 138, stk. 3, fsva. hvad der
kræves af tilstrækkelig dokumentation. FMI henleder opmærksomheden på, at visse tidligere frivillige
udelukkelsesgrunde er blevet gjort obligatoriske, jf. udbudsloven § 136.
Tilbudsgiver skal i Det Fælles Europæiske Udbudsdokument udfylde:
— Del II: Oplysninger om den økonomiske aktør.
— Del III, A: Udelukkelsesgrunde — Grunde vedrørende straffedomme.
— Del III, B: Udelukkelsesgrunde — Grunde vedrørende betaling af skatter og afgifter eller bidrag til sociale sikringsordninger.
— Del III, C: Udelukkelsesgrunde — udelukkelse pga. interessekonflikt, udelukkelse pga. konkurrencefordrejning, som følge af forudgående inddragelse og udelukkelse pga. afgivelse af groft urigtige oplysninger, tilbageholdelse af oplysninger eller ikke at være i stand til at fremsende supplerende dokumenter.
— Del IV, B: Økonomisk og finansiel formåen nr. 4) — finansielle nøgletal.
— Del IV, C: Teknisk og faglig formåen nr. 1b) — referencer.
— Del VI: Afsluttende erklæringer.
Ad pkt. III.1.2) Økonomisk og finansiel
formåen og pkt. III.1.3) Teknisk og faglig formåen Såfremt en tilbudsgiver i relation til vurderingen af økonomisk,
finansiel og teknisk, faglig formåen ønsker at basere sig på andre enheders kapacitet, skal tilbudsgiver bevise
overfor FMI, at tilbudsgiver råder over de ressourcer, der er nødvendige til opfyldelsen af kontrakten, f.eks. ved
indlevering af en juridisk bindende støtteerklæring. I tillæg hertil skal den støttende enhed udfylde et eksemplar
af Det Fælles Europæiske Udbudsdokument. FMI forbeholder sig retten til — men er ikke forpligtet til — at følge
proceduren i udbudsloven § 159, stk. 5, hvis tilbudsgivers tilbud ikke opfylder de formelle krav i
udbudsbetingelserne.
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
København Ø
2100
DANMARK
Telefon: +45 35291000
E-mail: klfu@erst.dk
Internetadresse:https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud
Lov om Klagenævnet for Udbud fastsætter følgende om klagefrister for EU-udbud, som FMI henholder sig til:
Klager over andet end ordregivers prækvalifikationsbeslutninger skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud
inden: 1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i EU-Tidende om, at
ordregiveren har indgået en kontrakt, hvor fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet
offentliggjort. 4) 20 kalenderdage efter den ordregivende myndighed har offentliggjort en meddelelse om at
opretholde en kontrakt, jf. udbudsloven § 185, stk. 2. Fristen regnes fra den dag, hvor meddelelsen blev
offentliggjort. Ovenstående gælder også for sagsanlæg ved domstolene om, at de regler, der er nævnt i Lov om
Klagenævnet for Udbud er overtrådt, og sagsøgeren ikke forinden har indgivet klage til Klagenævnet for Udbud
herom. Klager skal skriftligt informere den ordregivende myndighed om indgivet klage senest samtidig med, at
klage indgives til Klagenævnet for Udbud. Klagen skal angive om den er indgivet i standstill-perioden. Hvis klagen
ikke indgives i standstill-perioden, skal det angives, om der er anmodet om opsættende virkning. Vejledning om
klage til Klagenævnet for Udbud findes på Klagenævnet for Udbuds hjemmeside, jf. afsnit VI.4.1).
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
DANMARK
Telefon: +45 41715100
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse:www.kfst.dk