Fakta om udbudet
Udbyder
Aarhus Kommune
EU-udbud vedr. indkøb af ladeinfrastruktur til el-busser
Aarhus Kommune
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter – forsyningsvirksomhed
Resultat af udbudsproceduren
Varer
Del I: Ordregivende enhed
Postadresse: Karen Blixens Boulevard 7 - D1.131
By: Aarhus
NUTS-kode: DK042 Østjylland
Postnummer: 8000
Land: Danmark
Kontaktperson: Youssef Hassan
E-mail: hyo@aarhus.dk
Telefon: +45 24949379
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.aarhus.dk/
Del II: Genstand
EU-udbud vedr. indkøb af ladeinfrastruktur til el-busser
Nærværende udbud vedrører indkøb af ladeinfrastruktur til elbusser, jf. kravspecifikation (bilag 1). Der skal tilbydes en ladestander med 2 udtag, hvorfor der skal leveres én ladestander til 2 busser. Udover ladeinfrastrukturen skal Tilbudsgiver yde en til ladeinfrastrukturen hørende kontrakt for service, drift og vedligeholdelse af ladeinfrastrukturen – (Service Level Agreement ”SLA”).
Det estimerede antal ladestandere, der anskaffes i etape 3, fremgår af hovedtidsplanen (bilag 11). Ordregiver forbeholder sig retten til at indkøbe flere eller færre ladestandere, hvorfor antallet af ladestandere dermed kan ændre sig i opadgående- eller nedadgående retning. AarBus får løbende leveret elbusserne fra august 2024 frem til år 2027. Der henvises til udkast til Kontrakt (bilag 6) for en beskrivelse af tidsplan og termin/frist for levering, samt til Hovedtidsplan (bilag 11).
Udbudsmaterialet er tilgængeligt på RIB Software (Byggeweb) med udbudsnummer: TN094722
Infrastrukturen skal etableres på Ordregivers depoter på følgende tre lokationer:
• Jegstrupvej 5, 8361 Hasselager, Danmark
• Munkevejen 4, 8381 Tilst, Danmark
• Stokagervej 15, 8240 Risskov, Danmar
Nærværende udbud vedrører indkøb af ladeinfrastruktur til elbusser, jf. kravspecifikation (bilag 1). Der skal tilbydes en ladestander med 2 udtag, hvorfor der skal leveres én ladestander til 2 busser. Udover ladeinfrastrukturen skal Tilbudsgiver yde en til ladeinfrastrukturen hørende kontrakt for service, drift og vedligeholdelse af ladeinfrastrukturen – (Service Level Agreement ”SLA”).
I 2020 var 1 etape af indkøb af ladeinfrastruktur til elbusser udbudt, herunder var etape 2 udbudt som option. Nærværende udbud omhandler således 3. etape af indkøb af ladeinfrastrukturen til Aarhus Kommune. Yderligere udbydes etape 4 som option i nærværende udbud. Der er i forbindelse med etape 1 og 2 allerede opsat ladeinfrastruktur på Munkevejen 4, Jegstrupvej 5 og Stokagervej 15.
Det estimerede antal ladestandere, der anskaffes i etape 3, fremgår af hovedtidsplanen (bilag 11). Ordregiver forbeholder sig retten til at indkøbe flere eller færre ladestandere, hvorfor antallet af ladestandere dermed kan ændre sig i opadgående- eller nedadgående retning. AarBus får løbende leveret elbusserne fra august 2024 frem til år 2027. Der henvises til udkast til Kontrakt (bilag 6) for en beskrivelse af tidsplan og termin/frist for levering, samt til Hovedtidsplanen (bilag 11).
Infrastrukturen skal etableres på Ordregivers depoter på følgende tre lokationer:
• Jegstrupvej 5, 8361 Hasselager, Danmark
• Munkevejen 4, 8381 Tilst, Danmark
• Stokagervej 15, 8240 Risskov, Danmark
Tilbuddet skal omfatte laderstandere (hardware med tilhørende software), fragt, alle omkostninger til installation mv. (grave-, opstillings- og oprydningsarbejde mv.).
Betegnelserne ”ladestander” og ”ladeinfrastruktur” bruges synonymt i udbudsmaterialet, og er en betegnelse for ladestander.
Kravene til ydelsen er yderligere beskrevet i udbudsmaterialet.
Der er mulighed for en kommende udvidelse af porteføljen af elbusser hos ordregiver.
På baggrund heraf, er der i udkast til Kontrakt (bilag 6) indarbejdet en option på levering og etablering af yderligere ladeinfrastruktur.
Det estimeres, at der er behov for at indkøbe ladestandere i etape 4, jf. Hovedtidsplanen (bilag 11). Ordregiver forbeholder sig retten til at indkøbe flere eller færre ladestandere, hvorfor antallet af ladestandere dermed kan ændre sig i opadgående- eller nedadgående retning.
Tilbudsgiver skal afgive pris på option for levering og etablering af yderligere ladeinfrastruktur (180 kW). Ordregiver ønsker yderligere, at Tilbudsgiver afgiver optionspris på ændring af ladeinfrastruktur fra 180 kW til 240 kW, da ordregiver kan have et ønske om at opsætte et antal ladestandere med 240 kW i stedet for 180 kW i etape 4.
Optionen omfatter også en tilsvarende levering af service, drift og vedligehold af den af optionerne omfattede ladeinfrastruktur, til samme vilkår som i SLA-aftalen (bilag 7). Det er obligatorisk for tilbudsgiver at prissætte optionerne samt tilhørende SLA på tilbudslisten (bilag 2), og disse indgår som en del af evalueringen.
Det er frivilligt for ordregiver at gøre brug af optionerne.
Udnytter Ordregiver en eller flere af optionerne, gælder betingelserne i Kontrakten tilsvarende, idet leveringstidspunktet for de i optionen indeholdte ydelser aftales mellem Parterne ved udnyttelse af optionen. Optionen omfatter de præcis samme ladere, inkl. de samme ydelser, som nærværende udbud omfatter.
I forhold til frivillige udelukkelsesgrunde stilles der krav om, at Tilbudsgiver ikke befinder sig i udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2 og 6.
Del IV: Procedure
Del V: Kontrakttildeling
EU-udbud vedr. indkøb af ladeinfrastruktur til el-busser
Del VI: Supplerende oplysninger
Der blev ikke modtaget nogen tilbud. Bygherre forventer derfor at genudbyde opgaven hurtigst muligt.
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Internetadresse: www.naevneneshus.dk
I henhold til LBK nr. 593 af 2. juni 2016 om Klagenævnet for Udbud med senere ændringer (loven er tilgængelig på www.retsinfo.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage: § 7, stk. 1, og stk. 2. Klage over udbud eller beslutninger omfattet af udbudslovens afsnit II eller III eller forsyningsvirksomhedsdirektivet, som ikke er omfattet af stk. 1, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen. 3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171,stk.4. 4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens §185,stk. 2, 2. pkt. § 7, stk. 3. Har en ordregiver fulgt proceduren i § 4, skal en klage over, at ordregiveren i strid med Udbudsdirektivet eller forsyningsvirksomhedsdirektivet har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende. Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 3, stk. 1. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1. Klagenævnet for udbuds egen klagevejledning kan findes på naevneneshus.dk. § 6, stk. 4. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. § 3, stk. 1 eller 2, eller i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i de nævnte perioder, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. § 12, stk. 1.
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Internetadresse: www.naevneneshus.dk