1.
Køber
1.1.
Køber
Officielt navn
:
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Køberens retlige status
:
Central regeringsmyndighed
Den ordregivende myndigheds aktiviteter
:
Forsvarsområdet
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
Udvikling og køb af nye, innovative motorredningsbåde til Kystredningstjenesten
Beskrivelse
:
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) har ønsket at få udviklet og købe op til fem (5) motorredningsbåde (MRB), der kan foretage Search- and Rescue (SAR) opgaver i al slags vejr i havet ud for det nordvestlige Danmark. MRB’erne skal opfylde nye og øgede krav til fleksibilitet, bedre manøvredygtighed til søs samt højere hastighed, pæletræk og personelsikkerhed. En ny og større MRB-type, der stadig overholder de strenge krav til fartøjer til Kystredningstjenesten, har medført behov for en bådkonstruktion, der ikke findes på markedet i dag, og FMI har forudset, at det er nødvendigt at anvende såvel nye som innovative konstruktionsløsninger. FMI ønskede derfor at indgå et innovationspartnerskab med én enkelt leverandør, der er i stand til at udvikle den nye, innovative konstruktion og bygge fartøjerne.
Identifikator for proceduren
:
a32f9f4f-8e0e-4888-867b-7beb4a0e107a
Tidligere bekendtgørelse
:
084321-2023
Intern identifikator
:
4025000
Type af procedure
:
Innovationspartnerskab
2.1.1.
Formål
Kontraktens art
:
Varer
Yderligere om kontraktens art
:
Tjenesteydelser
Primær klassificering
(
cpv
):
34520000
Både
Yderligere klassificering
(
cpv
):
34521000
Specialiserede både,
34521400
Redningsbåde
2.1.2.
Udførelsessted
Landespecifik underafdeling (NUTS)
:
Nordjylland
(
DK050
)
Land
:
Danmark
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
285 756 936,00
DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Indkaldelse af tilbud er afsluttet
Yderligere oplysninger
:
Værdien af kontrakten angivet i denne bekendtgørelse er den evalueringstekniske pris af det vindende tilbud, og er således ikke udtryk for aftalens endelige værdi, ligesom FMI ikke herved har forpligtet sig til at foretage anskaffelser svarende til denne værdi.
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/24/EU
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0000
Titel
:
Udvikling og køb af nye, innovative motorredningsbåde til Kystredningstjenesten
Beskrivelse
:
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) har ønsket at få udviklet og købe op til fem (5) motorredningsbåde (MRB), der kan foretage Search- and Rescue (SAR) opgaver i al slags vejr i havet ud for det nordvestlige Danmark. MRB’erne skal opfylde nye og øgede krav til fleksibilitet, bedre manøvredygtighed til søs samt højere hastighed, pæletræk og personelsikkerhed. En ny og større MRB-type, der stadig overholder de strenge krav til fartøjer til Kystredningstjenesten, har medført behov for en bådkonstruktion, der ikke findes på markedet i dag, og FMI har forudset, at det er nødvendigt at anvende såvel nye som innovative konstruktionsløsninger. FMI ønskede derfor at indgå et innovationspartnerskab med én enkelt leverandør, der er i stand til at udvikle den nye, innovative konstruktion og bygge fartøjerne.
Intern identifikator
:
4025000
5.1.1.
Formål
Kontraktens art
:
Varer
Yderligere om kontraktens art
:
Tjenesteydelser
Primær klassificering
(
cpv
):
34520000
Både
Yderligere klassificering
(
cpv
):
34521000
Specialiserede både,
34521400
Redningsbåde
Valgmuligheder
:
Beskrivelse af mulighederne
:
Når innovationsprocessen er afsluttet, har FMI ret – men er ikke forpligtet – til at købe op til 5 (fem) motorredningsbåde, der lever op til kravene i partnerskabskontrakten. Denne købsoption er gældende i 9 (ni) måneder efter afslutningen af innovationsprocessen.
5.1.2.
Udførelsessted
Landespecifik underafdeling (NUTS)
:
Nordjylland
(
DK050
)
Land
:
Danmark
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed
:
41
Måneder
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
285 756 936,00
DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
Yderligere oplysninger
:
Værdien af kontrakten angivet i denne bekendtgørelse er den evalueringstekniske pris af det vindende tilbud, og er således ikke udtryk for aftalens endelige værdi, ligesom FMI ikke herved har forpligtet sig til at foretage anskaffelser svarende til denne værdi.
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
:
Type
:
Pris
Navn
:
Pris
Beskrivelse
:
Underkriteriet "Pris" blev vurderet på baggrund af de tilbudte priser i overensstemmelse med det i udbudsmaterialet anførte.
Vægtning (procentdel, præcis)
:
35
Kriterium
:
Type
:
Kvalitet
Navn
:
Innovationsprojektforslag
Beskrivelse
:
Underkriteriet "Innovationsprojektforslag" blev vurderet på baggrund af delkriterierne "Grundlag for fremtidigt arbejde" og "Procesbeskrivelse".
Vægtning (procentdel, præcis)
:
50
Kriterium
:
Type
:
Kvalitet
Navn
:
Leveringstid
Beskrivelse
:
Underkriteriet "Leveringstid" blev vurderet på baggrund af den samlede varighed af innovationsprocessen og byggefasen.
Vægtning (procentdel, præcis)
:
15
5.1.12.
Udbudsvilkår
Oplysninger om undersøgelsesfrister
:
I henhold til § 7, stk. 2, i klagenævnsloven (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer) skal klage indgives til Klagenævnet for Udbud inden følgende klagefrister: 1) 45 kalenderdage efter, at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen. 3) 6 måneder efter, at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk. 4. Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. § 3, stk. 1 eller 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds egen vejledning om klager er tilgængelig på klagenævnets hjemmeside.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der undertegner kontrakten
:
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
6.
Resultater
6.1.
Resultat delkontrakt-ID
:
LOT-0000
Der er udvalgt mindst én vinder.
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
:
Officielt navn
:
Baltic Workboats AS
Tilbud
:
Tilbud – Identifikator
:
Baltic Workboats AS
Identifikator for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter
:
LOT-0000
Værdien af resultatet
:
285 756 936,00
DKK
Underentreprise
:
not-known
Kontraktoplysninger:
Identifikator for kontrakten
:
5300000827
Titel
:
Partnerskabskontrakt vedrørende udvikling og køb af nye, innovative motorredningsbåde til Kystredningstjenesten
Datoen for udvælgelsen af det vindende tilbud
:
04/09/2023
Dato for indgåelse af kontrakten
:
16/06/2024
Kontrakten tildeles som led i en rammeaftale
:
nej
Organisation, der undertegner kontrakten
:
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
6.1.4.
Statistiske oplysninger
:
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
Type modtagne indgivelser
:
Ansøgning om deltagelse
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
7
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud fra mikrovirksomheder samt små eller mellemstore virksomheder
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
3
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud fra tilbudsgivere, der er registreret i andre EØS-lande end købers land
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
4
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud fra tilbudsgivere, der er registreret i lande uden for EØS
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
0
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud, der er indgivet ad elektronisk vej
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
7
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Registreringsnummer
:
16287180
Postadresse
:
Lautrupbjerg 1-5
By
:
Ballerup
Postnummer
:
2750
Landespecifik underafdeling (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Kontaktpunkt
:
Henrik Pierre Christensen
Telefon
:
+45 33152010
Denne organisations roller
:
Køber
Organisation, der undertegner kontrakten
8.1.
ORG-0002
Officielt navn
:
Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer
:
37795526
Postadresse
:
Nævnenes Hus, Toldboden 2
By
:
Viborg
Postnummer
:
8800
Landespecifik underafdeling (NUTS)
:
Vestjylland
(
DK041
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 72405600
Denne organisations roller
:
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer
:
10294819
Postadresse
:
Carl Jacobsens Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landespecifik underafdeling (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 41715000
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn
:
Baltic Workboats AS
Registreringsnummer
:
10657801
Postadresse
:
Sadama tee 26, Nasva
By
:
Saaremaa
Postnummer
:
93872
Landespecifik underafdeling (NUTS)
:
Lääne-Eesti
(
EE004
)
Land
:
Estland
Telefon
:
+372 452 1140
Denne organisations roller
:
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter
:
LOT-0000
8.1.
ORG-0005
Officielt navn
:
Mercell Holding ASA
Registreringsnummer
:
980921565
Postadresse
:
Askekroken 11
By
:
Oslo
Postnummer
:
0277
Landespecifik underafdeling (NUTS)
:
Oslo
(
NO081
)
Land
:
Norge
Kontaktpunkt
:
eSender
Telefon
:
+47 21018800
Fax
:
+47 21018801
Denne organisations roller
:
TED eSender
11.
Oplysninger om bekendtgørelsen
11.1.
Oplysninger om bekendtgørelsen
Identifikator for bekendtgørelsen
:
8a084bb0-2b49-408e-b4ee-6b89ea99ee14
-
01
Formulartype
:
Resultater
Bekendtgørelsestype
:
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
24/06/2024
13:01:33 (UTC)
Dato for afsendelse af bekendtgørelse (eSender)
:
24/06/2024
14:00:38 (UTC)
Sprog, som denne bekendtgørelse er officielt tilgængelig på
:
dansk
11.2.
Oplysninger om offentliggørelsen
Bekendtgørelsesnummer
:
380115-2024
EUT-S-nummer
:
123/2024
Offentliggørelsesdato
:
26/06/2024