23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
29.07.2024
Udbudstype
Andre

Udbyder

Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation

Ordretildelingsbekendtgørelse - Hasteanskaffelse af RHIB'er til Søværnet


Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation

455764-2024 - Resultater
Danmark – Transportudstyr og transporthjælpemidler – Ordretildelingsbekendtgørelse - Hasteanskaffelse af RHIB'er til Søværnet
OJ S 146/2024 29/07/2024
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Varer
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
E-mail 00480892@mil.dk
Køberens retlige status : Central regeringsmyndighed
Den ordregivende myndigheds aktiviteter : Forsvarsområdet
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Ordretildelingsbekendtgørelse - Hasteanskaffelse af RHIB'er til Søværnet
Beskrivelse FMI har haft behov for, at foretage en hasteanskaffelse af 15 RHIB’er (Rigid Hull Inflatable Boat) til erstatning af en del af Forsvarets eksisterende men mangelfulde RHIB’er. RHIB'erne er placeret på Søværnets skibe og anvendes til forskellige operative opgaver, herunder redningsopgaver.
Identifikator for proceduren 64799f08-5ed2-402c-a795-2a8e086b5b31
Intern identifikator 1366
Udbudsprocedure Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
2.1.1.
Formål
Kontraktens art Varer
Primær klassificering   ( cpv ): 34000000   Transportudstyr og transporthjælpemidler
Yderligere klassificering   ( cpv ): 34500000   Skibe og både, 34520000   Både, 34521400   Redningsbåde, 34522500   Gummibåde
2.1.2.
Udførelsessted
Landespecifik underafdeling (NUTS) Nordjylland   ( DK050 )
Land Danmark
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger Den planlagte slutdato under afsnittet "Aftalens genstand" kendes ikke med sikkerhed, da det drejer sig om en anskaffelseskontrakt. Den angivne dato er den forventede dato for, at samtlige leverancer (RHIB'er, dokumentation, vedligeholdelsesplan og lignende) er leveret.
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
Udbudsloven (lov nr. 1564 af 15. december 2015 med senere ændringer).   - Udbudsloven implementerer udbudsdirektivet (2014/24/EU) i dansk ret.
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel : Ordretildelingsbekendtgørelse - Hasteanskaffelse af RHIB'er til Søværnet
Beskrivelse : FMI har haft behov for, at foretage en hasteanskaffelse af 15 RHIB’er (Rigid Hull Inflatable Boat) til erstatning af en del af Forsvarets eksisterende men mangelfulde RHIB’er. RHIB'erne er placeret på Søværnets skibe og anvendes til forskellige operative opgaver, herunder redningsopgaver.
Intern identifikator : 1366
5.1.1.
Formål
Kontraktens art : Varer
Primær klassificering   ( cpv ): 34000000   Transportudstyr og transporthjælpemidler
Yderligere klassificering   ( cpv ): 34500000   Skibe og både, 34520000   Både, 34521400   Redningsbåde, 34522500   Gummibåde
Mængde 15
5.1.2.
Udførelsessted
Landespecifik underafdeling (NUTS) : Nordjylland   ( DK050 )
Land : Danmark
5.1.3.
Anslået varighed
Startdato 19/07/2024
Varigheds slutdato 31/03/2025
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Yderligere oplysninger : Den planlagte slutdato under afsnittet "Aftalens genstand" kendes ikke med sikkerhed, da det drejer sig om en anskaffelseskontrakt. Den angivne dato er den forventede dato for, at samtlige leverancer (RHIB'er, dokumentation, vedligeholdelsesplan og lignende) er leveret.
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium :
Type : Pris
Navn : Pris
Beskrivelse : Der er ikke anvendt tildelingskriterier ved kontrakttildelingen, da der er tale om en direkte tildeling. Angivelsen af tildelingskriteriet ovenfor skyldes alene, at feltet er obligatorisk at udfylde.
Fast værdi (i alt) 43 285 500
5.1.12.
Udbudsvilkår
Oplysninger om undersøgelsesfrister : I henhold til § 7, stk. 2, i klagenævnsloven (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer) skal klage indgives til Klagenævnet for Udbud inden 45 kalenderdage efter, at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en aftale. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. § 3, stk. 1 eller 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds egen vejledning om klager er tilgængelig på klagenævnets hjemmeside.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale : Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem : Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der undertegner kontrakten Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
TED eSender Mercell Holding ASA
6. Resultater
Værdien af alle kontrakter tildelt i denne meddelelse 43 285 500,00   DKK
Direkte tildeling :
Begrundelse for direkte tildeling : Tvingende grunde som følge af begivenheder, som køber ikke har kunnet forudse
Anden begrundelse : FMI har indgået en kontrakt med VIKING Life-Saving Equipment A/S om levering af 15 stk. RHIB’er (Rigid Hull Inflatable Boat) efter et udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse. FMI har anvendt den pågældende udbudsform, da tvingende grunde som følge af begivenheder, som FMI ikke har kunnet forudse, gjorde det umuligt for FMI at overholde udbudslovens frister for gennemførelse af et udbud, jf. udbudslovens § 80, stk. 5. I løbet af april og maj 2024 blev FMI opmærksomme på, at alle af Forsvarets 46 eksisterende 740 RHIB’er er operativt uanvendelige i hårdt vejr, hvilket skyldes flere forskellige væsentlige mangler ved fartøjerne, herunder mangler der har afgørende betydning for personelsikkerheden. Der er bl.a. tale om skjulte, oprindelige mangler fra leveringstidspunktet samt mangler som følge af mangelfuld vedligeholdelse udført af FMI’s leverandør heraf. Det er på denne baggrund FMI’s vurdering, at fartøjerne ikke kan anvendes til at løse de operative opgaver, de er indkøbt til, og da det samtidig er FMI’s vurdering, at det ikke er muligt at udbedre manglerne på en økonomisk og teknisk forsvarlig måde, har FMI et akut behov for at få leveret nye RHIB’er. RHIB’erne er en forudsætning for, at Søværnets skibe kan udføre deres lovbestemte opgaver, herunder operativ indsættelse, suverænitetshævdelse, kontrolopgaver samt krise og krigshåndtering i urolige farvande. Skibene bruges bl.a. i Nordatlanten og Arktis, hvor der ofte opleves særdeles hårdt vejr. Såfremt der her bliver behov for at nedsætte RHIB’er til løsning af diverse opgaver, herunder redningsopgaver, er det afgørende for både operations- og personelsikkerhed, at disse RHIB’er fungerer efter hensigten og er tilstrækkeligt modstandsdygtige og sikre at anvende i hårdt vejr. I den sammenhæng er det – personelsikkerhedsmæssigt og operativt – farligt og helt uacceptabelt at anvende RHIB’er med de typer fejl og mangler, som FMI har konstateret i de eksisterende både. Herudover udgør det en væsentlig operativ risiko, at Søværnet i øjeblikket – og indtil at der leveres nye RHIB’er – ikke får udført træning i hårdt vejr. Særligt kritisk er det at få leveret RHIB’er til Forsvarets IVER HUITFELT-, KNUD RASMUSSEN- og THETIS-klassen, da disse skibe oftest opererer i farvande med hårdt vejr, herunder i Nordatlanten og internationale farvande. Skibene har hver to RHIB’er ombord, men der udskiftes i første omgang kun én RHIB pr. skib, således at der til hvert skib (12 skibe) kun indkøbes én ny RHIB samt tre yderligere RHIB’er, der skal indgå i en rotation, så skibene kan få en erstatning, når der skal laves service m.v. på de enkelte RHIB’er. I så fald vil hvert skib i hvert fald have én RHIB, der kan anvendes uden operationelle begrænsninger til bl.a. redningsopgaver i hårdt vejr, mens øvrige eksisterende RHIB’er fortsat midlertidigt kan anvendes til mindre risikobetonede opgaver og under de forudsætninger, der følger af FMI’s viden om bådenes fejl og mangler. For at imødekomme dette behov så hurtigt som muligt, har FMI således – uden gennemførelse af et udbud med forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgøreles – indgået en kontrakt om levering af 15 nye RHIB’er.
6.1.
Resultat delkontrakt-ID LOT-0000
Vinder udvælgelse status Der er udvalgt mindst én vinder.
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
Officielt navn Viking Life-Saving Equipment A/S
Tilbud
Tilbud – Identifikator 006687
Identifikator for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter LOT-0000
Værdien af resultatet 43 285 500,00   DKK
Udbuddet blev rangordnet nej
Koncessionsværdi
Tilbuddet er et alternativt tilbud nej
Underentreprise Nej
Kontraktoplysninger
Identifikator for kontrakten 4600007392
Titel Hasteanskaffelse af RHIB'er til Søværnet
Dato for indgåelse af kontrakten 19/07/2024
Kontrakten tildeles som led i en rammeaftale nej
Organisation, der undertegner kontrakten Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
6.1.4.
Statistiske oplysninger
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse :
Type modtagne indgivelser : Tilbud
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 1
Type modtagne indgivelser : Tilbud fra mikrovirksomheder samt små eller mellemstore virksomheder
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 0
Type modtagne indgivelser : Tilbud fra tilbudsgivere, der er registreret i andre EØS-lande end købers land
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 0
Type modtagne indgivelser : Tilbud fra tilbudsgivere, der er registreret i lande uden for EØS
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 0
Type modtagne indgivelser : Tilbud, der er indgivet ad elektronisk vej
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 1
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn : Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
Registreringsnummer : ORG-16-28-71-80
Postadresse : Lautrupbjerg 1-5    
By : Ballerup
Postnummer : 2750
Landespecifik underafdeling (NUTS) : Københavns omegn   ( DK012 )
Land : Danmark
Kontaktpunkt : Christian Nielsen
E-mail : 00480892@mil.dk
Telefon : +45 30367876
Internetadresse : https://www.fmi.dk
Denne organisations roller
Køber
Organisation, der undertegner kontrakten
8.1.
ORG-0002
Officielt navn : Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer : ORG-37795526
Postadresse : Toldboden 2    
By : Viborg
Postnummer : 8800
Landespecifik underafdeling (NUTS) : Vestjylland   ( DK041 )
Land : Danmark
Kontaktpunkt : Klagenævnet for Udbud
Telefon : +45 72405600
Adresse til udveksling af oplysninger (URL) : https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn : Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer : ORG-10294819
Postadresse : Carl Jacobsens Vej 35    
By : Valby
Postnummer : 2500
Landespecifik underafdeling (NUTS) : Byen København   ( DK011 )
Land : Danmark
Kontaktpunkt : Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
E-mail : kfst@kfst.dk
Telefon : +45 41715000
Adresse til udveksling af oplysninger (URL) : https://www.kfst.dk
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn : Viking Life-Saving Equipment A/S
Den økonomiske operatørs størrelse Stor virksomhed
Registreringsnummer : 15016213
By : Esbjerg V
Postnummer : 6710
Landespecifik underafdeling (NUTS) : Sydjylland   ( DK032 )
Land : Danmark
Telefon : +45 76 11 81 00
Denne organisations roller
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter LOT-0000
8.1.
ORG-0005
Officielt navn : Mercell Holding ASA
Registreringsnummer : 980921565
Postadresse : Askekroken 11    
By : Oslo
Postnummer : 0277
Landespecifik underafdeling (NUTS) : Oslo   ( NO081 )
Land : Norge
Kontaktpunkt : eSender
Telefon : +47 21018800
Fax : +47 21018801
Internetadresse : http://mercell.com/
Denne organisations roller
TED eSender
11. Oplysninger om bekendtgørelsen
11.1.
Oplysninger om bekendtgørelsen
Identifikator for bekendtgørelsen : 8d2b994b-7229-471f-889f-6eb9ae053743   - 01
Formulartype : Resultater
Bekendtgørelsestype : Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Bekendtgørelsessubtype 29
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen : 26/07/2024   07:24:17 (UTC)
Dato for afsendelse af bekendtgørelse (eSender) : 26/07/2024   08:25:51 (UTC)
Sprog, som denne bekendtgørelse er officielt tilgængelig på : dansk
11.2.
Oplysninger om offentliggørelsen
Bekendtgørelsesnummer : 455764-2024
EUT-S-nummer : 146/2024
Offentliggørelsesdato : 29/07/2024

Send til en kollega

0.085