1.
Køber
1.1.
Køber
Officielt navn
:
Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
Køberens retlige status
:
Central regeringsmyndighed
Den ordregivende myndigheds aktiviteter
:
Forsvarsområdet
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
Rammeaftale vedr. Service og vedligehold af Fast Rescue Boats
Beskrivelse
:
Forsvaret har behov for at indgå en Rammeaftale vedr. service og vedligehold af Fast Rescue Boats (FRB) af RAT-mærket. Disse redningsbåde er MSC402 og SOLAS godkendte.
Identifikator for proceduren
:
ab4098fd-320a-452b-8bc0-f5aae1d741ce
Intern identifikator
:
2024/017067
Udbudsprocedure
:
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
2.1.1.
Formål
Kontraktens art
:
Tjenesteydelser
Primær klassificering
(
cpv
):
50000000
Reparations- og vedligeholdelsestjenester
Yderligere klassificering
(
cpv
):
34520000
Både,
34521400
Redningsbåde,
34522200
Redningsflåder
2.1.2.
Udførelsessted
Landespecifik underafdeling (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger
:
FMI agter at indgå i forhandling med Viking Life-Saving Equipment med henblik på at afsøge, om Viking Life-Saving Equipment kan udfylde rollen som leverandør for anskaffelsen. FMI ønsker at indgå en aftale med Viking Life-Saving Equipement, såfremt forhandlingerne er succesfulde. Der er således på nuværende tidspunkt ikke tildelt en aftale om Service og vedligehold af Fast Rescue Boats til selskabet. Forhandlingerne skal dermed afdække, om der er grundlag for at indgå en aftale med tildeling af opgaven til Viking Life-Saving Equipment. Datoen angivet i bekendtgørelsen er datoen for beslutning om at forhandle direkte med Viking Life-Saving Equipment og ikke datoen for aftalens indgåelse. Værdien angivet i bekendtgørelsen er den estimerede værdi af anskaffelsen, og er således ikke udtryk for anskaffelsens endelige værdi, ligesom FMI ikke herved har forpligtet sig til at foretage anskaffelser svarende til denne værdi. Rammeaftalens anslåede værdi er 4 mio DKK, mens rammeaftalens maksimale værdi er 10 mio DKK. Forskellen i de angivne beløb er begrundet i usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi, jf. nedenfor. Den anslåede værdi er således udtryk for FMI’s mest kvalificerede skøn over rammeaftalens værdi på nuværende tidspunkt, mens den maksimale værdi udtrykker det maksimale træk på rammeaftalen i dens løbetid. Usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi skyldes navnlig usikkerhed om Forsvarets operative behov i rammeaftalens løbetid, herunder særligt hvad angår specifikke indsættelser i missionsområder, som ikke kan forudsiges præcist for hele rammeaftalens løbetid. Skiftende operative behov i forhold til den nuværende situation kan således medføre et væsentlig større forbrug på aftalen, end hvad der konkret forventes i øjeblikket. Aftalen indgås som en Rammeaftale. Grundet tekniske i Eforms er vi nødsaget til at svare ''ingen rammeaftale'' til BT-765 , der er tale om en indgåelse af en ny Rammeaftale.
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/24/EU
Udbudsloven (lov nr. 1564 af 15. december 2015 med senere ændringer).
-
Udbudsloven implementerer udbudsdirektivet (2014/24/EU) i dansk ret.
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0000
Titel
:
Rammeaftale vedr. Service og vedligehold af Fast Rescue Boats
Beskrivelse
:
Forsvaret har behov for at indgå en Rammeaftale vedr. service og vedligehold af Fast Rescue Boats (FRB) af RAT-mærket. Disse redningsbåde er MSC402 og SOLAS godkendte.
Intern identifikator
:
2024/017067
5.1.1.
Formål
Kontraktens art
:
Tjenesteydelser
Primær klassificering
(
cpv
):
50000000
Reparations- og vedligeholdelsestjenester
Yderligere klassificering
(
cpv
):
34520000
Både,
34521400
Redningsbåde,
34522200
Redningsflåder
5.1.2.
Udførelsessted
Landespecifik underafdeling (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed
:
10
År
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser
:
4
Køberen forbeholder sig retten til at foretage yderligere indkøb fra entreprenøren som beskrevet her
:
Aftalens ordinære løbetid er 4 år. Aftalen kan forlænges 3 gange med 2 år af gangen. (4+2+2+2)
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
:
ja
Yderligere oplysninger
:
FMI agter at indgå i forhandling med Viking Life-Saving Equipment med henblik på at afsøge, om Viking Life-Saving Equipment kan udfylde rollen som leverandør for anskaffelsen. FMI ønsker at indgå en aftale med Viking Life-Saving Equipement, såfremt forhandlingerne er succesfulde. Der er således på nuværende tidspunkt ikke tildelt en aftale om Service og vedligehold af Fast Rescue Boats til selskabet. Forhandlingerne skal dermed afdække, om der er grundlag for at indgå en aftale med tildeling af opgaven til Viking Life-Saving Equipment. Datoen angivet i bekendtgørelsen er datoen for beslutning om at forhandle direkte med Viking Life-Saving Equipment og ikke datoen for aftalens indgåelse. Værdien angivet i bekendtgørelsen er den estimerede værdi af anskaffelsen, og er således ikke udtryk for anskaffelsens endelige værdi, ligesom FMI ikke herved har forpligtet sig til at foretage anskaffelser svarende til denne værdi. Rammeaftalens anslåede værdi er 4 mio DKK, mens rammeaftalens maksimale værdi er 10 mio DKK. Forskellen i de angivne beløb er begrundet i usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi, jf. nedenfor. Den anslåede værdi er således udtryk for FMI’s mest kvalificerede skøn over rammeaftalens værdi på nuværende tidspunkt, mens den maksimale værdi udtrykker det maksimale træk på rammeaftalen i dens løbetid. Usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi skyldes navnlig usikkerhed om Forsvarets operative behov i rammeaftalens løbetid, herunder særligt hvad angår specifikke indsættelser i missionsområder, som ikke kan forudsiges præcist for hele rammeaftalens løbetid. Skiftende operative behov i forhold til den nuværende situation kan således medføre et væsentlig større forbrug på aftalen, end hvad der konkret forventes i øjeblikket. Aftalen indgås som en Rammeaftale. Grundet tekniske i Eforms er vi nødsaget til at svare ''ingen rammeaftale'' til BT-765 , der er tale om en indgåelse af en ny Rammeaftale.
5.1.12.
Udbudsvilkår
Oplysninger om undersøgelsesfrister
:
FMI følger proceduren i § 4 i klagenævnsloven (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer). Aftalen vil ikke blive indgået før udløbet af 10 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor denne bekendtgørelse er offentliggjort, jf. klagenævnslovens § 4, stk. 1, nr. 2. I henhold til klagenævnslovens § 7, stk. 3, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsreglerne har indgået en aftale uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, i tilfælde hvor en ordregiver har fulgt proceduren i § 4, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en aftale, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele aftalen uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende. Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i den nævnte periode, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds egen vejledning om klager er tilgængelig på Klagenævnets hjemmeside.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der undertegner kontrakten
:
Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
TED eSender
:
Mercell Holding ASA
6.
Resultater
Direkte tildeling
:
Begrundelse for direkte tildeling
:
Kontrakten kan kun tildeles af en bestemt økonomisk aktør på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager
Anden begrundelse
:
FMI ønsker at indgå en 4-årig rammeaftale, med optioner på yderligere 6 år, vedr. vedrørende servicering og vedligehold af Fast Rescue Boats af mærket RAT til Søværnets skibe, ved en direkte tildeling til Viking Life-Saving Equpment A/S (Viking). Rammeaftalen har en værdi af 4 mio. DKK. Efter FMI’s vurdering kan anskaffelsen kun anskaffes hos Viking på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager. Dette skyldes, at det alene er producenten Viking der i henhold til MSC402 og SOLAS og sikkerheden ombord på skibene, har mulighed for levere den ønskede ydelser. Det er derudover blevet bekræftet af Leverandøren, at der ikke findes andre Service Providers til at udføre servicen end Viking Life-Saving Equipment. FMI vurderer derudover, at der ikke findes et rimeligt alternativ, og at den manglende konkurrence ikke er et resultat af en kunstig indskrænkning af konkurrencevilkårene. FMI vurderer derfor, at betingelserne i Udbudslovens § 80, stk. 3, nr. 2 for at anvende udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse er opfyldt. FMI agter på denne baggrund at indgå en 4-årig rammeaftale, med optioner på 6 år yderligere med Viking. FMI vurderer på baggrund af materiellets restlevetid, at der kan indgås en rammeaftale med en varighed på 4+2+2+2 år. Hertil kommer, at et leverandørskifte vil være forbundet med tekniske vanskeligheder, da der vurderes at foreligge en eneleverandørsituation. Det er således FMI’s vurdering, at en længerevarende rammeaftale kan indgås jf. UBL § 95, stk 2. Rammeaftalen vil ikke blive indgået før efter udløbet af 10 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor denne bekendtgørelse er offentliggjort.
6.1.
Resultat delkontrakt-ID
:
LOT-0000
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
:
Officielt navn
:
Viking Life-saving Equipment
Tilbud
:
Tilbud – Identifikator
:
2024/147
Identifikator for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter
:
LOT-0000
Værdien af resultatet
:
4 000 000,00
DKK
Udbuddet blev rangordnet
:
nej
Kontraktoplysninger:
Identifikator for kontrakten
:
460000xxxx
Titel
:
Rammeaftale vedrørende service og vedligehold af Fast Rescue Boats
Datoen for udvælgelsen af det vindende tilbud
:
19/08/2024
Kontrakten tildeles som led i en rammeaftale
:
nej
Organisation, der undertegner kontrakten
:
Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
Registreringsnummer
:
ORG-16-28-71-80
Postadresse
:
Lautrupbjerg 1-5
By
:
Ballerup
Postnummer
:
2750
Landespecifik underafdeling (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Kontaktpunkt
:
Sinem Gamze Tecer
Telefon
:
40161336
Denne organisations roller
:
Køber
Organisation, der undertegner kontrakten
8.1.
ORG-0002
Officielt navn
:
Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer
:
ORG-37795526
Postadresse
:
Toldboden 2
By
:
Viborg
Postnummer
:
8800
Landespecifik underafdeling (NUTS)
:
Vestjylland
(
DK041
)
Land
:
Danmark
Kontaktpunkt
:
Klagenævnet for Udbud
Telefon
:
+45 72405600
Denne organisations roller
:
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer
:
ORG-10294819
Postadresse
:
Carl Jacobsens Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landespecifik underafdeling (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Kontaktpunkt
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Telefon
:
+45 41715000
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn
:
Viking Life-saving Equipment
Den økonomiske operatørs størrelse
:
Stor virksomhed
Registreringsnummer
:
15016213
By
:
Esbjerg
Postnummer
:
6710
Landespecifik underafdeling (NUTS)
:
Sydjylland
(
DK032
)
Land
:
Danmark
Kontaktpunkt
:
Søren Hansen
Telefon
:
76118100
Denne organisations roller
:
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter
:
LOT-0000
8.1.
ORG-0005
Officielt navn
:
Mercell Holding ASA
Registreringsnummer
:
980921565
Postadresse
:
Askekroken 11
By
:
Oslo
Postnummer
:
0277
Landespecifik underafdeling (NUTS)
:
Oslo
(
NO081
)
Land
:
Norge
Kontaktpunkt
:
eSender
Telefon
:
+47 21018800
Fax
:
+47 21018801
Denne organisations roller
:
TED eSender
11.
Oplysninger om bekendtgørelsen
11.1.
Oplysninger om bekendtgørelsen
Identifikator for bekendtgørelsen
:
0dbd1e3e-736f-439e-965b-82ea9498c80e
-
01
Formulartype
:
Forudgående underretning om direkte tildeling
Bekendtgørelsestype
:
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Bekendtgørelsessubtype
:
25
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
20/08/2024
10:29:00 (UTC)
Dato for afsendelse af bekendtgørelse (eSender)
:
20/08/2024
10:57:18 (UTC)
Sprog, som denne bekendtgørelse er officielt tilgængelig på
:
dansk
11.2.
Oplysninger om offentliggørelsen
Bekendtgørelsesnummer
:
502709-2024
EUT-S-nummer
:
162/2024
Offentliggørelsesdato
:
21/08/2024