1.
Køber
1.1.
Køber
Officielt navn
:
Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
Køberens retlige status
:
Central regeringsmyndighed
Køberen er en ordregivende enhed
Den ordregivende myndigheds aktivitet
:
Forsvarsområdet
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
Anskaffelse af gummibåde (rammeaftale)
Beskrivelse
:
FMI har behov for at indgå en rammeaftale på 7 år vedrørende køb af fartøjer af typerne; FC530, FC470, P8 og SRR500 til en værdi af 15 mio. DKK. Det er FMIs vurdering, at rammeaftalen på grund af manglende konkurrence kun kan tildeles UniSafe A/S, idet de er indehaver af enerettigheder til at forhandle denne type fartøjer fra producenten Zodiac Milpro International inden for Kongeriget Danmark, ligesom UniSafe A/S er det eneste firma der må udføre service og vedligeholdelse på disse fartøjer inden for Kongeriget Danmark. FMI har ved markedsafdækning fået dokumenteret eksklusivrettigheden ved eneleverandørerklæring. Fartøjerne skal anvendes af Specialstyrkerne (SOKOM), og de har behov for at kende deres fartøjer indgående og kunne navigere disse under svære vilkår uden at kompromittere sikkerheden. SOKOM anvender allerede fartøjer fra producenten, hvorfor implementeringen er næste ikke-eksisterende. FMI vurderer at rammeaftalen kan tildeles UniSafe A/S efter proceduren udbud med forhandling uden forudgående konkurrenceudsættelse, jf. FSD art. 28, stk. 1, litra e.
Identifikator for proceduren
:
99ad0e48-94e8-4b05-8ed6-8d48b9a71650
Tidligere bekendtgørelse
:
1c762626-0f71-4188-9e49-e3a6ed463c39-01
Intern ID
:
2024/008653
Udbudsprocedure
:
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Varer
Primær klassifikation
(
cpv
):
34000000
Transportudstyr og transporthjælpemidler
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
34521000
Specialiserede både
2.1.2.
Udførelsessted
Postadresse
:
Valseholmen 15-17
By
:
Hvidovre
Postnummer
:
2650
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
2.1.3.
Værdi
Rammeaftalens maksimumværdi
:
15 000 000,00
DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger
:
Grundet tekniske udfordringer i E-forms, er vi nødsaget til at vælge "Ja" i ID-nr. BT-768 vedr. spørgsmålet om, hvorvidt aftalens er tildelt som led i en rammeaftale. Der er ikke tildelt som led i en rammeaftale, men der er i stedet tale om tildeling af en ny rammeaftale. Henvisningen i ID.nr. OPT-100 er til profylaksebekendtgørelsen til denne tildeling.
Retsgrundlag
:
Direktiv 2009/81/EF
Bekendtgørelse nr. 1077 af 29. juni 2022.
-
Bekendtgørelsen, der tillige indeholder supplerende bestemmelser, implementerer forsvars- og sikkerhedsdirektivet (direktiv 2009/81/EF) i dansk ret.
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0000
Titel
:
Anskaffelse af gummibåde (rammeaftale)
Beskrivelse
:
FMI har behov for at indgå en rammeaftale på 7 år vedrørende køb af fartøjer af typerne; FC530, FC470, P8 og SRR500 til en værdi af 15 mio. DKK. Det er FMIs vurdering, at rammeaftalen på grund af manglende konkurrence kun kan tildeles UniSafe A/S, idet de er indehaver af enerettigheder til at forhandle denne type fartøjer fra producenten Zodiac Milpro International inden for Kongeriget Danmark, ligesom UniSafe A/S er det eneste firma der må udføre service og vedligeholdelse på disse fartøjer inden for Kongeriget Danmark. FMI har ved markedsafdækning fået dokumenteret eksklusivrettigheden ved eneleverandørerklæring. Fartøjerne skal anvendes af Specialstyrkerne (SOKOM), og de har behov for at kende deres fartøjer indgående og kunne navigere disse under svære vilkår uden at kompromittere sikkerheden. SOKOM anvender allerede fartøjer fra producenten, hvorfor implementeringen er næste ikke-eksisterende. FMI vurderer at rammeaftalen kan tildeles UniSafe A/S efter proceduren udbud med forhandling uden forudgående konkurrenceudsættelse, jf. FSD art. 28, stk. 1, litra e.
Intern ID
:
2024/008653
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Varer
Primær klassifikation
(
cpv
):
34000000
Transportudstyr og transporthjælpemidler
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
34521000
Specialiserede både
5.1.2.
Udførelsessted
Postadresse
:
Valseholmen 15-17
By
:
Hvidovre
Postnummer
:
2650
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed
:
7
År
5.1.5.
Værdi
Rammeaftalens maksimumværdi
:
15 000 000,00
DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Yderligere oplysninger
:
Grundet tekniske udfordringer i E-forms, er vi nødsaget til at vælge "Ja" i ID-nr. BT-768 vedr. spørgsmålet om, hvorvidt aftalens er tildelt som led i en rammeaftale. Der er ikke tildelt som led i en rammeaftale, men der er i stedet tale om tildeling af en ny rammeaftale. Henvisningen i ID.nr. OPT-100 er til profylaksebekendtgørelsen til denne tildeling.
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
:
Type
:
Pris
Beskrivelse
:
Tildelt til leverandøren uden forudgående offentliggørelse grundet eksklusivrettigheder.
Fast værdi (i alt)
:
15 000 000
5.1.12.
Udbudsvilkår
Oplysninger om klagefrister
:
FMI følger proceduren i § 4 i klagenævnsloven (lov. nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer). Aftalen vil ikke blive indgået før udløbet af 10 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor denne bekendtgørelse er offentliggjort, jf. klagenævnslovens § 4, stk. 1, nr. 2. I henhold til klagenævnslovens § 7, stk. 3, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsreglerne har indgået en aftale uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, i tilfælde hvor en ordregiver har fulgt proceduren i § 4, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en aftale, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele aftalen uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende. Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i den nævnte periode, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds egen vejledning om klager er tilgængelig på Klagenævnets hjemmeside.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Rammeaftale uden fornyet iværksættelse af konkurrence
Yderligere omfattede købere
:
Aftalen er indgået af FMI. Alle enheder under Forsvarsministeriet, herunder divisioner af Forsvaret i Danmark, som er under Forsvarschefens kommando, er imidlertid berettiget til at benytte aftalen til indkøb på aftalens vilkår og betingelser.
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion
:
nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
TED eSender
:
Mercell Holding ASA
6.
Resultater
Værdien af alle kontrakter tildelt i denne bekendtgørelse
:
15 000 000,00
DKK
Rammeaftalernes maksimumværdi i denne procedure
:
15 000 000,00
DKK
Rammeaftalernes anslåede værdi
:
10 000 000,00
DKK
Direkte tildeling
:
Begrundelse for direkte tildeling
:
Forsvars- og sikkerhedsspecifikke undtagelser
Anden begrundelse
:
FMI har behov for at indgå en rammeaftale på 7 år vedrørende køb af fartøjer af typerne; FC530, FC470, P8 og SRR500 til en værdi af 15 mio. DKK. Det er FMIs vurdering, at rammeaftalen på grund af manglende konkurrence kun kan tildeles UniSafe A/S, idet de er indehaver af enerettigheder til at forhandle denne type fartøjer fra producenten Zodiac Milpro International inden for Kongeriget Danmark, ligesom UniSafe A/S er det eneste firma der må udføre service og vedligeholdelse på disse fartøjer inden for Kongeriget Danmark. FMI har ved markedsafdækning fået dokumenteret eksklusivrettigheden ved eneleverandørerklæring. Fartøjerne skal anvendes af SOKOM, og de har behov for at kende deres fartøjer indgående og kunne navigere disse under svære vilkår uden at kompromittere sikkerheden. SOKOM anvender allerede fartøjer fra producenten, hvorfor implementeringen er næste ikke-eksisterende. FMI vurderer at rammeaftalen kan tildeles UniSafe A/S efter proceduren udbud med forhandling uden forudgående konkurrenceudsættelse, jf. FSD art. 28, stk. 1, litra e.
6.1.
Resultat delkontrakt-ID
:
LOT-0000
Status for udvælgelse af vinder
:
Der er udvalgt mindst én vinder.
Rammeaftale
:
Den maksimale værdi for rammeaftalen
:
15 000 000,00
DKK
Revurderet værdi af rammeaftalen
:
10 000 000,00
DKK
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
:
Officielt navn
:
Uni-Safe A/S
Tilbud
:
Tilbud – Identifikator
:
2024/149
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter
:
LOT-0000
Værdien af tilbuddet
:
15 000 000,00
DKK
Tilbuddet blev rangordnet
:
nej
Koncessionsværdi:
Tilbuddet er et alternativt tilbud
:
nej
Underentreprise
:
Nej
Kontraktoplysninger:
Identifikator for kontrakten
:
2024/010419
Titel
:
Anskaffelse af gummibåde
Datoen for udvælgelsen af det vindende tilbud
:
29/04/2024
Dato for indgåelse af kontrakten
:
06/09/2024
Kontrakten tildeles som led i en rammeaftale
:
ja
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
6.1.4.
Statistiske oplysninger
:
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
1
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
Registreringsnummer
:
ORG-16-28-71-80
Postadresse
:
Lautrupbjerg 1-5
By
:
Ballerup
Postnummer
:
2750
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Josephine Vinbæk Jensen
Telefon
:
24211984
Denne organisations roller
:
Køber
Organisation, der underskriver kontrakten
8.1.
ORG-0002
Officielt navn
:
Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer
:
ORG-37795526
Postadresse
:
Toldboden 2
By
:
Viborg
Postnummer
:
8800
Landsdel (NUTS)
:
Vestjylland
(
DK041
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Klagenævnet for Udbud
Telefon
:
+45 72405600
Denne organisations roller
:
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer
:
ORG-10294819
Postadresse
:
Carl Jacobsens Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Telefon
:
+45 41715000
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn
:
Uni-Safe A/S
Den økonomiske operatørs størrelse
:
Mellemstor virksomhed
Registreringsnummer
:
65015013
Postadresse
:
Valseholmen 15-17
By
:
Hvidovre
Postnummer
:
2650
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
32581615
Denne organisations roller
:
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter
:
LOT-0000
8.1.
ORG-0005
Officielt navn
:
Mercell Holding ASA
Registreringsnummer
:
980921565
Postadresse
:
Askekroken 11
By
:
Oslo
Postnummer
:
0277
Landsdel (NUTS)
:
Oslo
(
NO081
)
Land
:
Norge
Enhed
:
eSender
Telefon
:
+47 21018800
Fax
:
+47 21018801
Denne organisations roller
:
TED eSender
11.
Oplysninger om bekendtgørelsen
11.1.
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID
:
b6ee5a59-c2b8-4dbe-b8a7-8ee709d87be2
-
01
Formulartype
:
Resultater
Bekendtgørelsestype
:
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype
:
31
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
16/09/2024
08:03:27 (UTC)
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender)
:
16/09/2024
08:10:13 (UTC)
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
dansk
11.2.
Oplysninger om offentliggørelsen
Bekendtgørelsesnummer
:
557982-2024
EUT-S-nummer
:
181/2024
Offentliggørelsesdato
:
17/09/2024