1.
Køber
1.1.
Køber
Officielt navn
:
Banedanmark
Køberens retlige status
:
Central regeringsmyndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet
:
Generelle offentlige tjenesteydelser
Den ordregivende enheds aktiviteter
:
Jernbanetjenester
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
Rammeaftale om skinneydelser
Beskrivelse
:
Rammeaftalen omfatter levering af skinneydelser til sporombygningsprojekter og vedligehold, herunder: - Modtage og lagre nye skinner fra skinneproducent - Brandstuksvejse skinner til langskinner - Skære skinner over i korte længder - Produktion af overgangsskinner UIC60 (60E2) /DSB45 - Maskinel bearbejdning af skinner - Sporbarhed per ordre iht. certifikater - Læsse og transportere via jernbane - Læsse og transportere via lastbil
Identifikator for proceduren
:
9824166f-e2ea-4879-9a1a-954676340c92
Tidligere bekendtgørelse
:
95f2ba64-e72c-42f2-94db-ff4584ab1d19-01
Intern ID
:
365370
Udbudsprocedure
:
Offentligt udbud
Proceduren er en hasteprocedure
:
nej
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
50220000
Reparation, vedligeholdelse og tilhørende tjenesteydelser vedrørende jernbaner og andet udstyr
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
34940000
Jernbanemateriel,
45262680
Svejsning,
60200000
Jernbanetransport,
79991000
Lagerstyring
2.1.2.
Udførelsessted
Land
:
Danmark
Hvor som helst i det pågældende land
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
140 000 000,00
DKK
Rammeaftalens maksimumværdi
:
180 000 000,00
DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Indkaldelse af tilbud er afsluttet
Yderligere oplysninger
:
Den anførte værdi på 198.517.459,60 DKK svarer til den vindende tilbudsgivers evalueringstekniske pris. Tilbudsgiver skal som en del af sit tilbud udfylde og indgive et ESPD. ESPD tjener som et foreløbigt bevis for de i udbudslovens § 148 nævnte forhold, jf. bekendtgørelse om fremgangsmåderne ved indgåelse af kontrakter inden for vand- og energiforsyning, transport samt posttjenester § 12. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal der indgives et særskilt ESPD for hver af de deltagende økonomiske aktører. Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen, skal der indgives et ESPD for hver af de enheder, som tilbudsgiveren baserer sig på. Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD i henhold til udbudslovens §§ 151 og 152, stk. 3, jf. implementeringsbekendtgørelsens § 12. Banedanmark skal udelukke en tilbudsgiver fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis tilbudsgiveren er omfattet af de i udbudslovens §§ 134a, 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde. Banedanmark vil desuden udelukke en tilbudsgiver, der befinder sig under omstændigheder som anført i udbudslovens § 137, stk. 1. nr. 1-3 og 5 (jf. implementeringsbekendtgørelsens § 11, stk. 1, nr. 1) vedrørende: - Tilbudsgivers overtrædelse af miljømæssige-, sociale- eller arbejdsretlige regler - Tilbudsgivers i) konkurs, ii) insolvens, iii) tvangsakkord uden for konkurs, iv) en situation der svarer til konkurs i henhold til national ret, v) aktiver, der administreres af en kurator og vi) erhvervsvirksomheden er indstillet - Tilbudsgivers aftaler med andre økonomiske aktører med henblik på konkurrencefordrejning - Tilbudsgivers forsøg på at påvirke ordregiverens beslutningsproces. Dokumentation for udelukkelsesgrunde kan omfatte følgende former for bevis: - Et uddrag fra det relevante register eller tilsvarende dokument udstedt af en kompetent retslig eller administrativ myndighed, der viser, at tilbudsgiveren ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene, eller - Et certifikat udstedt af den kompetente myndighed i det pågældende land som bevis for, at tilbudsgiveren ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene. Udsteder det pågældende land ikke de ovenfor nævnte dokumenter eller certifikater, eller dækker disse ikke alle obligatoriske udelukkelsesgrunde og frivillige udelukkelsesgrunde, kan de erstattes af en erklæring under ed. Såfremt edsaflæggelse ikke anvendes i det pågældende land, kan der anvendes en erklæring på tro og love, der er afgivet for en kompetent retslige eller administrativ myndighed, for en notar eller for en kompetent faglig organisation i det land, hvor tilbudsgiver er etableret. For så vidt angår danske virksomheder kan dokumentationen bestå af en serviceattest, der udstedes af Erhvervsstyrelsen. I forbindelse med fremsendelse af anmodning om en serviceattest til Erhvervsstyrelsen skal tilbudsgiver være særlig opmærksom på, at medlemmer af virksomhedens bestyrelse, direktion, tilsynsråd eller personer, som har beføjelser til at repræsentere, kontrollere eller træffe beslutninger i virksomhedens bestyrelse, direktiv eller tilsynsråd skal afgive en samtykkeerklæring vedrørende indhentning af straffeattest til offentlig brug samt en erklæring på tro og love i relation til forhold, der ikke er dækket af straffeattesten til offentlig brug. Serviceattesten må højst være 6 måneder gammel regnet fra tilbudsfristen. Der kan læses yderligere om serviceattester på Erhvervsstyrelsens hjemmeside. Såfremt tilbudsgiver findes at være omfattet af en udelukkelsesgrund, har tilbudsgiver mulighed for at iværksætte en procedure om ”self-cleaning”, jf. udbudsloven § 138, jf. implementeringsbekendtgørelsens § 11, stk. 1, nr. 2. Tilbud skal afgives på dansk. Opmærksomheden henledes på, at udbuddet er omfattet af artikel 5k i forordning (EU) nr. 833/2014 som ændret ved forordning (EU) 2022/576. Bestemmelsen indeholder et forbud mod at tildele kontrakter til russiske virksomheder og russisk kontrollerede virksomheder mv. (se nærmere artikel 5k, stk. 1, for den præcise afgrænsning af de aktører, der er omfattet af forbuddet). Ordregiver forbeholder sig retten til på ethvert tidspunkt i udbudsprocessen at kræve dokumentation for, at de økonomiske aktører ikke er omfattet af forbuddet, f.eks. ved at kræve dokumentation for aktørernes og disses eventuelle underleverandørers etableringssted og ejerforhold. Banedanmark har estimeret værdien af det forventede forbrug under Rammeaftalen til DKK 140.000.000 inklusive optioner på forlængelse. Det i udbudsbekendtgørelsen angivne forbrug er alene et udtryk for det forventede træk på Rammeaftalen. Det bemærkes i den forbindelse, at dette forbrug er baseret på Banedanmarks bedste skøn ud fra tidligere og forventet fremtidigt forbrug samt kendskab til markedet på tidspunktet for udbuddets offentliggørelse. Det samlede maksimale forbrug anslås at være 180.000.000 DKK i hele Rammeaftalens løbetid, inklusive optioner på forlængelse.
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/25/EU
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0000
Titel
:
Rammeaftale om skinneydelser
Beskrivelse
:
Rammeaftalen omfatter levering af skinneydelser til sporombygningsprojekter og vedligehold, herunder: - Modtage og lagre nye skinner fra skinneproducent - Brandstuksvejse skinner til langskinner - Skære skinner over i korte længder - Produktion af overgangsskinner UIC60 (60E2) /DSB45 - Maskinel bearbejdning af skinner - Sporbarhed per ordre iht. certifikater - Læsse og transportere via jernbane - Læsse og transportere via lastbil
Intern ID
:
365370
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
50220000
Reparation, vedligeholdelse og tilhørende tjenesteydelser vedrørende jernbaner og andet udstyr
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
34940000
Jernbanemateriel,
45262680
Svejsning,
60200000
Jernbanetransport,
79991000
Lagerstyring
Valgmuligheder
:
Beskrivelse af optioner
:
Der er ingen optioner.
5.1.2.
Udførelsessted
Land
:
Danmark
Hvor som helst i det pågældende land
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed
:
8
År
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser
:
2
Køberen forbeholder sig retten til at foretage yderligere indkøb fra entreprenøren som beskrevet her
:
Banedanmark kan forlænge Rammeaftalen med to (2) år. Banedanmark kan foretage en sådan forlængelse 2 gange og således forlænge aftalen med i alt 2 x 2 år til en samlet periode på i alt 8 år.
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
140 000 000,00
DKK
Rammeaftalens maksimumværdi
:
180 000 000,00
DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
:
ja
Yderligere oplysninger
:
Den anførte værdi på 198.517.459,60 DKK svarer til den vindende tilbudsgivers evalueringstekniske pris. Tilbudsgiver skal som en del af sit tilbud udfylde og indgive et ESPD. ESPD tjener som et foreløbigt bevis for de i udbudslovens § 148 nævnte forhold, jf. bekendtgørelse om fremgangsmåderne ved indgåelse af kontrakter inden for vand- og energiforsyning, transport samt posttjenester § 12. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal der indgives et særskilt ESPD for hver af de deltagende økonomiske aktører. Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen, skal der indgives et ESPD for hver af de enheder, som tilbudsgiveren baserer sig på. Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD i henhold til udbudslovens §§ 151 og 152, stk. 3, jf. implementeringsbekendtgørelsens § 12. Banedanmark skal udelukke en tilbudsgiver fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis tilbudsgiveren er omfattet af de i udbudslovens §§ 134a, 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde. Banedanmark vil desuden udelukke en tilbudsgiver, der befinder sig under omstændigheder som anført i udbudslovens § 137, stk. 1. nr. 1-3 og 5 (jf. implementeringsbekendtgørelsens § 11, stk. 1, nr. 1) vedrørende: - Tilbudsgivers overtrædelse af miljømæssige-, sociale- eller arbejdsretlige regler - Tilbudsgivers i) konkurs, ii) insolvens, iii) tvangsakkord uden for konkurs, iv) en situation der svarer til konkurs i henhold til national ret, v) aktiver, der administreres af en kurator og vi) erhvervsvirksomheden er indstillet - Tilbudsgivers aftaler med andre økonomiske aktører med henblik på konkurrencefordrejning - Tilbudsgivers forsøg på at påvirke ordregiverens beslutningsproces. Dokumentation for udelukkelsesgrunde kan omfatte følgende former for bevis: - Et uddrag fra det relevante register eller tilsvarende dokument udstedt af en kompetent retslig eller administrativ myndighed, der viser, at tilbudsgiveren ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene, eller - Et certifikat udstedt af den kompetente myndighed i det pågældende land som bevis for, at tilbudsgiveren ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene. Udsteder det pågældende land ikke de ovenfor nævnte dokumenter eller certifikater, eller dækker disse ikke alle obligatoriske udelukkelsesgrunde og frivillige udelukkelsesgrunde, kan de erstattes af en erklæring under ed. Såfremt edsaflæggelse ikke anvendes i det pågældende land, kan der anvendes en erklæring på tro og love, der er afgivet for en kompetent retslige eller administrativ myndighed, for en notar eller for en kompetent faglig organisation i det land, hvor tilbudsgiver er etableret. For så vidt angår danske virksomheder kan dokumentationen bestå af en serviceattest, der udstedes af Erhvervsstyrelsen. I forbindelse med fremsendelse af anmodning om en serviceattest til Erhvervsstyrelsen skal tilbudsgiver være særlig opmærksom på, at medlemmer af virksomhedens bestyrelse, direktion, tilsynsråd eller personer, som har beføjelser til at repræsentere, kontrollere eller træffe beslutninger i virksomhedens bestyrelse, direktiv eller tilsynsråd skal afgive en samtykkeerklæring vedrørende indhentning af straffeattest til offentlig brug samt en erklæring på tro og love i relation til forhold, der ikke er dækket af straffeattesten til offentlig brug. Serviceattesten må højst være 6 måneder gammel regnet fra tilbudsfristen. Der kan læses yderligere om serviceattester på Erhvervsstyrelsens hjemmeside. Såfremt tilbudsgiver findes at være omfattet af en udelukkelsesgrund, har tilbudsgiver mulighed for at iværksætte en procedure om ”self-cleaning”, jf. udbudsloven § 138, jf. implementeringsbekendtgørelsens § 11, stk. 1, nr. 2. Tilbud skal afgives på dansk. Opmærksomheden henledes på, at udbuddet er omfattet af artikel 5k i forordning (EU) nr. 833/2014 som ændret ved forordning (EU) 2022/576. Bestemmelsen indeholder et forbud mod at tildele kontrakter til russiske virksomheder og russisk kontrollerede virksomheder mv. (se nærmere artikel 5k, stk. 1, for den præcise afgrænsning af de aktører, der er omfattet af forbuddet). Ordregiver forbeholder sig retten til på ethvert tidspunkt i udbudsprocessen at kræve dokumentation for, at de økonomiske aktører ikke er omfattet af forbuddet, f.eks. ved at kræve dokumentation for aktørernes og disses eventuelle underleverandørers etableringssted og ejerforhold. Banedanmark har estimeret værdien af det forventede forbrug under Rammeaftalen til DKK 140.000.000 inklusive optioner på forlængelse. Det i udbudsbekendtgørelsen angivne forbrug er alene et udtryk for det forventede træk på Rammeaftalen. Det bemærkes i den forbindelse, at dette forbrug er baseret på Banedanmarks bedste skøn ud fra tidligere og forventet fremtidigt forbrug samt kendskab til markedet på tidspunktet for udbuddets offentliggørelse. Det samlede maksimale forbrug anslås at være 180.000.000 DKK i hele Rammeaftalens løbetid, inklusive optioner på forlængelse.
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
:
Type
:
Pris
Beskrivelse
:
Tildeling af rammeaftalen sker til den tilbudsgiver, der har afgivet det økonomisk mest fordelagtige tilbud på baggrund af tildelingskriteriet ”Pris” (laveste pris). Tilbudsgiver skal udfylde bilag 3: Tilbudsliste. Afgivelse af priser skal ske i henhold til TAG (Tilbuds- og Afregningsgrundlag) i Bilag 3: Tilbudsliste. Pris (laveste pris) vurderes på baggrund af en evalueringsteknisk sum angivet i Bilag 3: Tilbudsliste i fanen ”Evalueringsteknisk sum”. Der henvises i øvrigt til udbudsmaterialet.
Vægtning (procentdel, præcis)
:
100
5.1.12.
Udbudsvilkår
Oplysninger om klagefrister
:
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage: Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1. I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen. 3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på www.erhvervsstyrelsen.dk.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Rammeaftale uden fornyet iværksættelse af konkurrence
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion
:
nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
:
Banedanmark
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
TED eSender
:
Mercell Holding ASA
6.
Resultater
Værdien af alle kontrakter tildelt i denne bekendtgørelse
:
198 517 459,60
DKK
Rammeaftalernes maksimumværdi i denne procedure
:
180 000 000,00
DKK
6.1.
Resultat delkontrakt-ID
:
LOT-0000
Status for udvælgelse af vinder
:
Der er udvalgt mindst én vinder.
Rammeaftale
:
Den maksimale værdi for rammeaftalen
:
180 000 000,00
DKK
Revurderet værdi af rammeaftalen
:
140 000 000,00
DKK
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
:
Officielt navn
:
Vossloh Rail Services Deutschland GmbH
Tilbud
:
Tilbud – Identifikator
:
Tilbud
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter
:
LOT-0000
Koncessionsværdi:
Underentreprise
:
Ja
Kontraktoplysninger:
Identifikator for kontrakten
:
1
Titel
:
Rammeaftale om skinneydelser
Datoen for udvælgelsen af det vindende tilbud
:
26/07/2024
Dato for indgåelse af kontrakten
:
26/09/2024
Kontrakten tildeles som led i en rammeaftale
:
ja
6.1.4.
Statistiske oplysninger
:
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
1
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
Banedanmark
Registreringsnummer
:
18632276
Afdeling
:
Danmark
Postadresse
:
Carsten Niebuhrs Gade 43
By
:
København V
Postnummer
:
1577
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Morten Dahl Bernhardt
Telefon
:
+45 82340000
Denne organisations roller
:
Køber
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
8.1.
ORG-0002
Officielt navn
:
Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer
:
37795526
Postadresse
:
Nævnenes Hus, Toldboden 2
By
:
Viborg
Postnummer
:
8800
Landsdel (NUTS)
:
Vestjylland
(
DK041
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 72405600
Denne organisations roller
:
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer
:
10294819
Postadresse
:
Carl Jacobsens Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 41715000
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn
:
Vossloh Rail Services Deutschland GmbH
Registreringsnummer
:
43423746
Postadresse
:
Hannoversche Straße 10
By
:
Hamburg
Postnummer
:
21079
Landsdel (NUTS)
:
Hamburg
(
DE600
)
Land
:
Tyskland
Telefon
:
+49 40 430931-0
Denne organisations roller
:
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter
:
LOT-0000
8.1.
ORG-0005
Officielt navn
:
Mercell Holding ASA
Registreringsnummer
:
980921565
Postadresse
:
Askekroken 11
By
:
Oslo
Postnummer
:
0277
Landsdel (NUTS)
:
Oslo
(
NO081
)
Land
:
Norge
Enhed
:
eSender
Telefon
:
+47 21018800
Fax
:
+47 21018801
Denne organisations roller
:
TED eSender
11.
Oplysninger om bekendtgørelsen
11.1.
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID
:
687a75d4-4cdb-4eec-89bc-3c3ea88f52a1
-
01
Formulartype
:
Resultater
Bekendtgørelsestype
:
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype
:
30
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
17/10/2024
08:36:14 (UTC)
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender)
:
17/10/2024
10:30:46 (UTC)
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
dansk
11.2.
Oplysninger om offentliggørelsen
Bekendtgørelsesnummer
:
630674-2024
EUT-S-nummer
:
204/2024
Offentliggørelsesdato
:
18/10/2024