1.
Køber
1.1.
Køber
Officielt navn
:
Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
Køberens retlige status
:
Central regeringsmyndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet
:
Forsvarsområdet
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
Rammeaftale vedr. Service og vedligehold af Fast Rescue Boats
Beskrivelse
:
Forsvaret har haft behov for at indgå en Rammeaftale vedr. service og vedligehold af Fast Rescue Boats (FRB) af RAT-mærket. Disse redningsbåde er MSC402 og SOLAS godkendte.
Identifikator for proceduren
:
ab4098fd-320a-452b-8bc0-f5aae1d741ce
Tidligere bekendtgørelse
:
0dbd1e3e-736f-439e-965b-82ea9498c80e-01
Intern ID
:
2024/017067
Udbudsprocedure
:
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
50000000
Reparations- og vedligeholdelsestjenester
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
34520000
Både,
34521400
Redningsbåde,
34522200
Redningsflåder,
50240000
Reparation, vedligeholdelse og tilhørende tjenesteydelser vedrørende marint og andet udstyr
2.1.2.
Udførelsessted
Postadresse
:
Sædding Ringvej 13
By
:
Esbjerg
Postnummer
:
6710
Landsdel (NUTS)
:
Sydjylland
(
DK032
)
Land
:
Danmark
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger
:
Værdien angivet i bekendtgørelsen er den estimerede værdi af anskaffelsen, og er således ikke udtryk for anskaffelsens endelige værdi, ligesom FMI ikke herved har forpligtet sig til at foretage anskaffelser svarende til denne værdi. Rammeaftalens anslåede værdi er 4 mio DKK, mens rammeaftalens maksimale værdi er 10 mio DKK. Forskellen i de angivne beløb er begrundet i usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi, jf. nedenfor. Den anslåede værdi er således udtryk for FMI’s mest kvalificerede skøn over rammeaftalens værdi på nuværende tidspunkt, mens den maksimale værdi udtrykker det maksimale træk på rammeaftalen i dens løbetid. Usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi skyldes navnlig usikkerhed om Forsvarets operative behov i rammeaftalens løbetid, herunder særligt hvad angår specifikke indsættelser i missionsområder, som ikke kan forudsiges præcist for hele rammeaftalens løbetid. Skiftende operative behov i forhold til den nuværende situation kan således medføre et væsentlig større forbrug på aftalen, end hvad der konkret forventes i øjeblikket. Aftalen indgås som en Rammeaftale. Grundet tekniske i Eforms er vi nødsaget til at svare ''ingen rammeaftale'' til BT-765 , der er tale om en indgåelse af en ny Rammeaftale.
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/24/EU
Udbudsloven (lov nr. 1564 af 15. december 2015 med senere ændringer).
-
Udbudsloven implementerer udbudsdirektivet (2014/24/EU) i dansk ret.
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0000
Titel
:
Rammeaftale vedr. Service og vedligehold af Fast Rescue Boats
Beskrivelse
:
Forsvaret har haft behov for at indgå en Rammeaftale vedr. service og vedligehold af Fast Rescue Boats (FRB) af RAT-mærket. Disse redningsbåde er MSC402 og SOLAS godkendte.
Intern ID
:
2024/017067
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
50000000
Reparations- og vedligeholdelsestjenester
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
34520000
Både,
34521400
Redningsbåde,
34522200
Redningsflåder,
50240000
Reparation, vedligeholdelse og tilhørende tjenesteydelser vedrørende marint og andet udstyr
5.1.2.
Udførelsessted
Postadresse
:
Sædding Ringvej 13
By
:
Esbjerg
Postnummer
:
6710
Landsdel (NUTS)
:
Sydjylland
(
DK032
)
Land
:
Danmark
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed
:
10
År
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser
:
3
Køberen forbeholder sig retten til at foretage yderligere indkøb fra entreprenøren som beskrevet her
:
Aftalens ordinære løbetid er 4 år. Aftalen kan forlænges 3 gange med 2 år af gangen. (4+2+2+2)
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
:
ja
Yderligere oplysninger
:
Værdien angivet i bekendtgørelsen er den estimerede værdi af anskaffelsen, og er således ikke udtryk for anskaffelsens endelige værdi, ligesom FMI ikke herved har forpligtet sig til at foretage anskaffelser svarende til denne værdi. Rammeaftalens anslåede værdi er 4 mio DKK, mens rammeaftalens maksimale værdi er 10 mio DKK. Forskellen i de angivne beløb er begrundet i usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi, jf. nedenfor. Den anslåede værdi er således udtryk for FMI’s mest kvalificerede skøn over rammeaftalens værdi på nuværende tidspunkt, mens den maksimale værdi udtrykker det maksimale træk på rammeaftalen i dens løbetid. Usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi skyldes navnlig usikkerhed om Forsvarets operative behov i rammeaftalens løbetid, herunder særligt hvad angår specifikke indsættelser i missionsområder, som ikke kan forudsiges præcist for hele rammeaftalens løbetid. Skiftende operative behov i forhold til den nuværende situation kan således medføre et væsentlig større forbrug på aftalen, end hvad der konkret forventes i øjeblikket. Aftalen indgås som en Rammeaftale. Grundet tekniske i Eforms er vi nødsaget til at svare ''ingen rammeaftale'' til BT-765 , der er tale om en indgåelse af en ny Rammeaftale.
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
:
Type
:
Pris
Navn
:
Pris
Beskrivelse
:
Der er ikke anvendt tildelingskriterier ved tildelingen, da der er tale om en direkte tildeling, angivelsen af tildelingskriteriet skyldes alene, at feltet er obligatorisk at udfylde.
Fast værdi (i alt)
:
100
5.1.12.
Udbudsvilkår
Oplysninger om klagefrister
:
FMI har fulgt proceduren i § 4 i klagenævnsloven (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer) og indrykket bekendtgørelse om forudgående gennemsigtighed forud for kontraktindgåelsen. I henhold til klagenævnslovens § 7, stk. 3, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsreglerne har indgået en aftale uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende i tilfælde, hvor en ordregiver har fulgt proceduren i § 4, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en aftale, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele aftalen uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende. Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i den nævnte periode, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds egen vejledning om klager er tilgængelig på klagenævnets hjemmeside.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion
:
nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
TED eSender
:
Mercell Holding ASA
6.
Resultater
Værdien af alle kontrakter tildelt i denne bekendtgørelse
:
4 000 000,00
DKK
Direkte tildeling
:
Begrundelse for direkte tildeling
:
Kontrakten kan kun tildeles af en bestemt økonomisk aktør på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager
Anden begrundelse
:
FMI har indgået en 4-årig rammeaftale, med optioner på yderligere 6 år, vedr. vedrørende servicering og vedligehold af Fast Rescue Boats af mærket RAT til Søværnets skibe, ved en direkte tildeling til Viking Life-Saving Equpment A/S (Viking). Rammeaftalen har en værdi af 4 mio. DKK. FMI vurderede at anskaffelsen kun kunne anskaffes hos Viking Life-Saving Equipment på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager. Dette skyldes, at det alene er producenten Viking der i henhold til MSC402 og SOLAS og sikkerheden ombord på skibene, har mulighed for levere den ønskede ydelser. Det er derudover blevet bekræftet af Leverandøren, at der ikke findes andre Service Providers til at udføre servicen end Viking Life-Saving Equipment. FMI vurderede derudover, at der ikke findes et rimeligt alternativ, og at den manglende konkurrence ikke er et resultat af en kunstig indskrænkning af konkurrencevilkårene. FMI vurderede derfor, at betingelserne i Udbudslovens § 80, stk. 3, nr. 2 for at anvende udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse var opfyldt. FMI har på denne baggrund at indgået en 4-årig rammeaftale, med optioner på 6 år yderligere med Viking. FMI vurderede på baggrund af materiellets restlevetid, at der kunne indgås en rammeaftale med en varighed på 4+2+2+2 år. Hertil kommer, at et leverandørskifte ville være forbundet med tekniske vanskeligheder, da der vurderes at foreligge en eneleverandørsituation. Det var således FMI’s vurdering, at en længerevarende rammeaftale kunne indgås jf. UBL § 95, stk 2.
6.1.
Resultat delkontrakt-ID
:
LOT-0000
Status for udvælgelse af vinder
:
Der er udvalgt mindst én vinder.
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
:
Officielt navn
:
Viking Life-saving Equipment
Tilbud
:
Tilbud – Identifikator
:
2024/147
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter
:
LOT-0000
Værdien af tilbuddet
:
4 000 000,00
DKK
Tilbuddet blev rangordnet
:
nej
Koncessionsværdi:
Tilbuddet er et alternativt tilbud
:
nej
Underentreprise
:
Nej
Kontraktoplysninger:
Identifikator for kontrakten
:
4600007412
Titel
:
Rammeaftale vedrørende service og vedligehold af Fast Rescue Boats
Datoen for udvælgelsen af det vindende tilbud
:
19/08/2024
Dato for indgåelse af kontrakten
:
11/10/2024
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
6.1.4.
Statistiske oplysninger
:
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
1
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud fra mikrovirksomheder samt små eller mellemstore virksomheder
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
0
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud fra tilbudsgivere, der er registreret i andre EØS-lande end købers land
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
0
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud fra tilbudsgivere, der er registreret i lande uden for EØS
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
0
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud, der er indgivet ad elektronisk vej
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
1
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
Registreringsnummer
:
ORG-16-28-71-80
Postadresse
:
Lautrupbjerg 1-5
By
:
Ballerup
Postnummer
:
2750
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Sinem Gamze Tecer
Telefon
:
40161336
Denne organisations roller
:
Køber
Organisation, der underskriver kontrakten
8.1.
ORG-0002
Officielt navn
:
Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer
:
ORG-37795526
Postadresse
:
Toldboden 2
By
:
Viborg
Postnummer
:
8800
Landsdel (NUTS)
:
Vestjylland
(
DK041
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Klagenævnet for Udbud
Telefon
:
+45 72405600
Denne organisations roller
:
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer
:
ORG-10294819
Postadresse
:
Carl Jacobsens Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Telefon
:
+45 41715000
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn
:
Viking Life-saving Equipment
Den økonomiske operatørs størrelse
:
Stor virksomhed
Registreringsnummer
:
15016213
Postadresse
:
Sædding Ringvej 13
By
:
Esbjerg
Postnummer
:
6710
Landsdel (NUTS)
:
Sydjylland
(
DK032
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Søren Hansen
Telefon
:
76118100
Denne organisations roller
:
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter
:
LOT-0000
8.1.
ORG-0005
Officielt navn
:
Mercell Holding ASA
Registreringsnummer
:
980921565
Postadresse
:
Askekroken 11
By
:
Oslo
Postnummer
:
0277
Landsdel (NUTS)
:
Oslo
(
NO081
)
Land
:
Norge
Enhed
:
eSender
Telefon
:
+47 21018800
Fax
:
+47 21018801
Denne organisations roller
:
TED eSender
11.
Oplysninger om bekendtgørelsen
11.1.
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID
:
a40049db-606b-4d9b-ae5f-9e629eae4106
-
01
Formulartype
:
Resultater
Bekendtgørelsestype
:
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype
:
29
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
29/10/2024
09:48:54 (UTC)
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender)
:
29/10/2024
10:00:19 (UTC)
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
dansk
11.2.
Oplysninger om offentliggørelsen
Bekendtgørelsesnummer
:
660109-2024
EUT-S-nummer
:
212/2024
Offentliggørelsesdato
:
30/10/2024