23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
31.10.2024
Udbudstype
Andre

Udbyder

Esbjerg Kommune

Udbud af drift og vedligehold samt modernisering af vejbelysning


Esbjerg Kommune

663275-2024 - Konkurrencevilkår
Danmark – Vedligeholdelse af vejbelysning – Udbud af drift og vedligehold samt modernisering af vejbelysning
OJ S 213/2024 31/10/2024
Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen - Meddelelse om ændring
Tjenesteydelser
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Esbjerg Kommune
E-mail chp27@esbjerg.dk
Køberens retlige status : Regional myndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet : Generelle offentlige tjenesteydelser
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Udbud af drift og vedligehold samt modernisering af vejbelysning
Beskrivelse Kommunen udbyder drift, vedligehold og løbende udskiftning af Esbjerg Kommunes vejbelysningsanlæg samt projektering og etablering af nyanlæg (modernisering) i forbindelse med byggemodninger og lignende. Udbuddet omhandler drift, vedligehold og løbende udskiftning af ca. 35.114 lyspunkter, inkl. ca. 170 toronto-blink, ca. 222 skilte og tavler samt 647 belysningsskabe. Yderligere ca. 32.694 master, inkl. pullerter, portaler og standere til skilte samt 2.420 stk. lyspunkter uden mast (væg, jorden, loft, wire, ukendte og uplight). Lyspunkterne mv. er primært placeret på offentlige veje og stier, private fællesveje samt offentlige parkeringspladser. I det omfang Kommunen i kontraktperioden overtager yderligere armaturer på strækninger, hvor Esbjerg Kommune er vejmyndighed, vil disse også indgå. Den løbende udskiftning vil omfatte ændringer og udbygning af veje og deres udstyr, herunder placering og omlægning af fremmede ledningsejeres kabler mv., som kan medføre nye anlægsopgaver. Yderligere oplysninger om udbuddets omfang fremgår af udbudsmaterialet.
Identifikator for proceduren 144cf480-9f42-428a-a88b-98364b40e09c
Intern ID 349140
Udbudsprocedure Udbud med forhandling/indkaldelse af tilbud med forudgående offentliggørelse
Proceduren er en hasteprocedure nej
Hovedpunkterne i proceduren Udbuddet gennemføres som udbud med forhandling med forudgående bekendtgørelse. Proceduren anvendes, da ordregiver har vurderet, at kontrakternes kompleksitet og disses risici medfører, at kontrakterne ikke kan tildeles uden forudgående forhandling. Et udbud med forhandling er opdelt i to faser: En ansøgningsfase og en tilbudsfase. Tilbudsfasen er kun relevant for de ansøgere, der er blevet prækvalificeret til at afgive tilbud. I ansøgningsfasen indsender interesserede virksomheder ("ansøgere") en ansøgning om at få lov til at deltage i udbuddet. Kommunen gennemgår alle ansøgningerne og prækvalificerer de ansøgere, som får lov til at gå videre til anden fase, som er tilbudsfasen. Der vil i ansøgningsfasen blive afholdt et informationsmøde om udbuddet tirsdag d. 22. oktober 2024 hos Esbjerg Kommune. Nærmere angivelse tid, sted m.m. vil fremgå af udbudsportalen. Hvis Kommunen modtager ansøgninger fra flere end fire egnede virksomheder, udvælger Kommunen de fire virksomheder, der har de mest relevante referencer. Kun de virksomheder, som Kommunen udvælger, kan afgive tilbud. Ved vurdering af hvilke referencer der er mest relevante, lægger Kommunen vægt på følgende:  Referencernes sammenlignelighed med de udbudte ydelser, herunder særligt i forhold til omfang og kontraktværdi.  Referencernes alder (nyere referencer vil blive vurderet mere relevante end ældre referencer). Ved udvælgelsen vil Kommunen lægge vægt på de oplysninger, som ansøgerne har afgivet i ESPD'et. Tilbudsfasen er den fase, hvor de udvalgte ansøgere afgiver et egentligt tilbud på den udbudte kontrakt. Tilbudsfasen indledes med, at Tilbudsgivere fremsender et indledende tilbud. Kommunen gennemgår tilbuddene og vurderer, om der skal afholdes forhandlingsmøder. Kommunen kan dog også træffe tildelingsbeslutning på grundlag af de indledende tilbud. Kommunen kan gennemføre flere forhandlingsrunder og forhandle skriftligt med tilbudsgiverne, dvs. uden afholdelse af forhandlingsmøder. Kommunen giver besked, hvis Kommunen efter første forhandlingsrunde påtænker at gennemføre flere forhandlingsrunder. Hvis der afholdes forhandling(er), vil Kommunen herefter evt. tilrette udbudsmateriale og bede Tilbudsgivere om at indsende et endeligt tilbud. Herefter evaluerer Kommunen tilbuddene og træffer beslutning om, hvem der tildeles Kontrakterne. Yderligere oplysninger om udbuddet fremgår af udbudsmaterialet.
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ): 50232100   Vedligeholdelse af vejbelysning
Supplerende klassifikation   ( cpv ): 34928530   Gadelygter, 34928500   Udstyr til gadebelysning, 34993000   Vejbelysning
2.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS) Sydjylland   ( DK032 )
Land Danmark
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 56 000 000,00   DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger Kommunen udbyder denne opgave med henblik på at identificere den virksomhed ("Leverandøren"), som fremadrettet skal varetage drift, vedligehold og modernisering af Belysningsanlægget. Rent kontraktuelt vil Kommunen med Leverandøren indgå to kontrakter for opgaven; én drifts- og vedligeholdelseskontrakt og én moderniseringskontrakt ("Kontrakterne"). Kommunen har vurderet, om Kontrakterne kan opdeles i delkontrakter, men har vurderet, at det er mest hensigtsmæssigt af både praktiske og økonomiske årsager at samle Kontrakternes opgaver til udførelse af én leverandør (udbudslovens § 49, stk. 2). Derfor er er udbuddet ikke opdelt i delkontrakter. Da udbuddet kun udbydes som en samlet delkontrakt, der er opdelt i to kontrakter, skal Tilbudsgiver derfor afgive tilbud på begge kontrakter. Tilbudsgiver kan IKKE nøjes med kun af byde på enten drifts- og vedligeholdelseskontrakten eller moderniseringskontrakten. Ordregiver gør yderligere opmærksom på, at Ansøgere, der er omfattet af en obligatorisk udelukkelsesgrund, jf. udbudslovens §§ 134a-136, eller en af de frivillige udelukkelsesgrunde, jf. udbudslovens § 137, nr. (1)-(6), vil blive udelukket fra at deltage i udbuddet, medmindre ansøgeren fremlægger tilstrækkelig dokumentation for, at ansøgeren er pålidelig, jf. udbudslovens § 138.
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
2.1.5.
Udbudsvilkår
Vilkår for indgivelse
Tilbudsgiveren skal indgive tilbud på alle delkontrakter
2.1.6.
Udelukkelsesgrunde
Tilsidesættelse af forpligtelser på miljølovgivningsområdet En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ordregiveren kan påvise, at ansøgeren eller tilbudsgiveren har tilsidesat gældende forpligtelser inden for det miljø-, social- eller arbejdsretlige område i henhold til EU-retten, national lovgivning, kollektive aftaler eller de miljø-, social- eller arbejdsretlige forpligtelser, der er afledt af konventionerne, der er nævnt i bilag X til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/24/EU af 26. februar 2014 om offentlige udbud og om ophævelse af direktiv 2004/18/EF (EU-Tidende 2014, nr. L 94, side 65), eller er omfattet af retsakter, der vedtages af Europa-Kommissionen i medfør af direktivets artikel 57, stk. 4, jf. artikel 88. Dokumentation: Ordregiver er berettiget til at indhente relevant dokumentation for hvorvidt ansøger eller tilbudsgiver befinder sig i en situation som kan medføre udelukkelse i medfør af nærværende udelukkelsesgrund.
Tilsidesættelse af forpligtelser på sociallovgivningsområdet En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ordregiveren kan påvise, at ansøgeren eller tilbudsgiveren har tilsidesat gældende forpligtelser inden for det miljø-, social- eller arbejdsretlige område i henhold til EU-retten, national lovgivning, kollektive aftaler eller de miljø-, social- eller arbejdsretlige forpligtelser, der er afledt af konventionerne, der er nævnt i bilag X til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/24/EU af 26. februar 2014 om offentlige udbud og om ophævelse af direktiv 2004/18/EF (EU-Tidende 2014, nr. L 94, side 65), eller er omfattet af retsakter, der vedtages af Europa-Kommissionen i medfør af direktivets artikel 57, stk. 4, jf. artikel 88. Dokumentation: Ordregiver er berettiget til at indhente relevant dokumentation for hvorvidt ansøger eller tilbudsgiver befinder sig i en situation som kan medføre udelukkelse i medfør af nærværende udelukkelsesgrund.
Tilsidesættelse af forpligtelser på det arbejdsretlige område En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ordregiveren kan påvise, at ansøgeren eller tilbudsgiveren har tilsidesat gældende forpligtelser inden for det miljø-, social- eller arbejdsretlige område i henhold til EU-retten, national lovgivning, kollektive aftaler eller de miljø-, social- eller arbejdsretlige forpligtelser, der er afledt af konventionerne, der er nævnt i bilag X til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/24/EU af 26. februar 2014 om offentlige udbud og om ophævelse af direktiv 2004/18/EF (EU-Tidende 2014, nr. L 94, side 65), eller er omfattet af retsakter, der vedtages af Europa-Kommissionen i medfør af direktivets artikel 57, stk. 4, jf. artikel 88. Dokumentation: Ordregiver er berettiget til at indhente relevant dokumentation for hvorvidt ansøger eller tilbudsgiver befinder sig i en situation som kan medføre udelukkelse i medfør af nærværende udelukkelsesgrund.
Konkurs En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Insolvens En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Tvangsakkord uden for konkurs En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
En situation, der svarer til konkurs i henhold til national ret En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Aktiver, der administreres af en kurator En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Erhvervsvirksomheden er indstillet En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Skyldig i alvorlige forsømmelser i forbindelse med udøvelsen af erhvervet En ordregiver skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, når ordregiveren kan påvise, at ansøgeren eller tilbudsgiveren i forbindelse med udøvelsen af sit erhverv har begået alvorlige forsømmelser, der sår tvivl om ansøgerens eller tilbudsgiverens integritet. Dokumentation: Ordregiver er berettiget til at indhente relevant dokumentation for hvorvidt ansøger eller tilbudsgiver befinder sig i en situation som kan medføre udelukkelse i medfør af nærværende udelukkelsesgrund.
Aftaler med andre økonomiske aktører med henblik på konkurrencefordrejning En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ordregiveren har tilstrækkelige plausible indikationer til at konkludere, at ansøgeren eller tilbudsgiveren har indgået en aftale med andre økonomiske aktører med henblik på konkurrencefordrejning. Dokumentation: Ordregiver er berettiget til at indhente relevant dokumentation for hvorvidt ansøger eller tilbudsgiver befinder sig i en situation som kan medføre udelukkelse i medfør af nærværende udelukkelsesgrund.
Interessekonflikt som følge af deltagelse i udbudsproceduren En ordregiver skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, når ordregiveren kan påvise, at en interessekonflikt, jf. udbudslovens § 24, nr. 18, i forhold til det pågældende udbud ikke kan afhjælpes effektivt med mindre indgribende foranstaltninger. Dokumentation: Ordregiver er berettiget til at indhente relevant dokumentation for hvorvidt ansøger eller tilbudsgiver befinder sig i en situation som kan medføre udelukkelse i medfør af nærværende udelukkelsesgrund.
Direkte eller indirekte involvering i forberedelsen af denne udbudsprocedure En ordregiver skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, når ordregiveren kan påvise, at en konkurrencefordrejning som omhandlet i udbudslovens § 39 som følge af den forudgående inddragelse af de økonomiske aktører i forberedelsen af udbudsproceduren i forhold til det pågældende udbud ikke kan afhjælpes med mindre indgribende foranstaltninger. Dokumentation: Ordregiver er berettiget til at indhente relevant dokumentation for hvorvidt ansøger eller tilbudsgiver befinder sig i en situation som kan medføre udelukkelse i medfør af nærværende udelukkelsesgrund.
Ophævelse eller en lignende sanktion En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ordregiveren kan påvise, at ansøgeren eller tilbudsgiveren væsentligt har misligholdt en tidligere offentlig kontrakt, kontrakt med en forsyningsvirksomhed eller koncessionskontrakt og misligholdelsen har medført den pågældende kontrakts ophævelse eller en lignende sanktion. Dokumentation: Ordregiver er berettiget til at indhente relevant dokumentation for hvorvidt ansøger eller tilbudsgiver befinder sig i en situation som kan medføre udelukkelse i medfør af nærværende udelukkelsesgrund.
Har afgivet urigtige oplysninger eller tilbageholdt oplysninger, som ikke var i stand til at fremlægge de krævede dokumenter og indhentet fortrolige oplysninger i forbindelse med denne procedure En ordregiver skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, når ordregiveren kan påvise, at ansøgeren eller tilbudsgiveren i det pågældende udbud har givet groft urigtige oplysninger, har tilbageholdt oplysninger eller ikke er i stand til at fremsende supplerende dokumenter vedrørende udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 135, stk. 1 eller 3, og, hvis det er relevant, i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2 eller 6, de fastsatte minimumskrav til egnethed i udbudslovens §§ 140-144 eller udvælgelsen i § 145. Dokumentation: Ordregiver er berettiget til at indhente relevant dokumentation for hvorvidt ansøger eller tilbudsgiver befinder sig i en situation som kan medføre udelukkelse i medfør af nærværende udelukkelsesgrund.
Rent nationale udelukkelsesgrunde Udbudslovens § 134 a finder anvendelse, hvorfor en ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret i et land, der er optaget på EU-listen over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner og ikke har tiltrådt WTO’s Government Procurement Agreement eller øvrige handelsaftaler, der forpligter Danmark til at åbne markedet for offentlige kontrakter for tilbudsgivere etableret i det pågældende land. Udbudslovens § 134 a, Stk. 2: § 135, stk. 6, finder tilsvarende anvendelse på situationer omfattet af stk. 1. Dokumentation: Ordregiver er berettiget til at indhente relevant dokumentation for hvorvidt ansøger eller tilbudsgiver befinder sig i en situation som kan medføre udelukkelse i medfør af nærværende udelukkelsesgrund.
Terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet En ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren ved endelig dom er dømt eller har vedtaget bødeforlæg for terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet som defineret i henholdsvis artikel 1, 3 og 4 i Rådets rammeafgørelse 2002/475/RIA af 13. juni 2002 om bekæmpelse af terrorisme (EU-Tidende 2002, nr. L 164, side 3) som ændret ved Rådets rammeafgørelse 2008/919/RIA af 28. november 2008 om ændring af rammeafgørelse 2002/475/RIA om bekæmpelse af terrorisme (EU-Tidende 2008, nr. L 330, side 21). Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153
Betaling af socialsikringsbidrag Ordregiveren skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver, der har ubetalt forfalden gæld på 100.000 kr. eller derover til offentlige myndigheder vedrørende skatter, afgifter eller bidrag til sociale sikringsordninger i henhold til dansk lovgivning eller lovgivningen i det land, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Betaling af skatter og afgifter Ordregiveren skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver, der har ubetalt forfalden gæld på 100.000 kr. eller derover til offentlige myndigheder vedrørende skatter, afgifter eller bidrag til sociale sikringsordninger i henhold til dansk lovgivning eller lovgivningen i det land, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Deltagelse i en kriminel organisation En ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren ved endelig dom er dømt eller har vedtaget bødeforlæg for handlinger begået som led i en kriminel organisation som defineret i artikel 2 i Rådets rammeafgørelse 2008/841/RIA af 24. oktober 2008 (EU-Tidende 2008, nr. L 300, side 42). Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme En ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren ved endelig dom er dømt eller har vedtaget bødeforlæg for hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme som defineret i artikel 1 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF af 26. oktober 2005 om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme (EU-Tidende 2005, nr. L 309, side 15). Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Svig En ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren ved endelig dom er dømt eller har vedtaget bødeforlæg for svig som omhandlet i artikel 1 i konventionen om beskyttelse af De Europæiske Fællesskabers finansielle interesser. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Børnearbejde og andre former for menneskehandel En ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren ved endelig dom er dømt eller har vedtaget bødeforlæg for overtrædelse af straffelovens § 262 a eller, for så vidt angår en dom fra et andet land angående børnearbejde og andre former for menneskehandel som defineret i artikel 2 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/36/EU af 5. april 2011 om forebyggelse og bekæmpelse af menneskehandel og beskyttelse af ofrene herfor, og om erstatning af Rådets rammeafgørelse 2002/629/RIA (EU-Tidende 2011, nr. L 101, side 1). Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
Korruption En ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren ved endelig dom er dømt eller har vedtaget bødeforlæg for bestikkelse som defineret i artikel 3 i konventionen om bekæmpelse af bestikkelse, som involverer tjenestemænd ved De Europæiske Fællesskaber eller i Den Europæiske Unions medlemsstater, og artikel 2, stk. 1, i Rådets rammeafgørelse 2003/568/RIA af 22. juli 2003 om bekæmpelse af bestikkelse i den private sektor (EU-Tidende 2003, nr. L 192, side 54) og bestikkelse som defineret i den nationale ret i ansøgerens eller tilbudsgiverens medlemsstat eller hjemland eller i det land, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153.
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel : Udbud af drift og vedligehold samt modernisering af vejbelysning
Beskrivelse : Kommunen udbyder drift, vedligehold og løbende udskiftning af Esbjerg Kommunes vejbelysningsanlæg samt projektering og etablering af nyanlæg (modernisering) i forbindelse med byggemodninger og lignende. Udbuddet omhandler drift, vedligehold og løbende udskiftning af ca. 35.114 lyspunkter, inkl. ca. 170 toronto-blink, ca. 222 skilte og tavler samt 647 belysningsskabe. Yderligere ca. 32.694 master, inkl. pullerter, portaler og standere til skilte samt 2.420 stk. lyspunkter uden mast (væg, jorden, loft, wire, ukendte og uplight). Lyspunkterne mv. er primært placeret på offentlige veje og stier, private fællesveje samt offentlige parkeringspladser. I det omfang Kommunen i kontraktperioden overtager yderligere armaturer på strækninger, hvor Esbjerg Kommune er vejmyndighed, vil disse også indgå. Den løbende udskiftning vil omfatte ændringer og udbygning af veje og deres udstyr, herunder placering og omlægning af fremmede ledningsejeres kabler mv., som kan medføre nye anlægsopgaver. Yderligere oplysninger om udbuddets omfang fremgår af udbudsmaterialet.
Intern ID : 349140
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål : Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ): 50232100   Vedligeholdelse af vejbelysning
Supplerende klassifikation   ( cpv ): 34928530   Gadelygter, 34928500   Udstyr til gadebelysning, 34993000   Vejbelysning
Valgmuligheder :
Beskrivelse af optioner : Ordregiver har option på at forlænge kontrakten med 4 gange 12 måneder, svarende til 48 måneder i alt.
5.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS) : Sydjylland   ( DK032 )
Land : Danmark
5.1.3.
Anslået varighed
Startdato 01/09/2025
Varighed 4   År
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 56 000 000,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Dette er et tilbagevendende udbud
Reserveret deltagelse : Deltagelse uden forbehold.
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Yderligere oplysninger : Ansøgere bør være gøres opmærksom på, at ordregiver afholder informationsmøde om nærværende udbud tirsdag d. 22. oktober 2024 ved Esbjerg Kommune. Yderligere oplysninger om nærmere tid og sted, tilmelding til mødet m.m. fremgår af udbudsportalen.
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kriterium
Type Økonomisk og finansiel formåen
Navn Samlet årsomsætning
Beskrivelse Ansøger skal opfylde følgende mindstekrav: Årsomsætning på minimum 20 mio. kr. i det seneste afsluttede regnskabsår. Dokumentation: Den tilbudsgiver, der står til at få tildelt Kontrakterne, skal fremsende tilbudsgivers seneste godkendte årsregnskab eller en revisorpåtegnet erklæring om de efterspurgte økonomiske nøgletal, medmindre oplysningerne er frit tilgængelige for Kommunen. Dokumentationen skal fremsendes, når Kommunen beder om det. Det vil sige, at dokumentationen ikke skal sendes med ansøgningen.
Anvendelse af dette kriterium Anvendt

Kriterium
Type Økonomisk og finansiel formåen
Navn Finansielle nøgletal
Beskrivelse Ansøger skal opfylde følgende mindstekrav: Soliditetsgrad på minimum 15 % i det seneste afslut-tede regnskabsår. Dokumentation: Den tilbudsgiver, der står til at få tildelt Kontrakterne, skal fremsende tilbudsgivers seneste godkendte årsregnskab eller en revisorpåtegnet erklæring om de efterspurgte økonomiske nøgletal, medmindre oplysningerne er frit tilgængelige for Kommunen. Dokumentationen skal fremsendes, når Kommunen beder om det. Det vil sige, at dokumentationen ikke skal sendes med ansøgningen.
Anvendelse af dette kriterium Anvendt

Kriterium
Type Økonomisk og finansiel formåen
Navn Erhvervsansvarsforsikring
Beskrivelse Ansøger skal opfylde følgende mindstekrav: Erhvervsforsikring, der minimum dækker 10 mio. kr. for personskade og 5 mio. kr. for tingskade. Dokumentation: Den tilbudsgiver, der står til at få tildelt Kontrakterne, skal kunne dokumentere den relevante erhvervsansvarsforsikring i form af kopi af gældende forsikringsaftale eller police. Dokumentationen skal fremsendes, når Kommunen beder om det. Det vil sige, at dokumentationen ikke skal sendes med ansøgningen.
Anvendelse af dette kriterium Anvendt

Kriterium
Type Økonomisk og finansiel formåen
Navn Øvrige økonomiske og finansielle krav
Beskrivelse Ansøger skal opfylde følgende mindstekrav: Ansøger skal have en positiv egenkapital i seneste afsluttede regnskabsår. Dokumentation: Den tilbudsgiver, der står til at få tildelt Kontrakterne, skal fremsende tilbudsgivers seneste godkendte årsregnskab eller en revisorpåtegnet erklæring om de efterspurgte økonomiske nøgletal, medmindre oplysningerne er frit tilgængelige for Kommunen. Dokumentationen skal fremsendes, når Kommunen beder om det. Det vil sige, at dokumentationen ikke skal sendes med ansøgningen.
Anvendelse af dette kriterium Anvendt

Kriterium
Type Teknisk og faglig formåen
Navn For så vidt angår tjenesteydelseskontrakter: udførelse af tjenesteydelser af den anførte type
Beskrivelse Ansøger skal opfylde følgende mindstekrav: Ansøger skal have udført mindst tre tilsvarende opgaver i de seneste tre år (regnet fra ansøgningsfristen). Med "tilsvarende opgaver" forstås: (i) Drift og vedligeholdelse af vejbelysningsanlæg for en kommune med mere end 5.000 lyspunkter, og (ii) Modernisering af vejbelysningsanlæg med en kontraktværdi på mindst 2,5 mio. kr. ekskl. moms. Det er ikke et krav, at ansøger har udført ovennævnte opgaver, jf. pkt. (i) og pkt. (ii), i samme reference-opgave. Det er alene et mindstekrav, at ansøger har udført hver af de to opgaver, jf. pkt. (i) og pkt. (ii), tre gange. Mindstekravet, jf. ovenstående krav 1, kan fx opfyldes på følgende måder: a. Tre referenceopgaver, der hver omfatter både pkt. (i) og pkt. (ii). b. To referenceopgaver, der omfatter pkt. (i) alene, plus to referenceopgaver, der omfatter pkt. (ii) alene, samt én referenceopgave, der omfatter både pkt. (i) og pkt. (ii). c. Seks særskilte referenceopgaver, hvoraf tre reference-opgaver omfatter pkt. (i) alene, og tre referenceopgaver omfatter pkt. (ii) alene. Referencerne bør indeholde: Beskrivelse af arbejdet/opgaven, herunder fordelingen af drift- og vedligeholdelsesopgaver og moderniseringsopgaver, kontraktsum fordelt pr. opgave, jf. pkt. (i) og pkt. (ii), tidspunkt for udførelsen (dato) og modtager af opgaven (kontaktoplysninger på kontaktperson). Bemærk: Disse referencer vil tillige blive anvendt til brug for udvælgelsen (se udbudsbetingelsernes afsnit 2.4). Dokumentation: Ansøgers referenceliste anses af Kommunen for at være den endelige dokumentation for ansøgers tekniske kapacitet.
Anvendelse af dette kriterium Anvendt
Kriteriet vil blive anvendt til at udvælge de ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren

Kriterium
Type Teknisk og faglig formåen
Navn Antal ledende medarbejdere
Beskrivelse Ansøger skal opfylde følgende mindstekrav: Ansøgers gennemsnitlige antal beskæftigede i virksomheden de seneste tre år skal være minimum to formænd (ledende medarbejder). Dokumentation: Ansøger skal kunne dokumentere det årlige gennemsnitlige antal beskæftigede de seneste tre år fordelt på overmontører i form af en erklæring herom fra virksomheden.
Anvendelse af dette kriterium Anvendt

Kriterium
Type Andet
Navn Miljø- og kvalitetsledelsesstandarder
Beskrivelse Ansøger skal opfylde følgende mindstekrav: Krav 1: Miljøledelsessystem ISO14001 eller tilsvarende. Kvalitetssikringssystem ISO9001 eller tilsvarende. Kvalitetsledelsessystem (KLS), jf. Sikkerhedsstyrelsens krav.
Anvendelse af dette kriterium Anvendt
Oplysninger om den anden fase i en procedure, der afvikles i to faser
Mindsteantallet af ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren 3
Det højeste antal ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren 4
Køberen forbeholder sig retten til at tildele kontrakten på grundlag af de indledende tilbud uden yderligere forhandlinger
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium :
Type : Pris
Beskrivelse : Tildelingskriteriet er "det bedste forhold mellem pris og kvalitet", hvoraf underkriteriet "Pris" er den "samlet vægtet pris", der fremgår af tilbudslistens fane "Tilbudsgivers bud". Yderligere oplysninger om tildelingskriteriet fremgår af udbudsbetingelserne.
Vægtning (procentdel, præcis) : 60

Kriterium :
Type : Kvalitet
Beskrivelse : Tildelingskriteriet er "det bedste forhold mellem pris og kvalitet", hvoraf kommunen ved underkriteriet "Kvalitet" vil lægge vægt på følgende delkriteriet "Design". Yderligere oplysninger om tildelingskriteriet fremgår af udbudsbetingelserne.
Vægtning (procentdel, præcis) : 40
5.1.11.
Udbudsdokumenter
Sprog, som udbudsdokumenterne er officielt tilgængelige på dansk
Frist for anmodning om yderligere oplysninger 25/10/2024   23:59:00 (UTC+2)
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for proceduren :
Den påtænkte dato for afsendelse af opfordringerne til at afgive tilbud : 13/11/2024
Vilkår for indgivelse :
Elektronisk indgivelse : Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på dansk
Elektronisk katalog : Ikke tilladt
Alternative tilbud : Ikke tilladt
Frist for modtagelse af anmodninger om deltagelse : 06/11/2024   23:59:00 (UTC+1)
Vedståelsesfrist for tilbuddet 6   Måneder
Betingelser for kontraktens udførelse :
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse Nej
Elektronisk fakturering Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling : nej
Der vil blive anvendt elektronisk betaling : ja
Oplysninger om finansiering og betaling _DEFAULT_VALUE_CHANGE_ME_
Oplysninger om klagefrister : I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage: Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf.lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens §2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2. I andre situationer skal klage over udbud, jf.lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt.Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf.udbudslovens § 185, stk. 2. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill - perioden, jf.lovens § 6, stk. 4.I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill - perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf.lovens § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1). Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på: www.erhvervsstyrelsen.dk.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale : Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem : Intet dynamisk indkøbssystem
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren Esbjerg Kommune
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline Esbjerg Kommune
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse Esbjerg Kommune
Organisation, der behandler tilbud Esbjerg Kommune
TED eSender Comdia ApS
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn : Esbjerg Kommune
Registreringsnummer : 29189803
Postadresse : Torvegade 74    
By : Esbjerg
Postnummer : 6700
Landsdel (NUTS) : Sydjylland   ( DK032 )
Land : Danmark
Enhed : Christian Meyer Vestergaard
E-mail : chp27@esbjerg.dk
Telefon : +45 76161616
Internetadresse : https://www.esbjerg.dk
Denne organisations roller
Køber
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse
Organisation, der behandler tilbud
8.1.
ORG-1000
Officielt navn : Comdia ApS
Registreringsnummer : 33501404
Postadresse : Lindvedvej 73    
By : Odense S
Postnummer : 5260
Landsdel (NUTS) : Fyn   ( DK031 )
Land : Danmark
Telefon : +45 7199 3672
Internetadresse : https://www.comdia.com/
Denne organisations roller
TED eSender
8.1.
ORG-1001
Officielt navn : Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer : 37795526
Postadresse : Nævnenes Hus, Toldboden 2    
By : Viborg
Postnummer : 8800
Landsdel (NUTS) : Vestjylland   ( DK041 )
Land : Danmark
Telefon : +45 7240 5600
Internetadresse : http://www.klfu.dk
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-1002
Officielt navn : Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer : 10294819
Postadresse : Carl Jacobsens Vej 35    
By : Valby
Postnummer : 2500
Landsdel (NUTS) : Københavns omegn   ( DK012 )
Land : Danmark
E-mail : kfst@kfst.dk
Telefon : +45 4171 5000
Internetadresse : https://www.kfst.dk/
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
10. Ændring
Udgave af den foregående bekendtgørelse, der skal ændres c51c1cfe-d5c8-4546-8810-3ffec700b0e2-01
Hovedårsagen til ændringen Der foreligger nu oplysninger
Beskrivelse På baggrund af forhold hos ordregiver og følgende senere besvarelse af indkomne spørgsmål inden for de 6 dage til ansøgningsfristen, er fristen for ansøgning om deltagelse i udbudsproceduren rykket frem således, at ansøgerne har 6 dage efter besvarelsen af de indkomne spørgsmål før ansøgningsfristen. Ansøgningsfristen er rykket til d. 6. november 2024 kl. 23.59. Det bemærkes at ændringen af ansøgningsfristen ikke påvirker den den resterende tidsplan for udbudsprocessen.
11. Oplysninger om bekendtgørelsen
11.1.
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID : 07e57e65-b141-4f72-95f8-aa5de835b8eb   - 01
Formulartype : Konkurrencevilkår
Bekendtgørelsestype : Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype 16
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen : 30/10/2024   13:53:13 (UTC+1)
Bekendtgørelsens officielle sprog : dansk
11.2.
Oplysninger om offentliggørelsen
Bekendtgørelsesnummer : 663275-2024
EUT-S-nummer : 213/2024
Offentliggørelsesdato : 31/10/2024

Send til en kollega

0.047