1.
Køber
1.1.
Køber
Officielt navn
:
Odense Kommune
Køberens retlige status
:
Lokal myndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet
:
Generelle offentlige tjenesteydelser
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
Udbud af etablering og drift af ladestandere til Odense Kommune
Beskrivelse
:
Odense Kommune udbyder etablering og drift af ladestandere til Odense Kommunes egne køretøjer (delaftale 1), samt etablering og drift af offentligt tilgængelige ladestandere i Odense Kommune (delaftale 2)
Identifikator for proceduren
:
b9fd32b2-29ec-4980-8733-8e34dbd17a80
Tidligere bekendtgørelse
:
a8dea197-39ff-4711-b7cb-c497c6d6a31b-01
Intern ID
:
Udbud af etablering og drift af ladestandere til Odense Kommune
Udbudsprocedure
:
Offentligt udbud
Proceduren er en hasteprocedure
:
nej
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Supplerende kontrakttype
:
Varer
Primær klassifikation
(
cpv
):
51112000
Installation af udstyr til distribution og overvågning af elektricitet
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
31000000
Elektriske maskiner, apparatur, udstyr og forbrugsartikler; belysning,
31600000
Eludstyr,
45310000
Udførelse af elektriske installationer
2.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS)
:
Fyn
(
DK031
)
Land
:
Danmark
Yderligere oplysninger
:
Odense Kommune
2.1.4.
Generelle oplysninger
Indkaldelse af tilbud er afsluttet
Yderligere oplysninger
:
Udbuddet indeholder følgende to (2) delaftaler: • Delaftale 1: Rammeaftale vedr. etablering og drift af ladestandere til Odense Kommunes egne biler • Delaftale 2: Koncession vedr. etablering og drift af offentligt tilgængelige ladestandere i Odense Kommune. Udbuddet er ikke opdelt i yderligere delaftaler, for at sikre Odense Kommune, den økonomiske mest fordelagtige aftale. Kombinationsrabatter Odense Kommune udbyder delaftalerne med mulighed for, at Tilbudsgiver kan afgive tilbud med kombinationsrabatter, forstået således, at Tilbudsgiver ved sin tilbudsafgivelse kan afgive til hver delaftale med og uden kombinationsrabat. Tilbud med kombinationsrabat gives under forudsætning af, at Tilbudsgiver vinder begge delaftaler. Hvis en Tilbudsgiver ønsker at afgive tilbud på begge delaftaler, har Tilbudsgiver således mulighed for at tilbyde en kombinationsrabat (opgivet som en tilbudspris i DKK inkl. kombinationsrabat) i tilfælde af, at Tilbudsgiver tildeles begge delaftaler. En kombinationsrabat er således en rabat, som Ordregiver opnår, hvis Tilbudsgiver tildeles begge delaftaler. Tilbud med kombinationsrabatten anføres af Tilbudsgiver i Rammeaftalebilag 1.3 – Tilbudsliste og Koncessionsbilag 2.3 - Tilbudsliste, og vil indgå i tilbudsevalueringen. Kombinationsrabatterne angives pr. delaftale som værende et tilbud med pris inkl. rabat. Et tilbud med kombinationsrabat forudsætter at Tilbudsgiveren opnår tildeling af begge delaftaler. Ved tildeling af begge delaftaler gælder tilbuddene med kombinationsrabatterne for de tildelte delaftaler, som Tilbudsgiver har afgivet tilbud på. Ordregiver identificerer de økonomisk mest fordelagtige tilbud på tværs af delaftalerne således, at tilbud med kombinationsrabatter ved tildeling af begge delaftaler vil indgå i tilbudsevalueringen. Der vil i forbindelse med tilbudsevalueringen blive foretaget en vurdering af alle indkomne tilbud og tilbudskombinationer (med indregning af eventuelt tilbudte kombinationsrabatter) for derved at finde den for Ordregiver samlet set økonomisk mest fordelagtige kombination af de indkomne tilbud på tværs af delaftalerne. Der kan således være tale om, at der for enkelte delaftaler ikke nødvendigvis sker tildeling til laveste tekniske evalueringssum på delaftalen, hvis en anden kombination af tilbud inkl. kombinationsrabatter, medfører en samlet set lavere teknisk evalueringssum på tværs af alle delaftaler.
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/24/EU
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0001
Titel
:
Rammeaftale vedr. etablering og drift af ladestandere til Odense Kommunes egne biler
Beskrivelse
:
Rammeaftalen vedr. etablering og drift af ladestandere til Odense Kommunes egne biler.
Intern ID
:
Delaftale 1
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Supplerende kontrakttype
:
Varer
Primær klassifikation
(
cpv
):
51112000
Installation af udstyr til distribution og overvågning af elektricitet
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
31000000
Elektriske maskiner, apparatur, udstyr og forbrugsartikler; belysning,
31600000
Eludstyr,
45310000
Udførelse af elektriske installationer
5.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS)
:
Fyn
(
DK031
)
Land
:
Danmark
Yderligere oplysninger
:
Odense Kommune
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed
:
4
År
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
5 000 000,00
DKK
Rammeaftalens maksimumværdi
:
10 000 000,00
DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
:
ja
Yderligere oplysninger
:
Udbuddet annulleres på grund af manglende konkurrence.
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
:
Type
:
Pris
Navn
:
Pris
Beskrivelse
:
Ordregiver vil identificere det økonomisk mest fordelagtige tilbud pr. delaftale på baggrund af tildelingskriteriet ”Pris” jf. Tilbudsgivers besvarelse af Rammeaftalebilag 1.3 – Tilbudsliste og/eller Koncessionsbilag 2.3 – Tilbudsliste. Odense Kommune udbyder delaftalerne med mulighed for, at Tilbudsgiver kan afgive tilbud med kombinationsrabatter, forstået således, at Tilbudsgiver ved sin tilbudsafgivelse kan afgive til hver delaftale med og uden kombinationsrabat. Tilbud med kombinationsrabat gives under forudsætning af, at Tilbudsgiver vinder begge delaftaler. Hvis en Tilbudsgiver ønsker at afgive tilbud på begge delaftaler, har Tilbudsgiver således mulighed for at tilbyde en kombinationsrabat (opgivet som en tilbudspris i DKK inkl. kombinationsrabat) i tilfælde af, at Tilbudsgiver tildeles begge delaftaler. En kombinationsrabat er således en rabat, som Ordregiver opnår, hvis Tilbudsgiver tildeles begge delaftaler. Tilbud med kombinationsrabatten anføres af Tilbudsgiver i Rammeaftalebilag 1.3 – Tilbudsliste og Koncessionsbilag 2.3 - Tilbudsliste, og vil indgå i tilbudsevalueringen. Kombinationsrabatterne angives pr. delaftale som værende et tilbud med pris inkl. rabat. Et tilbud med kombinationsrabat forudsætter at Tilbudsgiveren opnår tildeling af begge delaftaler. Ved tildeling af begge delaftaler gælder tilbuddene med kombinationsrabatterne for de tildelte delaftaler, som Tilbudsgiver har afgivet tilbud på. Ordregiver identificerer de økonomisk mest fordelagtige tilbud på tværs af delaftalerne således, at tilbud med kombinationsrabatter ved tildeling af begge delaftaler vil indgå i tilbudsevalueringen. Der vil i forbindelse med tilbudsevalueringen blive foretaget en vurdering af alle indkomne tilbud og tilbudskombinationer (med indregning af eventuelt tilbudte kombinationsrabatter) for derved at finde den for Ordregiver samlet set økonomisk mest fordelagtige kombination af de indkomne tilbud på tværs af delaftalerne. Der kan således være tale om, at der for enkelte delaftaler ikke nødvendigvis sker tildeling til laveste tekniske evalueringssum på delaftalen, hvis en anden kombination af tilbud inkl. kombinationsrabatter, medfører en samlet set lavere teknisk evalueringssum på tværs af alle delaftaler.
Vægtning (procentdel, præcis)
:
100
5.1.12.
Udbudsvilkår
Oplysninger om klagefrister
:
I henhold til § 7 i lovbekendtgørelse nr. 593 af 2. juni 2016 om Klagenævnet for Udbud (i det følgende benævnt Lov om Klagenævnet for Udbud), gælder følgende frister for indgivelse af klage: Klage over udbud eller beslutninger omfattet af udbudslovens afsnit II eller III eller forsyningsvirksomhedsdirektivet, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1) 20 kalenderdage fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, jf. udbudslovens § 171, stk. 2, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen. 2) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort; 3) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen; 4) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk.4; 5) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2, 2. pkt. En klage over, at ordregiveren i strid med Udbudsdirektivet eller forsyningsvirksomhedsdirektivet har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren i henhold til Lov om Klagenævnet for Udbud § 4 har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende. I henhold til Lov om Klagenævnet for Udbud § 6, stk. 4 skal klageren senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstillperioden, jf. lovens § 3, stk. 1. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på www.naevneneshus.dk.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Rammeaftale uden fornyet iværksættelse af konkurrence
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion
:
nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for udbud
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
:
Odense Kommune
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
:
Odense Kommune
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
TED eSender
:
Mercell Holding ASA
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0002
Titel
:
Koncessionskontrakt vedr. etablering og drift af offentligt tilgængelige ladestandere i Odense Kommune
Beskrivelse
:
Koncessionskontrakten vedr. etablering og drift af offentligt tilgængelige ladestandere i Odense Kommune.
Intern ID
:
Delaftale 2
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Supplerende kontrakttype
:
Varer
Primær klassifikation
(
cpv
):
51112000
Installation af udstyr til distribution og overvågning af elektricitet
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
31000000
Elektriske maskiner, apparatur, udstyr og forbrugsartikler; belysning,
31600000
Eludstyr,
45310000
Udførelse af elektriske installationer
5.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS)
:
Fyn
(
DK031
)
Land
:
Danmark
Yderligere oplysninger
:
Odense Kommune
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed
:
10
År
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
:
ja
Yderligere oplysninger
:
Udbuddet annulleres på grund af manglende konkurrence.
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
:
Type
:
Pris
Navn
:
Pris
Beskrivelse
:
Ordregiver vil identificere det økonomisk mest fordelagtige tilbud pr. delaftale på baggrund af tildelingskriteriet ”Pris” jf. Tilbudsgivers besvarelse af Rammeaftalebilag 1.3 – Tilbudsliste og/eller Koncessionsbilag 2.3 – Tilbudsliste. Odense Kommune udbyder delaftalerne med mulighed for, at Tilbudsgiver kan afgive tilbud med kombinationsrabatter, forstået således, at Tilbudsgiver ved sin tilbudsafgivelse kan afgive til hver delaftale med og uden kombinationsrabat. Tilbud med kombinationsrabat gives under forudsætning af, at Tilbudsgiver vinder begge delaftaler. Hvis en Tilbudsgiver ønsker at afgive tilbud på begge delaftaler, har Tilbudsgiver således mulighed for at tilbyde en kombinationsrabat (opgivet som en tilbudspris i DKK inkl. kombinationsrabat) i tilfælde af, at Tilbudsgiver tildeles begge delaftaler. En kombinationsrabat er således en rabat, som Ordregiver opnår, hvis Tilbudsgiver tildeles begge delaftaler. Tilbud med kombinationsrabatten anføres af Tilbudsgiver i Rammeaftalebilag 1.3 – Tilbudsliste og Koncessionsbilag 2.3 - Tilbudsliste, og vil indgå i tilbudsevalueringen. Kombinationsrabatterne angives pr. delaftale som værende et tilbud med pris inkl. rabat. Et tilbud med kombinationsrabat forudsætter at Tilbudsgiveren opnår tildeling af begge delaftaler. Ved tildeling af begge delaftaler gælder tilbuddene med kombinationsrabatterne for de tildelte delaftaler, som Tilbudsgiver har afgivet tilbud på. Ordregiver identificerer de økonomisk mest fordelagtige tilbud på tværs af delaftalerne således, at tilbud med kombinationsrabatter ved tildeling af begge delaftaler vil indgå i tilbudsevalueringen. Der vil i forbindelse med tilbudsevalueringen blive foretaget en vurdering af alle indkomne tilbud og tilbudskombinationer (med indregning af eventuelt tilbudte kombinationsrabatter) for derved at finde den for Ordregiver samlet set økonomisk mest fordelagtige kombination af de indkomne tilbud på tværs af delaftalerne. Der kan således være tale om, at der for enkelte delaftaler ikke nødvendigvis sker tildeling til laveste tekniske evalueringssum på delaftalen, hvis en anden kombination af tilbud inkl. kombinationsrabatter, medfører en samlet set lavere teknisk evalueringssum på tværs af alle delaftaler.
Vægtning (procentdel, præcis)
:
100
5.1.12.
Udbudsvilkår
Oplysninger om klagefrister
:
I henhold til § 7 i lovbekendtgørelse nr. 593 af 2. juni 2016 om Klagenævnet for Udbud (i det følgende benævnt Lov om Klagenævnet for Udbud), gælder følgende frister for indgivelse af klage: Klage over udbud eller beslutninger omfattet af udbudslovens afsnit II eller III eller forsyningsvirksomhedsdirektivet, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1) 20 kalenderdage fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, jf. udbudslovens § 171, stk. 2, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen. 2) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort; 3) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen; 4) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk.4; 5) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2, 2. pkt. En klage over, at ordregiveren i strid med Udbudsdirektivet eller forsyningsvirksomhedsdirektivet har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren i henhold til Lov om Klagenævnet for Udbud § 4 har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende. I henhold til Lov om Klagenævnet for Udbud § 6, stk. 4 skal klageren senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstillperioden, jf. lovens § 3, stk. 1. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på www.naevneneshus.dk.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion
:
nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for udbud
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
:
Odense Kommune
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
:
Odense Kommune
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
TED eSender
:
Mercell Holding ASA
6.
Resultater
6.1.
Resultat delkontrakt-ID
:
LOT-0001
Status for udvælgelse af vinder
:
Der er ikke udvalgt en vinder, og konkurrencen er afsluttet.
Årsagen til at der ikke udvælges en vinder
:
Alle tilbud, ansøgninger om deltagelse eller projekter blev trukket tilbage eller eller ikke fundet antagelige
6.1.4.
Statistiske oplysninger
:
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
2
6.1.
Resultat delkontrakt-ID
:
LOT-0002
Status for udvælgelse af vinder
:
Der er ikke udvalgt en vinder, og konkurrencen er afsluttet.
Årsagen til at der ikke udvælges en vinder
:
Der er kun modtaget ét antageligt tilbud, én ansøgning om deltagelse eller ét projekt
6.1.4.
Statistiske oplysninger
:
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
2
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
Odense Kommune
Registreringsnummer
:
35209115
Postadresse
:
Flakhaven 2
By
:
Odense
Postnummer
:
5000
Landsdel (NUTS)
:
Fyn
(
DK031
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Elisabeth Hansen
Telefon
:
53360036
Denne organisations roller
:
Køber
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
8.1.
ORG-0002
Officielt navn
:
Klagenævnet for udbud
Registreringsnummer
:
37795526
Postadresse
:
Toldboden 2
By
:
Viborg
Postnummer
:
8800
Landsdel (NUTS)
:
Vestjylland
(
DK041
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Klagenævnet for udbud
Telefon
:
+45 72405708
Denne organisations roller
:
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer
:
10294819
Postadresse
:
Carl Jacobsens Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Telefon
:
+45 41715000
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn
:
Mercell Holding ASA
Registreringsnummer
:
980921565
Postadresse
:
Askekroken 11
By
:
Oslo
Postnummer
:
0277
Landsdel (NUTS)
:
Oslo
(
NO081
)
Land
:
Norge
Enhed
:
eSender
Telefon
:
+47 21018800
Fax
:
+47 21018801
Denne organisations roller
:
TED eSender
11.
Oplysninger om bekendtgørelsen
11.1.
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID
:
2294f3c6-7749-4ef5-b76e-b9ff31578ba0
-
01
Formulartype
:
Resultater
Bekendtgørelsestype
:
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype
:
29
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
08/01/2025
13:17:56 (UTC)
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender)
:
08/01/2025
13:28:47 (UTC)
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
dansk
11.2.
Oplysninger om offentliggørelsen
Bekendtgørelsesnummer
:
11623-2025
EUT-S-nummer
:
6/2025
Offentliggørelsesdato
:
09/01/2025