1.
Køber
1.1.
Køber
Officielt navn
:
Ringsted Kommune
Køberens retlige status
:
Offentligretligt organ, der styres af en lokal myndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet
:
Generelle offentlige tjenesteydelser
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
Drift, vedligeholdelse og modernisering af vejbelysningsanlæg i Ringsted Kommune 2025-2029
Beskrivelse
:
Ringsted Kommune udbyder den daglige drift og vedligeholdelse af samtlige offentlige vejbelysningsanlæg i kommunen, herunder beredskab, udbedring af fejl og mangler, forebyggende vedligeholdelse, udførelse af eftersyn samt mindre serviceopgaver (delaftale 1). Derudover er der i 2025 bevilliget 2 millioner kr. til modernisering af vejbelysningen, denne del er ligeledes indeholdt i dette udbud (delaftale 2). Udbuddet gennemføres som et offentligt udbud, jævnfør udbudslovens § 56 (Lov nr. 1564 af 15. december 2015), hvilket betyder, at enhver, der ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene, og opfylder eventuelle minimumskrav, kan afgive tilbud.
Identifikator for proceduren
:
b91ae0a2-1a05-4532-a0a5-85b2cc6cf54c
Tidligere bekendtgørelse
:
2b155453-2c68-4581-a84e-1ad2a1000d8a-01
Intern ID
:
1234
Udbudsprocedure
:
Offentligt udbud
Proceduren er en hasteprocedure
:
nej
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Supplerende kontrakttype
:
Varer
Primær klassifikation
(
cpv
):
50232100
Vedligeholdelse af vejbelysning
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
34928500
Udstyr til gadebelysning,
34928530
Gadelygter,
34993000
Vejbelysning
2.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS)
:
Vest- og Sydsjælland
(
DK022
)
Land
:
Danmark
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger
:
Det er ordregivers vurdering, at udbudsmaterialet er behæftet med uklarheder og forskellige angivelser i en sådan grad, at det som tilbudsgiver har været vanskeligt og ugennemsigtigt at vurdere på hvilket grundlag kommunen har villet foretage sin evaluering af de indkomne tilbud. I udbudsbetingelserne er det anført, at kontrakten tildeles den tilbudsgiver, der har afgivet det økonomisk mest fordelagtige tilbud på grundlag af tildelingskriteriet ”bedste forhold mellem pris og kvalitet” med følgende underkriterier: 1. Pris 2. Organisation og nøglemedarbejdere 3. Beskrivelse af armaturer I kravspecifikationens pkt. 3.1 og 3.3 er der anført krav til hhv. armatur A og armatur C. For armatur A er der anført et designkrav. I beskrivelsen af designkravet er det angivet, at ”Ny belysning ønskes med cirkulær halvkugleformet vejarmaturserie … Der ønskes armaturløsninger med et lystæt hus, hvor LED-enheden er direkte lysende, men samtidig trukket tilbage så armaturet er godt afskærmet og blændingsbegrænset.” For armatur C er der ligeledes anført et designkrav. I kravet er det anført, at ”… Armaturet skal være nedadlysende med begrænset baglys og lille fjernvirkning…”. Yderligere er det under punktet Armaturprofil angivet ”Halvdråbe formet armatur ca Ø300-350 mm.” For så vidt armatur A kan det skrevne give en opfattelse af, at der både er tale om et krav og et ønske, hvilket efter ordregivers vurdering er en uklarhed. For så vidt angår armatur C er det ift. designkravet alene anført, at armaturet skal ”være nedadlysende med begrænset baglys og lille fjernvirkning…”. I beskrivelsen af armaturprofilen fremgår det ikke klart, om ”Halvdråbe formet armatur ca Ø300-350 mm” er et krav eller et ønske. Samtidig med angivelsen af kravene i pkt. 3.1 og 3.3 er det i kravspecifikationens pkt. 3.0 anført, at: ”De tilbudte armaturer skal kunne opfylde de opstillede krav. Hvis der tilbydes armatur løsninger som ikke lever op til disse krav, vil det ikke gøre tilbuddet ukonditionsmæssigt, men det vil indgå i den samlede vurdering under ”kvalitet”. De opstillede design krav vil blive vurderet kritisk. Tilbydes der armaturer der ikke lever op til de stillede design krav vil det pågældende armatur udgå af den samlede vurdering.” Med ovenstående formulering er det indledningsvis anført, at de tilbudte armaturer skal opfylde de stillede krav, mens det i den efterfølgende sætning oplyses, at manglende opfyldelse af krav ikke vil gøre tilbuddet ukonditionsmæssigt. De to sætninger vurderes modstridende, og gør det derfor vanskeligt at evaluere tilbuddene med udgangspunkt i de fastsatte under- og delkriterier, ligesom det også gør det vanskeligt at fastslå om et tilbud er konditionsmæssigt eller ej. Udbuddet annulleres derfor med henvisning til manglende overholdelse af gennemsigtighedsprincippet, jf. udbudslovens § 2.
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/24/EU
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0000
Titel
:
Drift, vedligeholdelse og modernisering af vejbelysningsanlæg i Ringsted Kommune 2025-2029
Beskrivelse
:
Ringsted Kommune udbyder den daglige drift og vedligeholdelse af samtlige offentlige vejbelysningsanlæg i kommunen, herunder beredskab, udbedring af fejl og mangler, forebyggende vedligeholdelse, udførelse af eftersyn samt mindre serviceopgaver (delaftale 1). Derudover er der i 2025 bevilliget 2 millioner kr. til modernisering af vejbelysningen, denne del er ligeledes indeholdt i dette udbud (delaftale 2). Udbuddet gennemføres som et offentligt udbud, jævnfør udbudslovens § 56 (Lov nr. 1564 af 15. december 2015), hvilket betyder, at enhver, der ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene, og opfylder eventuelle minimumskrav, kan afgive tilbud.
Intern ID
:
1234
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Supplerende kontrakttype
:
Varer
Primær klassifikation
(
cpv
):
50232100
Vedligeholdelse af vejbelysning
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
34928500
Udstyr til gadebelysning,
34928530
Gadelygter,
34993000
Vejbelysning
5.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS)
:
Vest- og Sydsjælland
(
DK022
)
Land
:
Danmark
5.1.3.
Anslået varighed
Startdato
:
01/04/2025
Varigheds slutdato
:
31/03/2029
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser
:
2
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
:
nej
Yderligere oplysninger
:
Det er ordregivers vurdering, at udbudsmaterialet er behæftet med uklarheder og forskellige angivelser i en sådan grad, at det som tilbudsgiver har været vanskeligt og ugennemsigtigt at vurdere på hvilket grundlag kommunen har villet foretage sin evaluering af de indkomne tilbud. I udbudsbetingelserne er det anført, at kontrakten tildeles den tilbudsgiver, der har afgivet det økonomisk mest fordelagtige tilbud på grundlag af tildelingskriteriet ”bedste forhold mellem pris og kvalitet” med følgende underkriterier: 1. Pris 2. Organisation og nøglemedarbejdere 3. Beskrivelse af armaturer I kravspecifikationens pkt. 3.1 og 3.3 er der anført krav til hhv. armatur A og armatur C. For armatur A er der anført et designkrav. I beskrivelsen af designkravet er det angivet, at ”Ny belysning ønskes med cirkulær halvkugleformet vejarmaturserie … Der ønskes armaturløsninger med et lystæt hus, hvor LED-enheden er direkte lysende, men samtidig trukket tilbage så armaturet er godt afskærmet og blændingsbegrænset.” For armatur C er der ligeledes anført et designkrav. I kravet er det anført, at ”… Armaturet skal være nedadlysende med begrænset baglys og lille fjernvirkning…”. Yderligere er det under punktet Armaturprofil angivet ”Halvdråbe formet armatur ca Ø300-350 mm.” For så vidt armatur A kan det skrevne give en opfattelse af, at der både er tale om et krav og et ønske, hvilket efter ordregivers vurdering er en uklarhed. For så vidt angår armatur C er det ift. designkravet alene anført, at armaturet skal ”være nedadlysende med begrænset baglys og lille fjernvirkning…”. I beskrivelsen af armaturprofilen fremgår det ikke klart, om ”Halvdråbe formet armatur ca Ø300-350 mm” er et krav eller et ønske. Samtidig med angivelsen af kravene i pkt. 3.1 og 3.3 er det i kravspecifikationens pkt. 3.0 anført, at: ”De tilbudte armaturer skal kunne opfylde de opstillede krav. Hvis der tilbydes armatur løsninger som ikke lever op til disse krav, vil det ikke gøre tilbuddet ukonditionsmæssigt, men det vil indgå i den samlede vurdering under ”kvalitet”. De opstillede design krav vil blive vurderet kritisk. Tilbydes der armaturer der ikke lever op til de stillede design krav vil det pågældende armatur udgå af den samlede vurdering.” Med ovenstående formulering er det indledningsvis anført, at de tilbudte armaturer skal opfylde de stillede krav, mens det i den efterfølgende sætning oplyses, at manglende opfyldelse af krav ikke vil gøre tilbuddet ukonditionsmæssigt. De to sætninger vurderes modstridende, og gør det derfor vanskeligt at evaluere tilbuddene med udgangspunkt i de fastsatte under- og delkriterier, ligesom det også gør det vanskeligt at fastslå om et tilbud er konditionsmæssigt eller ej. Udbuddet annulleres derfor med henvisning til manglende overholdelse af gennemsigtighedsprincippet, jf. udbudslovens § 2.
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
:
Type
:
Pris
Navn
:
Pris
Beskrivelse
:
Pris
Vægtning (procentdel, præcis)
:
40
Kriterium
:
Type
:
Kvalitet
Navn
:
Organisation og nøglemedarbejdere
Beskrivelse
:
Organisation og nøglemedarbejdere
Vægtning (procentdel, præcis)
:
20
Kriterium
:
Type
:
Kvalitet
Navn
:
Beskrivelse af armaturer
Beskrivelse
:
Beskrivelse af armaturer
Vægtning (procentdel, præcis)
:
40
5.1.12.
Udbudsvilkår
Oplysninger om klagefrister
:
X
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion
:
nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud
Organisation, der leverer oplysninger om den generelle lovgivningsramme angånde skatter på det sted, hvor kontrakten skal udføres
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
TED eSender
:
Mercell Holding ASA
6.
Resultater
6.1.
Resultat delkontrakt-ID
:
LOT-0000
Status for udvælgelse af vinder
:
Der er ikke udvalgt en vinder, og konkurrencen er afsluttet.
Årsagen til at der ikke udvælges en vinder
:
Andet
6.1.4.
Statistiske oplysninger
:
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
3
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
Ringsted Kommune
Registreringsnummer
:
18957981
Postadresse
:
Sct.Bendtsgade 1
By
:
Ringsted
Postnummer
:
4100
Landsdel (NUTS)
:
Vest- og Sydsjælland
(
DK022
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Anders Noe Ingemann
Telefon
:
+45 57626565
Denne organisations roller
:
Køber
8.1.
ORG-0002
Officielt navn
:
Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer
:
37795526
Postadresse
:
Nævnenes Hus, Toldboden 2
By
:
Viborg
Postnummer
:
8800
Landsdel (NUTS)
:
Østjylland
(
DK042
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 35291000
Denne organisations roller
:
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer
:
10294819
Postadresse
:
Carl Jacobsens Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 41715000
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer oplysninger om den generelle lovgivningsramme angånde skatter på det sted, hvor kontrakten skal udføres
8.1.
ORG-0004
Officielt navn
:
Mercell Holding ASA
Registreringsnummer
:
980921565
Postadresse
:
Askekroken 11
By
:
Oslo
Postnummer
:
0277
Landsdel (NUTS)
:
Oslo
(
NO081
)
Land
:
Norge
Enhed
:
eSender
Telefon
:
+47 21018800
Fax
:
+47 21018801
Denne organisations roller
:
TED eSender
11.
Oplysninger om bekendtgørelsen
11.1.
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID
:
267605cb-de8b-4a78-a55b-708085bbdda7
-
01
Formulartype
:
Resultater
Bekendtgørelsestype
:
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype
:
29
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
10/02/2025
12:22:30 (UTC)
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender)
:
10/02/2025
13:00:38 (UTC)
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
dansk
11.2.
Oplysninger om offentliggørelsen
Bekendtgørelsesnummer
:
91725-2025
EUT-S-nummer
:
29/2025
Offentliggørelsesdato
:
11/02/2025