23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
14.04.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Region Syddanmark

Indkøb af 1 stk. lineær accelerator


Region Syddanmark

242469-2025 - Forudgående underretning om direkte tildeling
Danmark – Lineære acceleratorer – Indkøb af 1 stk. lineær accelerator
OJ S 73/2025 14/04/2025
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Varer
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Region Syddanmark
E-mail Henrik.timm@rsyd.dk
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Indkøb af 1 stk. lineær accelerator
Beskrivelse Indkøb af 1 stk. lineær accelerator til Vejle Sygehus
Identifikator for proceduren 46a0634d-4b9a-44a6-ab1e-3f9c71edadcd
Intern ID MT15681/2025
Udbudsprocedure Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Varer
Primær klassifikation   ( cpv ):  31643100   Lineære acceleratorer
2.1.2.
Udførelsessted
Postadresse Beridderbakken 4    
By Vejle
Postnummer 7100
Landsdel (NUTS) Sydjylland   ( DK032 )
Land Danmark
Yderligere oplysninger Indløb af 1 stk. lineær accelerator til Vejle Sygehus
2.1.4.
Generelle oplysninger
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel Indkøb af 1 stk. lineær accelerator
Beskrivelse Indkøb af 1 stk. lineær accelerator til Vejle Sygehus
Intern ID MT15681/2025
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Varer
Primær klassifikation   ( cpv ):  31643100   Lineære acceleratorer
5.1.2.
Udførelsessted
Postadresse Beridderbakken 4    
By Vejle
Postnummer 7100
Landsdel (NUTS) Sydjylland   ( DK032 )
Land Danmark
Yderligere oplysninger Indløb af 1 stk. lineær accelerator til Vejle Sygehus
5.1.6.
Generelle oplysninger
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for mægling Klagenævnet for Udbud
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister : Følgende gælder, hvis udbuddet er et offentligt udbud: Klage skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt (fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort), og 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere. Klage over indgåelse af en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen (miniudbud) skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens underretning om tildelingsbeslutningen. Samtidig med klagens fremsendelse til Klagenævnet for Udbud skal klageren sende en kopi af klagen med bilag til ordregiveren, gerne pr. e-mail. Følgende gælder, hvis der er tale om et begrænset udbud, et udbud med forhandling, en konkurrencepræget dialog eller et innovationspartnerskab: Klage over ikke at være blevet prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret. Andre klager skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt (fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort), og 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere. Klage over indgåelse af en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen (miniudbud) skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens underretning om tildelingsbeslutningen. Samtidig med klagens fremsendelse til Klagenævnet for Udbud skal klageren sende en kopi af klagen med bilag til Ordregiveren, gerne pr. e-mail.
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
TED eSender Mercell Holding ASA
6. Resultater
Direkte tildeling
Begrundelse for direkte tildeling Kontrakten kan kun tildeles af en bestemt økonomisk aktør på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager
Anden begrundelse Fleksibilitet i afdelingen i forbindelse med præventivt vedligehold og nedbrud: Sygehus Lillebælt har et grundlæggende krav om, at acceleratorer som minimum skal være dosimetrisk parvise ens af hensyn til fleksibilitet og driftssikkerhed i afdelingen. Grundlæggende konstruktionsforskelle mellem de forskellige acceleratorleverandører betyder, at en accelerator af andet fabrikat ikke kan beam-matches med en Elekta-accelerator. Patienter kan derfor ikke frit flyttes mellem acceleratorerne ved forsinkelser, nedbrud eller planlagt præventiv vedligehold. I stedet vil simple behandlinger (fx palliationer) som minimum skulle genberegnes i dosisplanlægningssystemet før de kan flyttes til en accelerator af andet fabrikat, mens komplekse kurative behandlinger (intensitetsmodulerende teknikker som fx IMRT og VMAT) kræver en komplet ny dosisplanlan, hvilket er en yderst tidskrævende opgave. Dosisplanlægningsressourcen i Vejle andrager årligt omkring 4 fuldtidsstillinger (radiografer og hospitalsfysikere) for udarbejdelse af omkring 1.800-1.900 dosisplaner. Ved akut nedbrud vil i omegnen af 20-25 dosisplaner skulle genplanlægges, hvilket akut mindst modsvarer 40 arbejdstimer i dosisplanlægning. Anslået 85% af alle behandlinger er lange forløb/flere fraktioner, hvor patienten skal komme dagligt mellem 3 – 39 gange. Afbrydelser i behandlingen reducerer effekten af strålebehandlingen, og i yderste konsekvens vil fraværet af dosimetrisk parvis ens acceleratorer betyde, at patientbehandlinger skal aflyses ved tekniske nedbrud og at patientsikkerheden generelt reduceres; 2) Minimering af risiko for betjeningsfejl for behandlingspersonale eller teknisk personale. Billedvejledt strålebehandling (IGRT) med forskellige billedprotokoller er en af grundstenene i moderne strålebehandling. Grundlæggende betjeningsmæssige forskelle på især billeddelen betyder, at betjeningspersonalet (minimum 8 personaler, og for flexibilitet ideelt alt personale dvs. 35-40) skal uddannes på et andet fabrikat. De forskellige procedurer mellem de forskellige fabrikanter vil betyde en øget potentiel risiko for betjeningsfejl og hermed fejlpositionering og fejlbehandling af patienterne, når der for samme typer behandlinger findes forskellige procedurer knyttet til forskellige acceleratorfabrikanter. Oplæring og risikoen for betjeningsfejl er ligeledes betydeligt øget for afdelingens tekniske personale (teknikere og fysikere) i forbindelse med præventiv vedligehold, reparationer, justeringer og kalibreringer, idet metode og procedurer vil være væsentligt forskellige for dele af kvalitetssikringsarbejdet.
6.1.
Resultat delkontrakt-ID LOT-0000
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
Officielt navn Elekta Instrument AB
Tilbud
Tilbud – Identifikator MT15681/2025
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter LOT-0000
Kontraktoplysninger
Identifikator for kontrakten 15681
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn Region Syddanmark
Registreringsnummer 29190909
Postadresse Damhaven 12
By Vejle
Postnummer 7100
Landsdel (NUTS) Sydjylland   ( DK032 )
Land Danmark
Enhed Henrik Timm
E-mail Henrik.timm@rsyd.dk
Telefon +45 29135749
Internetadresse https://www.regionsyddanmark.dk
Denne organisations roller
Køber
8.1.
ORG-0002
Officielt navn Klagenævnet for Udbud
Postadresse Nævnenes Hus, Toldboden 2
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Østjylland   ( DK042 )
Land Danmark
Telefon +45 72405708
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
Organisation med ansvar for mægling
8.1.
ORG-0003
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Postadresse Carl Jacobsens Vej 35
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Byen København   ( DK011 )
Land Danmark
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +45 41715000
Internetadresse https://www.kfst.dk/
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn Elekta Instrument AB
Registreringsnummer 103 93
By Stokholm
Postnummer 11357
Landsdel (NUTS) Stockholms län   ( SE110 )
Land Sverige
Enhed Charlotta Tilk
Telefon +46 (70) 9946870
Denne organisations roller
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter LOT-0000
8.1.
ORG-0005
Officielt navn Mercell Holding ASA
Registreringsnummer 980921565
Postadresse Askekroken 11
By Oslo
Postnummer 0277
Landsdel (NUTS) Oslo   ( NO081 )
Land Norge
Enhed eSender
Telefon +47 21018800
Fax +47 21018801
Internetadresse http://mercell.com/
Denne organisations roller
TED eSender
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID 05347f91-b806-4cbc-bc46-c9177318b917   -   01
Formulartype Forudgående underretning om direkte tildeling
Bekendtgørelsestype Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Bekendtgørelsesundertype 25
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 11/04/2025   07:35:02 (UTC) Western European Time, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender) 11/04/2025   13:00:36 (UTC) Western European Time, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
Bekendtgørelsesnummer 242469-2025
EUT-S-nummer 73/2025
Offentliggørelsesdato 14/04/2025

Send til en kollega

0.047