Fakta om udbudet
Udbyder
Kalundborg Kommune — Sejerøbugtens Færger
Udbud med forhandling vedr. levering og installering af batteribank i MF Sejerøfærgen
Kalundborg Kommune — Sejerøbugtens Færger
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter
Resultat af udbudsproceduren
Varer
Del I: Ordregivende myndighed
Brovej 22
Sejerø
4592
Danmark
Kontaktperson: Jens Kristensen
Telefon: +45 62533720
E-mail: jkr@mail.dk
NUTS-kode: DK022
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.kalundborg.dk
Del II: Genstand
Udbud med forhandling vedr. levering og installering af batteribank i MF Sejerøfærgen.
Kalundborg Kommune — Sejerøbugtens Færger har truffet beslutning om, at indkøbe og installere en batteribank i MF Sejerøfærgen med det formål at spare olie og driftsomkostninger samt ikke mindst skåne miljøet mht. udledning af emissioner og støjgener i havnene.
MF Sejerøfærgens dieselgeneratorer er dimensioneret til at kunne drive de el-drevne bovpropeller, som bruges ved ankomst til og afgang fra havn, og de er derfor voldsomt overdimensionerede i forhold til behovet under normal drift (hoteldriften). Det giver en meget dårlig virkningsgrad, når de ikke er optimalt belastede. Denne ekstra kapacitet ønskes udnyttet ved at belaste dieselgeneratorerne optimalt og lagre overskudsstrøm på batteribanken.
Kalundborg Kommune — Sejerøbugtens Færger ønsker således leveret og installeret en batteribank af typen Lithium-Ion i MF Sejerøfærgen med tilstrækkelig kapacitet til at klare de i kravspecifikationen beskrevne behov.
Batteribanken og installationen skal leveres og installeres klar til drift og godkendt af DNV GL eller et andet af Søfartsstyrelsen anerkendt klassifikationsselskab på vegne af Søfartsstyrelsen. Der skal i øvrigt medleveres og installeres alt nødvendigt udstyr iht. tilbudsgivers forslag til løsning. Endvidere skal omfattes ombygninger og tilpasninger af hovedtavle og eksisterende installationer, som måtte skønnes nødvendige for styring af strømmen mellem batteribank, generatorerne og hovedtavlen, således at strømmen distribueres på den samme vis, som det foregår nu.
I forhold til udbudslovens § 49, stk. 2 har Kalundborg Kommune — Sejerøbugtens Færger valgt ikke at udbyde særskilte delkontrakter. Kalundborg Kommune — Sejerøbugtens Færger har, med baggrund i økonomiske- og markedsmæssige hensyn, vurderet, at det ikke er hensigtsmæssigt at foretage en sådan opdeling.
Vedr. forhandlingsforløbet: Der vil blive afholdt et forhandlingsmøde pr. tilbudsgiver. Kalundborg Kommune — Sejerøbugtens Færger forbeholder sig dog ret til at udvide forhandlingen, således den omfatter mere end én forhandlingsrunde. Kalundborg Kommune — Sejerøbugtens Færger yder ikke vederlag for deltagelse i udbuddet, herunder forhandlingsprocessen.
Del IV: Procedure
Del V: Kontrakttildeling
Udbud med forhandling vedr. levering og installering af batteribank i MF Sejerøfærgen
Del VI: Supplerende oplysninger
Kalundborg Kommune, Sejerøbugtens færger har med dette udbud ønsket at skabe en effektiv og tilstrækkelig konkurrence omkring levering og installering af batteribank i MF Sejerøfærgen.
Da der som kun er modtaget tilbud fra 2 af 4 prækvalificerede ansøgere, er det Kalundborg Kommunes vurdering, at der ikke er grundlag for en tilstrækkelig effektiv konkurrence.
Det kan samtidig konstateres, at de indkomne tilbud ligger væsentligt over Kalundborg Kommunes forventninger til samlet pris, og at der ikke — selv efter gennemførelse af en forhandlingsrunde — synes at være reel udsigt til at reducere de tilbudte priser til et antageligt niveau.
På baggrund heraf har Kalundborg Kommune besluttet at annullere udbuddet.
Kalundborg Kommune ønsker en åben og positiv dialog med alle ansøgere og tilbudsgivere, hvorfor undertegnede naturligvis står til rådighed, såfremt der er spørgsmål til ovenstående.
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 35291000
E-mail: klfu@erst.dk
Internetadresse:https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud
Finder ikke anvendelse
Danmark
Lov om Klagenævnet for Udbud (Lov nr. 492 af 12.5.2010 som ændret ved lov nr. 1556 af 21.12.2010, lov nr. 618 af 14.6.2011, lov nr. 1231 af 18.12.2012, lov nr. 511 af 27.5.2013) med efterfølgende ændringer jf. lov nr. 1564 af 15.12.2015 (udbudsloven) samt lovbekendtgørelse nr. 593 af 2.6.2016 fastsætter følgende klagefrister for EU-udbud, som ordregiver henholder sig til:
(1) en virksomheds klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, jf. udbudslovens § 171, stk. 2, eller denne lovs § 2, stk. 1, nr. 1, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen.
(2) Klage over udbud eller beslutninger omfattet af udbudslovens afsnit II eller III eller forsyningsvirksomhedsdirektivet, som ikke er omfattet af stk. 1, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
(2.1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort
(2.2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.
(2.3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk. 4.
(2.4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2, 2. pkt.
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse:http://www.kfst.dk