Fakta om udbudet
Udbyder
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Vindere
Rammeaftale vedrørende systemunderstøttelse af DALO GAVIA STT
(05.10.2017)
Teledyne GAVIA, Autonomous Underwarter Vehicles
Vesturvör 29
200 Kópavogur
Anskaffelse af reservedele samt softwaresupport til GAVIA Sonarmål
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Varer
Del I: Ordregivende myndighed/enhed
16287180
Lautrupbjerg 1-5
Ballerup
2750
Danmark
Kontaktperson: Susanne Hensch
Telefon: +45 72814287
E-mail: fmi-ja-s207@mil.dk
NUTS-kode: DK01
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.fmi.dk
Del II: Genstand
Anskaffelse af reservedele samt softwaresupport til GAVIA Sonarmål.
Anskaffelsen omfatter en rammeaftale vedrørende systemunderstøttelse af GAVIA Sonarmål i form af levering af nye hardware moduler og komponenter til udskiftning af de eksisterende samt løbende softwaresupport i form af fejlretning og softwareopdatering i systemernes restlevetid, der i henhold til anskaffelseskontrakten er 7 år. Anskaffelsen er nødvendigt for, at systemerne vil kunne være funktionsdygtige i restlevetiden. Rammeaftalen tildeles den oprindelige leverandør af systemerne, Teledyne GAVIA, som har enerettigheder til alle hardwarekomponenter samt software i systemerne, der er specialudviklet til det pågældende system. Teledyne GAVIA er dermed den eneste, der vil kunne levere den pågældende systemunderstøttelse.
Der henvises til beskrivelsen i del II.1.4).
Del IV: Procedure
- Kun en bestemt økonomisk aktør kan levere de pågældende bygge- og anlægsarbejder, varer eller tjenesteydelser af følgende årsag:
- årsager, der vedrører beskyttelse af enerettigheder, herunder intellektuelle ejendomsrettigheder
Den direkte tildeling af rammeaftalen vedr. systemunderstøttelse er tildelt Teledyne GAVIA, som er leverandør af GAVIA Sonarmål systemerne, er begrundet med, at Teledyne GAVIA har enerettigheder til alt hardware og software i systemerne, der er specialudviklet til GAVIA Sonarmål systemerne, og at ingen dele heraf derfor vil kunne anskaffes af andre leverandører i markedet. Det er af Teledyne GAVIA oplyst, at virksomheden ikke har givet andre virksomheder agenturer eller koncernforbundne selskaber adgang til de tekniske oplysninger eller adgang til at yde den efterspurgte support. Idet viden om hardware og software i systemet samt lovlig adkomst til rettighederne hertil er en nødvendig forudsætning for udførelse af systemunderstøttelse af systemerne i restlevetid, er det vurderet at bestemmelsen i Forsvars- og Sikkerhedsdirektivets artikel 28, stk. 1, litra e, er opfyldt.
Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling
Rammeaftale vedrørende systemunderstøttelse af DALO GAVIA STT
kt. 481099-2189
Vesturvör 29
Kópavogur
200
Island
Telefon: +35 45112990
E-mail: gaviasales@teledyne.com
NUTS-kode: IS0
Internetadresse:www.teledynemarine.com/gavia
Del VI: Supplerende oplysninger
Beløbet på 7 450 000 DKK, jf. del II.1.7) og del V.2.4) er den samlede kontraktsum for systemsupport i rammeaftalens løbetid på 7 år. Kontraktens værdi forinden ændringerne udgør 5 000 000 DKK.
Dato for beslutning om indgåelse af kontrakt, jf. pkt. V.2.1), er dato for beslutning om indgåelse af aftale om ændringer af den oprindelige kontrakten, jf. pkt. II.1.4). Underskrift af kontrakt om de pågældende ændringer vil dog først finde sted efter 10 kalenderdage fra offentliggørelse af nærværende bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, regnet fra dagen efter den dag, hvor nærværende bekendtgørelse er offentliggjort, jf. lov om Klagenævnet for Udbud, § 4, stk. 1, nr. 2.
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Internetadresse:www.erhvervsstyrelsen.dk/klageneavnet-for-udbud
Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse ønsker at indgå aftale om ændringer af kontrakten med den i pkt. V.2.3) nævnte leverandør. Underskrift af kontrakt om de pågældende ændringer vil dog først finde sted efter 10 kalenderdage fra offentliggørelse af nærværende bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, regnet fra dagen efter den dag, hvor nærværende bekendtgørelse er offentliggjort, jf. lov om Klagenævnet for Udbud, § 4,stk. 1, nr. 2.
For klagefrister henvises til Lov om Klagenævnet for Udbud, § 7, stk. 3, hvoraf det fremgår, at klager over, at ordregiver har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiver har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiver har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder en begrundelse for ordregivers beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende. Klager skal skriftligt informere ordregivende myndighed om indgivet klagesenest senest samtidig med, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud.
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse:www.kfst.dk