Fakta om udbudet
Udbyder
Forsvarsministeriet Materiel og Indkøbsstyrelsen
Vindere
(24.07.2018)
MAN Diesel & Turbo
Niels Juels Vej 15
9900 Frederikshavn
Eftersyn og reparation af Ejnar Mikkelsens hovedmotorer
Forsvarsministeriet Materiel og Indkøbsstyrelsen
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Tjenesteydelser
Direktiv 2009/81/EF
Del I: Ordregivende myndighed/enhed
16287180
Lautrupbjerg 1-5
Ballerup
2750
Danmark
Kontaktperson: Christian Ulrik Bindslev-Jensen
Telefon: +45 72814270
E-mail: fmi-ja-s110@mil.dk
NUTS-kode: DK0
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.fmi.dk
Del II: Genstand
Eftersyn og reparation af Ejnar Mikkelsens hovedmotorer
Kontraktens genstand består af eftersyn og reparation af Ejnar Mikkelsens (EJMI) to hovedmotorer. Disse motorer er en integreret del af inspektionsskibet som er en militær operationel kapacitet der er udrustet med moderne våbenkapaciteter.
Selve skibet er et inspektionsfartøj i KNUD-klassen og motorerne skal have udført de foreskrevne og driftstimebestemte hovedeftersyn, samt udskiftning af relevante reservedele. Det er ikke muligt præcist, at fastslå hvilke konkrete dele, der skal udskiftes, før der foretages en adskillelse og en vurdering af motorernes indre dele. Hovedeftersynet tager estimeret en måned at udføre og der skal anvendes originale reservedele (OEM) til særligt kritiske dele, herunder fremdrivningsmaskiner på Søværnets skibe. Anvendelsen af uoriginale reservedele vil være forbundet med en stor funktionel risiko for Forsvaret.
Flådestation Frederikshavn
Se afsnit II.1.4.
Del IV: Procedure
- Kun en bestemt økonomisk aktør kan levere de pågældende bygge- og anlægsarbejder, varer eller tjenesteydelser af følgende årsag:
- manglende konkurrence af tekniske årsager
FMI ønsker at indgå kontrakt om eftersyn og reparation af EJMI's to hovedmotorer. Efter FMI’s vurdering kan disse ydelser kun anskaffes fra MAN Diesel & Turbo på grund af tekniske årsager. Dette skyldes, at MAN Diesel & Turbo siden skibets levering har forestået al reparationsarbejde og teknisk support. Det er derfor udelukkende MAN, der har al teknisk knowhow herunder historik vedr. motorernes tilpasninger, driftsmønstre og havariforhold. Konsekvens ved et havari, særligt i tilfælde af at det sker under militær indsats, vil i sidste ende kunne kompromittere skibets og besætningens sikkerhed. Endvidere er MAN Diesel & Turbo, den eneste leverandør med adgang til originale reservedele. Såfremt der ikke anvendes originale reservedele, vil skibet ikke længere være driftssikkert nok til suverænitetshåndhævelse og egentligt militære operationer.
FMI vurderer derfor, at betingelserne i forsvarsdirektivets art. 28, stk. 1 litra e, for at anvende udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse, er opfyldt.
FMI agter på denne baggrund at indgå kontrakt med MAN Diesel & Turbo. Kontrakten vil ikke blive indgået før efter udløbet af 10 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor denne bekendtgørelse er offentliggjort.
Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling
Niels Juels Vej 15
Frederikshavn
9900
Danmark
Telefon: +45 96204100
NUTS-kode: DK050
Del VI: Supplerende oplysninger
Datoen angivet i bekendtgørelsens pkt. V.2.1) er datoen for beslutningen om at tildele kontrakten direkte og ikke datoen for kontraktens indgåelse. Kontrakten vil ikke blive indgået/underskrevet, før udløbet af en periode på 10 dage fra offentliggørelse af denne bekendtgørelse, jf. yderligere pkt. VI.4.3.
Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 72405600
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud
FMI følger proceduren i klagenævnslovens § 4 (lovbekendtgørelse nr. 593 af 2.6.2016 om Klagenævnet for Udbud, tilgængelig på www.retsinformation.dk). Kontrakten vil ikke blive indgået før efter udløbet af 10 kalender-dage regnet fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed ([indsæt profylaksebekendtgørelsesnummer]) er offentliggjort, jf. klagenævnslovens § 4, stk. 1, nr. 2.
I henhold til klagenævnslovens § 7, stk. 3, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsreglerne har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, i tilfælde hvor en ordregiver har fulgt proceduren i § 4, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i den nævnte periode, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. § 12, stk. 1.
Kontaktoplysning til Klagenævnet for Udbud er angivet i pkt. VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds egen vejledning om klager er tilgængelig på hjemmesiden angivet i pkt. VI.4.1).
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse: www.kfst.dk