Fakta om udbudet
Udbyder
Flyverhjemmeværnet (HJV)
Vindere
(25.09.2018)
CAE Aviation Sarl Luxembourg
Luxembourg Airport
1110 Luxembourg
Ændring af kontrakt om leasing af 2 fly til Flyverhjemmeværnet (HJV)
Flyverhjemmeværnet (HJV)
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Varer
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed/enhed
Overgaden Oven Vandet 62B
København
1415
Danmark
Kontaktperson: Forretningsområdechef Carsten Nørgaard
E-mail: fmi-lu-chf@mil.dk
NUTS-kode: DK
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://www.hjv.dk
Del II: Genstand
Ændring af kontrakt om leasing af 2 fly til Flyverhjemmeværnet (HJV)
HJV har i henhold til udbudsbekendtgørelse 2014/S 058-96948 offentliggjort den 22.3.2014 gennemført et begrænset udbud (direktiv 2004/18/EF) af en kontrakt om leasing af 2 fly til HJV inkl. vedligeholdelse af flyene samt gennemført en fuld udbudsprocedure. Kontrakten blev tildelt til CAE Aviation Sarl (CAE), jf. bekendtgørelse om indgåede kontrakter 2017/S 239-495899 offentliggjort den 13.12.2017. Nærværende bekendtgørelse vedrører en påtænkt ændring i form at et tillæg til kontrakten vedrørende anvendelse af 1 af de 2 fly til deltagelse i FRONTEX operationer. Første udsendelse forventes at finde sted i løbet af 2019. Se nærmere beskrivelse i afsnit II.2.4.
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse og HJV har i henhold til udbudsbekendtgørelse 2014/S 058-96948 offentliggjort den 22.3.2014 gennemført et begrænset udbud efter udbudsdirektivet (direktiv 2004/18/EF) af en kontrakt om leasing af to fly til HJV inkl. vedligeholdelse af flyene samt gennemført en fuld udbudsprocedure. Kontrakten blev tildelt til CAE Aviation Sarl (CAE), jf. bekendtgørelse om indgåede kontrakter 2017/S 239-495899 offentliggjort den 13.12.2017. Leasingkontrakten har en varighed på 5 år efter levering af de 2 fly med option på forlængelse i yderligere 2 år. De 2 fly blev leveret i september 2015. Nærværende bekendtgørelse vedrører en påtænkt ændring i form at et tillæg til kontrakten vedrørende anvendelse af 1 af de 2 fly til deltagelse i FRONTEX operationer. Første udsendelse forventes at finde sted i løbet af 2019. Danmark har forpligtet sig til at bidrage til FRONTEX, som er EU's grænseagentur, og det har til opgave at koordinere medlemsstaternes kontrol af EU's ydre grænser. Behovet for at anvende det ene fly i FRONTEX er opstået i kølvandet på flygtningekrisen, og Danmarks plan om markant at forøge Danmarks bidrag til FRONTEX. Flyet skal - på samme måde som i Danmark - anvendes til kystovervågning, herunder eftersøgnings- og redningsoperationer.
Værdien angivet i pkt. II.1.7 og V.2.4 er værdien af tillægget til kontrakten, og er således ikke udtryk for kontraktens samlede værdi. Kontraktens samlede værdi inklusiv tillæg og option udgør ca. 54 000 000 DKK.
Del IV: Procedure
- Udbuddet er ikke omfattet af direktivet
Tildeling af kontrakten har været genstand for en tidligere offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende (OJEU/TED), og der har været gennemført en fuld udbudsprocedure forud for tildeling af kontrakten om leasing af 2 fly til HJV. Denne bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed er offentliggjort, idet HJV agter at indgå et kontrakttillæg vedrørende brug af 1 af de 2 leasede fly i regi FRONTEX.
Det er HJV's vurdering, at det opståede behov for brug af flyet af HJV i FRONTEX udgør et uforudset forhold i henhold til udbudslovens § 183 (lov nr. 1564 af 15.12.2015), og der er allerede af den grund ikke tale om en ændring af et grundlæggende element, hvorfor kontraktændringen kan foretages uden gennemførsel af en ny udbudsprocedure.
Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling
Luxembourg Airport
Luxembourg
1110
Luxembourg
NUTS-kode: LU
Del VI: Supplerende oplysninger
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 72405708
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Internetadresse: http://www.erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud
HJV følger proceduren i klagenævnslovens § 4 (lovbekendtgørelse nr. 593 af 2.6.2016 om Klagenævnet for Udbud, tilgængelig på www.retsinformation.dk). Kontrakttilægget vil ikke blive indgået før efter udløbet af 10 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor denne bekendtgørelse er offentliggjort, jf. kla-genævnslovens § 4, stk. 1, nr. 2.
I henhold til klagenævnslovens § 7, stk. 3, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsreglerne har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, i tilfælde hvor en ordregiver har fulgt proceduren i § 4, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i den nævnte periode, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. § 12, stk. 1.
Kontaktoplysning til Klagenævnet for Udbud er angivet i pkt. VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds egen vejledning om klager er tilgængelig på hjemmesiden angivet i pkt. VI.4.1).
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse: www.kfst.dk