23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2018/S 230-526449
Offentliggjort
29.11.2018
Udbudstype
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse

Udbyder

Forsvarsministeriet, Materiel- og Indkøbsstyrelsen

Vindere

(29.11.2018)
Leonardo MW Ltd.
Sigma House, Christopher Martin Road, Yeovil, BA20 2YB
SS14 3EL Basildon, Essex

Drift og vedligeholdelse af Forsvarets DMRH EH101-helikoptere


Forsvarsministeriet, Materiel- og Indkøbsstyrelsen

Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed

Tjenesteydelser

Legal Basis:

Direktiv 2014/24/EU

Del I: Ordregivende myndighed/enhed

I.1) Navn og adresser
Forsvarsministeriet, Materiel- og Indkøbsstyrelsen
16287180
Lautrupbjerg 1-5
Ballerup
2750
Danmark
Kontaktperson: Niels Porsmose-Andersen
Telefon: +45 28120390
E-mail: pors@kammeradvokaten.dk
NUTS-kode: DK0

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: http://www.fmi.dk

I.4) Type ordregivende myndighed
Ministerium eller en anden myndighed på nationalt plan eller forbundsplan, herunder regionale eller lokale afdelinger
I.5) Hovedaktivitet
Forsvar

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

Drift og vedligeholdelse af Forsvarets DMRH EH101-helikoptere

II.1.2) Hoved-CPV-kode
50210000
II.1.3) Kontrakttype
Tjenesteydelser
II.1.4) Kort beskrivelse:

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) ønsker at indgå en rammeaftale vedrørende drift og vedligeholdelse af Forsvarets DMRH EH101-helikoptere.

II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.1.7) Udbuddets samlede værdi (eksklusive moms)
Værdi eksklusive moms: 1 800 000 000.00 DKK
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
50210000
50211000
50212000
34731700
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK
II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) ønsker at indgå en rammeaftale vedrørende drift og vedligeholdelse af Forsvarets DMRH EH101-helikoptere. Supportaftalen skal omfatte levering af reservedele og levering af de tjenesteydelser, der er nødvendig i forhold til foretagelsen af den fornødne vedligeholdelse og reparation af helikopterne. Det er FMIs vurdering at kontrakten kan indgås med hjemmel i udbudslovens § 80, stk. 3, nr. 2. Der ønskes en kontraktvarighed på 5 år med option for at forlænge yderligere 5 år. Det er FMIs vurdering at kontrakten kan indgås for en længere periode end 4 år med hjemmel i udbudslovens § 95, stk.2.

II.2.5) Tildelingskriterier
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Værdien angivet i pkt. II.1.7) og V.2.4) er beregnet ved en sammenlægning af det forventelige træk på 180 000 000 DKK/år. Den estimerede værdi af rammeaftalen er ikke den endelige værdi, og FMI har ikke forpligtet sig til at foretage anskaffelser svarende til denne værdi. Datoen i pkt. V2.1) er datoen for beslutningen om at tildele kontrakten direkte og ikke datoen for kontraktens indgåelse.

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
  • Kun en bestemt økonomisk aktør kan levere de pågældende bygge- og anlægsarbejder, varer eller tjenesteydelser af følgende årsag:
    • manglende konkurrence af tekniske årsager
Forklaring:

FMI ønsker at indgå kontrakt om drift og vedligeholdelse af Forsvarets DMRH EH101-helikoptere. Efter FMI’s vurdering kan disse ydelser kun anskaffes fra Leonardo MW Ltd (LMW) på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager samt beskyttelse af eksklusive rettigheder, herunder intellektuelle rettigheder. Dette skyldes, at LMW har designrettighederne til DMRH EH101-helikopterne og den bagvedliggende teknologi, samtidig med at LMW er den eneste leverandør, der er certificeret til at levere, udvikler, reparere og servicere EH101-helikopterne. Manglende kendskab til helikopterens strukturelle opbygning mv. kan have fatale konsekvenser, idet det er vigtigt, at selv de mindste detaljer i flyets indretning bevares intakte i forbindelse med vedligehold og reparationer.

FMI vurderer derudover, at der ikke findes et rimeligt alternativ, og at den manglende konkurrence ikke er et resultat af en kunstig indskrænkning af udbudsvilkårene.

FMI vurderer derfor, at betingelserne i udbudslovens § 80, stk. 3, nr. 2 og 3 samt § 80, stk. 4, for at anvende udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse, er opfyldt.

FMI ønsker en kontraktvarighed på 5 år med option for yderligere 5 år. LMW er den eneste aktør på markedet, og gennem sin mangeårige erfaring er LMW allerede i besiddelse at det udstyr og den detailviden, der gør det muligt at levere de efterspurgte ydelser. EH101 udgør endvidere en kompleks teknisk ydelse, der løbende videreudvikles, ligesom EH101 varetager essentielle infrastrukturelle opgaver, herunder SAR-operationerne, som er en kritisk del af infrastrukturen på redningsområdet. Det er i den forbindelse af afgørende betydning, at leverandøren formår at sikre et stabilt driftsniveau.

FMI vurdere derfor, at betingelserne i udbudslovens § 95, stk. 2, der berettiger at rammeaftaler i ekstraordinære tilfælde kan indgås for en periode længere end 4 år, er opfyldt.

IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale
Udbuddet indebærer udarbejdelse af en rammeaftale
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt

Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling

V.2) Kontrakt-/koncessionstildeling
V.2.1) Dato for beslutningen om kontrakttildeling:
14/12/2017
V.2.2) Oplysninger om tilbud
Kontrakten er blevet tildelt en sammenslutning af økonomiske aktører: nej
V.2.3) Kontrahentens/Koncessionshavers navn og adresse
Leonardo MW Ltd.
Sigma House, Christopher Martin Road, Yeovil, BA20 2YB
Basildon, Essex
SS14 3EL
Det Forenede Kongerige
Telefon: +44 1935703870
NUTS-kode: UK
Kontrahenten/koncessionshaveren bliver en SMV: nej
V.2.4) Oplysninger om kontraktens/delkontraktens/koncessionens værdi (eksklusive moms)
Kontraktens/delaftalens/koncessionens samlede værdi: 1 800 000 000.00 DKK
V.2.5) Oplysninger om underentreprise
Kontrakten/delkontrakten/koncessionen forventes at ville blive givet i underentreprise
Kort redegørelse for den del af kontrakten, der vil blive givet i underentreprise:

Kendes ikke

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.3) Yderligere oplysninger:

Datoen angivet i bekendtgørelsens pkt. V.2.1) er datoen for beslutningen om at tildele rammeaftalen direkte og ikke datoen for rammeaftalens indgåelse. Rammeaftalen vil ikke blive indgået/underskrevet, før udløbet af en periode på 10 dage fra offentliggørelse af denne bekendtgørelse, jf. yderligere pkt. VI.4.3). Værdien angivet i pkt.II.1.7) og V.2.4) er den estimerede værdi af rammeaftalen, og er således ikke udtryk for rammeaftalens endelige værdi, ligesom FMI ikke herved har forpligtet sig til at foretage anskaffelser svarende til denne værdi.

VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Klagenævn for Udbud
Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 72405600
E-mail: klfu@naevneneshus.dk

Internetadresse: http://www.klfu.dk

VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

FMI følger proceduren i klagenævnslovens § 4 (lovbekendtgørelse nr. 593 af 2.6.2016 om Klagenævnet for Udbud Kontrakten, tilgængelig på www.retsinformation.dk). Rammeaftalen vil ikke blive indgået før efter udløbet af 10 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor denne bekendtgørelse er offentliggjort, jf. klagenævnslovens § 4, stk. 1, nr. 2.

I henhold til klagenævnslovens § 7, stk. 3, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsreglerne har indgået en rammeaftale uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, i tilfælde hvor en ordregiver har fulgt proceduren i § 4, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en rammeaftale, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele rammeaftalen uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende.

Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i den nævnte periode, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. § 12, stk. 1.

Kontaktoplysning til Klagenævnet for Udbud er angivet i pkt. VI.4.1).

Klagenævnet for Udbuds egen vejledning om klager er tilgængelig på hjemmesiden angivet i pkt. VI.4.1).

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
27/11/2018

Send til en kollega

0.047