Fakta om udbudet
Udbyder
Miljøstyrelsen
Ombygning af miljøskibene SIF og FRIGG
Miljøstyrelsen
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter
Resultat af udbudsproceduren
Tjenesteydelser
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed
25798376
Gillelejevej 2B
Græsted
3230
Danmark
Kontaktperson: Frederik Jastrup Brodersen
E-mail: frjb@kammeradvokaten.dk
NUTS-kode: DK
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://mst.dk/
Del II: Genstand
Ombygning af miljøskibene SIF og FRIGG
Miljø- og Fødevareministeriet har indkøbt 2 aluminiumsfartøjer af typen "Workboat Cataman" fra engelsk flag. Fartøjerne skal ombygges til prøvetagningsfartøjer til brug i forbindelse med havmiljøet i de danske farvande. Dette indebærer prøvetagning af vand, sediment og bundfauna i forbindelse med det Nationale Overvågningsprogram for Vandmiljø og Natur (NOVAVA) og Direktiv 2008/56/EF om fastlæggelse af en ramme for Fællesskabets havmiljøpolitiske foranstaltninger (EU’s havdirektiv).
Der henvises til udbudsbekendtgørelsens punkt II.1.4) ovenfor.
Miljø- og Fødevareministeriet har indkøbt 2 aluminiumsfartøjer af typen "Workboat Cataman" fra engelsk flag. Sif og Frigg (tidl. Scirocco og Chinook) er katamaraner designet i Australien af ”Incat Crowther” og bygget af ”South Boats Special Projects Ltd”, i 2011 til rederiet ”P&O Maritime Service” til servicering af offshore industrien. Det ene fartøj er flaget om til dansk flag, mens det andet skal flages om fra engelsk til dansk flag.
Fartøjerne skal ombygges til næste generation af miljøskibe til brug som prøvetagningsfartøjer i forbindelse med Miljøstyrelsens overvågning af havmiljøet i de danske farvande. Miljøstyrelsen har i dag 4 fartøjer, der varetager denne opgave, og disse ønskes erstattet af de 2 ombyggede katamaraner. Det forventes derfor, at fartøjerne får en driftsprofil på over 2 000 timer per år for at kunne varetage denne opgave. Overvågningen af havmiljøet foregår ved prøvetagning af vand, sediment og bundfauna indenfor rammerne af det Nationale Overvågningsprogram for Vandmiljø og Natur (NOVAVA) og Direktiv 2008/56/EF om fastlæggelse af en ramme for Fællesskabets havmiljøpolitiske foranstaltninger (EU’s havdirektiv). Opsamling af vandprøver udføres i forskellige dybder ved hjælp af en kranmonteret sonde og fartøjet skal under prøvetagningen af alle typer prøver ligge stille på positionen.
Miljøstyrelsen har i forbindelse med ombygningen en række krav til fartøjerne, herunder større aptering, større lastkapacitet og et fartkrav med mindst muligt brændstofforbrug. For at fartøjerne kan opfylde disse krav, forventes det, at fartøjerne skal forlænges, samt at der skal installeres en ny drivlinje for, at kravene til støj og især fart kan opnås. Af hensyn til fartøjernes endelige letvægt er det derfor også væsentligt, at værftet vælger materialer, komponenter og udformning af detailkonstruktioner, der vejer mindst muligt under hensyntagen til styrke og funktionsduelighed. Efter ombygningen skal fartøjerne opfylde relevante regler og bekendtgørelser fra Søfartsstyrelsen samt godkendelser, syn og certificering i henhold til klassen i Lloyd’s Register.
Udbuddet omfatter også eventuelle nødvendige ændrings- og tillægsarbejder under processen. Udbuddet gennemføres som et udbud med forhandling. Der gøres opmærksom på, at ordregiver forbeholder sig retten til at tildele kontrakt på grundlag af det indledende tilbud.
— Den anslåede værdi er mellem 14 000 000 og 18 000 000 DKK for ombygning af begge skibe, dvs. en anslået værdi på mellem 7 000 000 og 9 000 000 DKK for hvert skib,
— Ansøger skal udfylde det elektroniske EPSD, jf. nærmere herom nedenfor i del III.
Del IV: Procedure
Del V: Kontrakttildeling
Ombygning af miljøskibene SIF og FRIGG
Del VI: Supplerende oplysninger
— Sproget er dansk, men tekniske oplysninger må gerne være på engelsk,
— I prækvalifikationen udvælges op til 5 ansøgere til at afgive tilbud, jf. punkt II.2.9),
— Ansøgere, der prækvalificeres, vil blive inviteret til at afgive tilbud. Ansøger vil blive udelukket fra deltagelse i denne udbudsprocedure, såfremt ansøger er omfattet af en eller flere af de i udbudslovens § § 135-136 obligatoriske udelukkelsesgrunde, jf. dog udbudslovens § 138. Der henvises i det hele til ESPD'et, hvor ansøgeren skal oplyse, hvorvidt ansøgeren er udelukket fra deltagelse efter nogen af de nævnte grunde. Ansøgeren skal aflevere ESPD'et som en del af ansøgers ansøgning. ESPD'et indeholder ansøgers erklæring i henhold til de af Miljøstyrelsen opstillede betingelser for deltagelse i udbuddet. Går flere ansøgere sammen (f.eks. i et konsortium), skal hver ansøger vedlægge et individuelt ESPD. Såfremt en ansøger baserer sig på andres økonomiske/finansielle formåen og/eller teknisk/faglige formåen, skal hver enkelt af disse vedlægge et individuelt ESPD. Baserer ansøger sig på andres formåen og/eller har underrådgivere, opfordres ansøger til at uploade et supplerende dokument, hvor ansøger beskriver sammenhængen mellem de involverede virksomheder. Det vil sige, at det bør fremgå klart, hvem der ansøger og hvem ansøger baserer sig på, både for så vidt angår økonomisk formåen som teknisk formåen. Herudover kan ansøger med fordel beskrive, hvilke opgaver disse virksomheder forventes at varetage. Såfremt ansøgeren baserer sin ansøgning på andres formåen i henhold til punkt III.1.2) og punkt III.1.3) (f.eks. en underleverandør), skal ansøgeren godtgøre, at ansøgeren råder over de pågældende ressourcer under et eventuelt kontraktforløb (eksempelvis ved en støtteerklæring). jf. udbudslovens § 144, stk. 2.
Støtteerklæring eller anden dokumentation indhentes senest inden kontraktindgåelse. Det vil ikke være muligt at udskifte den pågældende underleverandør uden den ordregivende myndigheds forudgående skriftlige tilladelse.
— Forud for tildeling af kontrakten vil ordregiver indhente dokumentation i overensstemmelse med udbudslovens § 159.
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 72405600
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagevejledning-0
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.
I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort;
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen;
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4;
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på www.erhvervsstyrelsen.dk
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse: http://www.kfst.dk