Fakta om udbudet
Anmodning om deltagelse
Addresse
Glostrup Hospital
Nordre Ringvej 57
Mie Rasmussen
2600 Glostrup
Udbyder
Glostrup Hospital
Vindere
(08.01.2016)
Coromatic AB
Norrbyvägen 32
168 69 Bromma
OPP-kontrakt vedrørende etablering af køleanlæg og nødstrømsanlæg.
(09.01.2016)
Coromatic AB
Norrbyvägen 32
168 69 Bromma
OPP-projekt vedrørende etablering af køleanlæg og nødstrømsanlæg
Glostrup Hospital
Danmark-Glostrup: Installation af køleanlæg
2015/S 064-111879
Udbudsbekendtgørelse
Bygge- og anlægsarbejder
Direktiv 2004/18/EF
Del I: Ordregivende myndighed
I.1) | Navn, adresser og kontaktpunkt(er)
Glostrup Hospital Internetadresse(r): Overordnet internetadresse for den ordregivende myndighed: http://www.glostruphospital.dk Yderligere oplysninger fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er) Specifikationer og yderligere dokumenter (herunder dokumenter vedrørende den konkurrenceprægede dialog og et dynamisk indkøbssystem) fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er) Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er) |
I.2) | Type ordregivende myndighed
Regional eller lokal myndighed |
I.3) | Hovedaktivitet
Sundhed |
I.4) | Kontrakt indgås på andre ordregivende myndigheders vegne
Den ordregivende myndighed indkøber på andre ordregivende myndigheders vegne: nej |
Del II: Kontraktens genstand
II.1) | Beskrivelse |
II.1.1) | Den ordregivende myndigheds betegnelse for kontrakten: OPP-projekt vedrørende etablering af køleanlæg og nødstrømsanlæg. |
II.1.2) | Kontrakttype og leverings- eller udførelsessted for bygge/anlægsarbejdet, varerne eller tjenesteydelserne
Bygge- og anlægsarbejder NUTS-kode DK012 |
II.1.3) | Oplysninger om offentlig kontrakt, rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
Bekendtgørelsen vedrører en offentlig kontrakt |
II.1.4) | Oplysninger om rammeaftale |
II.1.5) | Kort beskrivelse af kontrakten eller indkøbet/indkøbene Glostrup Hospital udbyder en Offentlig-privat partnerskabsaftale (OPP) om etablering af et nyt køleanlæg samt et udbygget/nyt nødstrømsanlæg. Hensigten med projektet er, at OPP-selskabet skal designe, etablere og drive hhv. et køleanlæg med tilhørende hoved køledistribution og et el-distributions- og nødstrømsanlæg, inkl. et nyt SRO-anlæg, på den mest optimale måde. Drif af el-distributions- og nødstrømsanlæg varetages dog af Glostrup Hospital, jf. også nedenfor. I dag har Glostrup Hospital et utilstrækkeligt køleanlæg, der ikke dækker hospitalets aktuelle kølebehov. Herudover udbygges hospitalet i de kommende år med et større nybyggeri til neurologiske patienter, hvilket i kombination med et stigende behov for komfort- og proceskøling medfører et behov for etablering af et nyt og større køleanlæg, og køledistributionssystem. En del af kølebehovet forventes at skulle dækkes af grundvandskøl / ATES (Aquifer Thermal Energy Storage). Der foreligger en prøveboring, men der udestår dog endnu yderligere prøveboringer og myndighedsgodkendelser. Projektet inkluderer etablering og drift af en ny køledistributionsringledning. Det forventes, at køleanlægget skal have en samlet kapacitet på 2 MW, og anlægget skal konstrueres således, at der er mulighed for yderligere udvidelse, idet der allerede i kontraktperioden potentielt kan vise sig et forøget kølebehov. Glostrup Hospital skal endvidere have et udbygget/nyt elnødforsyningsanlæg, som med høj forsyningssikkerhed og hurtig indkoblingstid vil kunne levere den nødvendige nødstrømskapacitet i tilfælde af manglende forsyning fra hovednettet. Glostrup Hospital vil selv forestå driften af elnødforsyningsanlægget, mens leverandøren skal forestå vedligehold af anlægget. Projektet vedrørende el-nødforsyning inkluderer en eksisterende 10 kV højspændingsringledning. El-nødforsyningsanlægget forventes at skulle have en kapacitet på 4300 kVA. Det nye køleanlæg og el-nødforsyningsanlæg skal placeres i en bygning (Kedelhallen), hvor der i dag er et kraftvarmeanlæg. Glostrup Hospital forestår bortskaffelsen af det gamle kraftvarmeanlæg med udtagelse af en kedel, som skal anvendes til nødvarme. Den øvrige del af kraftvarmeanlægget forventes fjernet senest august 2015. Leverandørens opgave omfatter det nødvendige bygningsarbejde i forbindelse med etablering af det nye køleanlæg og el-nødforsyningsanlæg, samt almindelig indvendig vedligehold af bygningen, imens Glostrup Hospital i hele kontraktperioden forestår den udvendige vedligeholdelse af Kedelhallen. Det vil være en del af opgaven at sikre en gnidningsfri indfasning af de nye anlæg samt bortskaffelse af de dele af det gamle køleanlæg og el-nødforsyningsanlæg, der ikke længere skal benyttes. Projektet udbydes efter funktionskrav, hvorved fokus er på funktionen af den leverede ydelse (output) frem for, hvordan den enkelte ydelse leveres (input). Anvendelsen af funktionskrav vil give fleksibilitet med hensyn til opgavetilgang og metodevalg. Leverandøren skal forestå finansieringen i etableringsperioden. Ved ibrugtagning overgår ejerskabet af anlæggene til Glostrup Hospital, eller et af Glostrup Hospital udpeget finansieringsselskab, mod betaling af en på forhånd fastlagt købssum. Det må dog forventes, at en mindre del af købssummen kan blive tilbageholdt frem til aftaleperiodens udløb. Leverandøren skal forestå drift og vedligehold af køleanlægget, inkl. køledistributionsringledning, fra anlægget er ibrugtaget. Leverandøren skal fra ibrugtagelse forestå vedligehold af elnødforsyningsanlægget og højspændingsringledning, mens Glostrup Hospital selv forestår driften af el-nødforsyningsanlægget. Anlæggene skal være klar til aflevering senest den 1. maj 2017. Tilbudsgiverne kan tilbyde en tidligere afleveringsdato. Den i afsnit II.3) anførte varighed er fra tidspunktet for aflevering. Det må forventes, at der over en kortere periode inden aflevering vil ske en rullende ibrugtagning med indfasning af nye køleanlæg og udfasning af det gamle anlæg. Der kan ske mindre afvigelser fra den i afsnit II.3) anførte varighed. Kontrakten har tidligere været søgt udbudt i henhold til bekendtgørelse 2014/S 128-227910, men da Glostrup Hospital ikke modtog konditionsmæssige tilbud, blev udbuddet aflyst, jf. bekendtgørelse 2015/S 039-065752. Glostrup Hospital gennemfører derfor nærværende udbud i henhold til reglerne om udbud med forhandling, jf. udbudsdirektivets artikel 30, stk. 1, litra a. Der påtænkes gennemført en eller flere forhandlingsrunder, hvor tilbudsgiverne forinden har afleveret et forhandlingstilbud. Efterfølgende vil Glostrup Hospital udsende det endelige udbudsmateriale, i henhold til hvilket der skal afleveres et endeligt tilbud, som kontrakten vil blive tildelt på baggrund af. De endelige forhandlingstemaer er endnu ikke fastlagt, og Glostrup Hospital forbeholder sig retten til i det endelige udbudsmateriale at foretage justeringer i den ovenfor beskrevne ydelse. Nærmere beskrivelse af forhandlingsforløbet vil fremgå af udbudsmaterialet. |
II.1.6) | CPV-glossaret (common procurement vocabulary)
45331230, 31127000, 31141000, 31682510, 31682530, 45300000, 50730000, 50710000, 45331210 |
II.1.7) | Oplysninger om WTO-aftalen om offentlige indkøb
Dette udbud er omfattet af WTO-aftalen om offentlige indkøb: ja |
II.1.8) | Delaftaler
Kontrakten er opdelt i delaftaler: nej |
II.1.9) | Oplysninger om alternative tilbud
Alternative tilbud vil blive taget i betragtning: nej |
II.2) | Kontraktens mængde eller omfang |
II.2.1) | Samlet mængde eller omfang:
Anslået værdi eksklusive moms: interval: mellem 95 000 000 og 105 000 000 DKK |
II.2.2) | Oplysninger om optioner
Optioner: ja Beskrivelse af disse optioner: 1) Udvidelse af køleanlægget fra 2 MW til 3 MW. Udvidelsen forventes at kunne ske trinvis. 2) Udvidelse af el-nødforsyningsanlægget fra 4300 kVA til 5300 kVA. 3) Installation af køleflader og forsyningsrør i fire sengetårne. |
II.2.3) | Oplysninger om forlængelse
Denne kontrakt kan forlænges: nej |
II.3) | Kontraktens varighed eller frist for dens opfyldelse
Varighed i måneder: 180 (fra tildeling af kontrakten) |
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
III.1) | Kontraktbetingelser |
III.1.1) | Sikkerhedsstillelse og garantier, som forlanges: Krav til sikkerhedsstillelse og garantier i øvrigt vil fremgå af udbudsmaterialet. I anlægsfasen forventes leverandøren at skulle tilvejebringe en finansiel garanti fra pengeinstitut, garantiinstitut, pensionskasse eller lign. med henblik på at stille sikkerhed for Bestillers eventuelle krav mod Leverandøren i anlægsfasen. Desuden forventes Leverandøren at skulle tilvejebringe en finansiel garanti fra pengeinstitut, garantiinstitut, pensionskasse eller lign. med et garantibeløb svarende til en væsentlig andel af anlæggets værdi med henblik på at stille sikkerhed for Bestillers eventuelle krav mod Leverandøren i driftsfasen. Kravet til garantibeløbets størrelse forventes trinvis reduceret over kontraktens løbetid for at opretholde en sammenhæng mellem garantiens hovedstol og restværdien af kontraktens betalinger samt aktivets restværdi. Præciseringer af sikkerhedsstillelse og garantier i øvrigt vil fremgå af udbudsmaterialet. |
III.1.2) | De vigtigste finansierings- og betalingsvilkår og/eller henvisning til relevante bestemmelser herom: Leverandøren skal forestå finansieringen i etableringsperioden, imens ejerskabet til aktiverne overdrages til enten Glostrup Hospital, eller et af hospitalet udpeget finansieringsselskab, mod en på forhånd fastlagt købesum. De nærmere finansierings- og betalingsvilkår vil fremgå af udbudsmaterialet. |
III.1.3) | Retlig form, som kræves af den sammenslutning af økonomiske aktører, ordren tildeles: Der kræves ingen særlig retlig form. Såfremt ordren tildeles en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium), skal deltagerne i sammenslutningen påtage sig solidarisk hæftelse og udpege en fælles befuldmægtiget. |
III.1.4) | Andre særlige vilkår
Der gælder særlige vilkår for opfyldelse af kontrakten: ja Beskrivelse af de særlige vilkår: Kontrakten omfatter sociale klausuler som forpligter leverandøren. De nærmere forpligtelser vil fremgå af udbudsmaterialet. |
III.2) | Betingelser for deltagelse |
III.2.1) | De økonomiske aktørers personlige forhold, herunder krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregister
Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt: Følgende dokumentation skal indgå i anmodningen: — Enten en tro og love-erklæring om, hvorvidt leverandøren har ubetalt forfalden gæld til det offentlige i henhold til lov om begrænsning af skyldneres muligheder for at deltage i offentlige udbudsforretninger og om ændringer af visse andre love. Loven kan hentes på www.retsinformation.dk Ordregiver har udarbejdet en skabelon for erklæringen, som kan hentes på https://www.glostruphospital.dk/nythospitalglostrup/andre_projekter/Sider/Koling-el-distribution-og-nodstrom.aspx — Eller en serviceattest fra Erhvervsstyrelsen indeholdende samme oplysninger. — Eller en serviceattest fra en tilsvarende udenlandsk myndighed indeholdende samme oplysninger. Bemærk, at det kan være nødvendigt at supplere den udenlandske attest med en tro og love-erklæring om forhold, der ikke måtte være omfattet af attesten (f.eks. om virksomhedens opfyldelse af sine forpligtelser i Danmark). Det er vigtigt, at tro og love-erklæringen/serviceattesten vedrører netop den juridiske enhed (f.eks. selskab), der afgiver anmodningen. Ved sammenslutninger af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. |
III.2.2) | Økonomisk og finansiel kapacitet
Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt: Følgende dokumentation skal indgå i anmodningen: 1) Leverandørens balance i de seneste tre disponible regnskabsår, såfremt offentliggørelse af balancen er lovpligtig i det land, hvor leverandøren er etableret, eller anden dokumentation for egenkapitalens og aktivernes størrelse. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. 2) Erklæring om virksomhedens samlede omsætning i de tre seneste disponible regnskabsår, afhængigt af hvornår virksomheden blev etableret eller startede sin virksomhed, hvis tallene for denne omsætning foreligger. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. 3) Foreløbig (ikke bindende) tilkendegivelse fra pengeinstitut, garantiinstitut, pensionskasse eller lignende om at denne vil være indstillet på at stille en ekstern garanti for ansøgeren. Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves: Som mindstekrav kræves en egenkapital på mindst 50 000 000 DKK i de seneste 3 disponible regnskabsår. Som mindstekrav kræves en samlet årlig omsætning på mindst 100 000 000 DKK i hvert af de tre seneste disponible regnskabsår. Såfremt virksomheden baserer sig på andre enheders formåen, beregnes egenkapitalen og omsætningen som virksomhedens og disse andre enheders samlede grundlag i hvert af de seneste tre disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes egenkapitalen og omsætningen som deltagernes samlede grundlag i hvert af de tre seneste disponible regnskabsår. Der stilles ikke minimumskrav vedrørende soliditet, men ansøgers soliditet vil indgå i forbindelse med udvælgelsen, jf. afsnit IV.1.2). Soliditetsgraden beregnes som virksomhedens samlede egenkapital i forhold til virksomhedens samlede aktiver, udregnet i procent. Soliditetsgraden udregnes således som (samlede egenkapital/samlede aktiver) x 100 = soliditetsgrad. Såfremt virksomheden baserer sig på andre enheders formåen, beregnes soliditetsgraden som virksomhedens og disse andre enheders samlede soliditetsgrad i det seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes soliditetsgraden som deltagernes samlede soliditetsgrad i det seneste disponible regnskabsår. |
III.2.3) | Teknisk kapacitet Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt: 1) Fremlæggelse af en liste over de 10 betydeligste tilsvarende bygge-/anlægsopgaver indenfor hhv. køleanlæg og elnødforsyningsanlæg, jf. punkt II.1.5), som ansøger har udført i løbet af de sidste fem år, afhængigt af hvornår ansøger blev etableret eller startede sin virksomhed. Dvs. i alt op til 20 referencer. Indeholder listen mere end 20 referencer vurderes alene på de 20 første i henhold til punkt IV.1.2). Ordregiver ser gerne, at listen indeholder følgende: en kort beskrivelse af opgaven og den rolle, som ansøger har haft i forbindelse med udførelsen, modtager, beløb og tidspunkter for opgaven. 2) Fremlæggelse af en liste over de betydeligste fem tilsvarende ydelser indenfor drift og vedligehold af hhv. køleanlæg og elnødforsyningsanlæg, jf. punkt II.1.5), som ansøger har udført i løbet af de sidste tre år, afhængigt af hvornår ansøger blev etableret eller startede sin virksomhed. Dvs. i alt op til 10 referencer. Indeholder listen mere end 10 referencer vurderes alene på de 10 første i henhold til punkt IV.1.2). Ordregiver ser gerne, at listen indeholder følgende: en kort beskrivelse af opgaven og den rolle, som ansøger har haft i forbindelse med udførelsen, modtager, beløb og tidspunkter for leverancen. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) gælder begrænsningerne om hhv. maks 20 referencer vedrørende bygge-/anlægsopgaver og maks 10 referencer vedrørende drift og vedligehold for sammenslutningen som helhed. Tilsvarende gælder, hvis ansøgningen baseres på andre virksomheders formåen (fx en underleverandør). |
III.2.4) | Oplysning om reserverede kontrakter |
III.3) | Specifikke vilkår for tjenesteydelseskontrakter |
III.3.1) | Oplysninger om en bestemt profession |
III.3.2) | Medarbejdere, der skal udføre tjenesteydelsen |
Del IV: Procedure
IV.1) | Type procedure |
IV.1.1) | Type procedure
Forhandling Nogle ansøgere er allerede udvalgt (eventuelt som led i visse typer udbud med forhandling) nej |
IV.1.2) | Grænse for, hvor mange økonomiske aktører der vil blive opfordret til at afgive bud eller deltage
Forventet antal økonomiske aktører: 5 Objektive kriterier for valg af det begrænsede antal kandidater: Begrænsning af ansøgere, der opfordres til at afgive tilbud, sker efter vurdering af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante leverancer af de ydelser, som kontrakten omfatter, jf. beskrivelsen i punkt II.1.5). Videre vil ansøgers soliditet indgå i vurderingen, men dog alene med begrænset vægt. |
IV.1.3) | Reduktion af antallet af økonomiske aktører under forhandlingerne eller dialogen
Anvendelse af etapeopdelt procedure for gradvis at reducere det antal løsninger, der skal drøftes, eller tilbud, der skal forhandles nej |
IV.2) | Tildelingskriterier |
IV.2.1) | Tildelingskriterier
Det økonomisk mest fordelagtige bud vurderet på grundlag af de kriterier, der er anført i specifikationerne, i opfordringen til at afgive bud eller til at forhandle eller i det beskrivende dokument |
IV.2.2) | Oplysninger om elektronisk auktion |
IV.3) | Administrative oplysninger |
IV.3.1) | Sagsnummer hos den ordregivende myndighed: |
IV.3.2) | Har der været tidligere offentliggørelse(r) om samme kontrakt?
Vejledende forhåndsmeddelelse Bekendtgørelsens nummer i EUT: 2014/S 12-016149 af 17.1.2014 Andre forudgående offentliggørelser Bekendtgørelsens nummer i EUT: 2015/S 39-065752 af 25.2.2015 Bekendtgørelsens nummer i EUT: 2014/S 128-227910 af 8.7.2014 |
IV.3.3) | Vilkår for adgang til specifikationer og yderligere dokumenter eller beskrivende dokumenter |
IV.3.4) | Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
28.4.2015 - 12:00 |
IV.3.5) | Dato for afsendelse til udvalgte kandidater af opfordringer til at afgive bud eller at deltage |
IV.3.6) | Sprog, der må benyttes ved afgivelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
dansk. Andet: Ansøgning skal afgives på dansk. Certifikater, offentlige erklæringer, attester, regnskaber og lignende kan dog være affattet på dansk eller engelsk. I hvilket omfang der tillades brug af engelsk i relation til tilbudsafgivelsen, vil fremgå af udbudsmaterialet. |
IV.3.7) | Minimumsperiode, i hvilken den bydende er forpligtet af sit bud |
IV.3.8) | Åbning af bud |
Del VI: Supplerende oplysninger
VI.1) | Oplysninger om gentagelse
Dette er et tilbagevendende offentligt indkøb: nej |
VI.2) | Oplysninger om EU-midler
Kontrakten vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej |
VI.3) | Yderligere oplysninger Eventuelle spørgsmål og svar i forbindelse med afgivelse af anmodninger om prækvalifikation vil blive offentliggjort på: https://www.glostruphospital.dk/nythospitalglostrup/andre_projekter/Sider/Koling-el-distribution-og-nodstrom.aspx Interesserede opfordres til løbende at holde sig orienteret på hjemmesiden. Forud for denne udbudsforretning er der gennemført en teknisk dialog. Relevant materiale herfra findes på ordregivers hjemmeside: https://www.glostruphospital.dk/nythospitalglostrup/andre_projekter/Sider/Koling-el-distribution-og-nodstrom.aspx Der vil efter udsendelse af udbudsmaterialet blive afholdt en eller flere besigtigelser. De nærmere vilkår for besigtigelsen vil fremgå af udbudsmaterialet. I relation til punkt III.2.2) og III.2.3) bemærkes det, at virksomheden kan basere sig på andre enheders formåen (f.eks. et moder- eller søsterselskab eller en underleverandør) uanset den juridiske karakter af forbindelserne mellem virksomheden og disse andre. Virksomheden skal i givet fald godtgøre fuldt ud at kunne råde over de ressourcer, der er nødvendige til opfyldelse af kontrakten, f.eks. ved at fremlægge en erklæring eller anden dokumentation for disse enheders tilsagn om at stille de nødvendige ressourcer til rådighed i kontraktperioden. I modsat fald har ordregiver ikke mulighed for at lægge vægt på andre enheders formåen. Ordregiver har udarbejdet en skabelon for erklæringen, som kan hentes på https://www.glostruphospital.dk/nythospitalglostrup/andre_projekter/Sider/Koling-el-distribution-og-nodstrom.aspx I relation til punkt IV.1.2) bemærkes, at hver ansøger alene kan indgive én ansøgning om prækvalifikation. Såfremt samme juridiske enhed er del af eller på anden måde deltager i flere ansøgninger, f.eks. selv indgiver egen ansøgning, men samtidig indgår som deltager i et konsortium, der ansøger, skal ansøgerne sikre, at samme juridiske enheds deltagelse ikke medfører mulighed for gensidigt at påvirke indholdet af de forskellige tilbudsgiveres tilbud. Ordregiver forbeholder sig ret til at anmode ansøgere om at godtgøre, at samme juridiske enheds deltagelse ikke medfører mulighed for gensidigt at påvirke indholdet af de forskellige tilbudsgiveres tilbud, herunder at der ikke følges en praksis, som kan true gennemsigtigheden og fordreje konkurrencen mellem de bydende. Ordregiver ser gerne, at ansøgningen om prækvalifikation fremsendes i 8 papireksemplarer og i en elektronisk version (f.eks. på USB-stik eller tilsvarende). Ansøgningen om prækvalifikation kan ikke afgives pr. e-mail. Ved eventuelle uoverensstemmelser mellem papirversionen og den elektroniske version har papirversionen forrang. Kuverten bedes mærket »Udbud af køle-/nødstrømsanlæg — må ikke åbnes af postfunktionen«. Ordregiver forbeholder sig muligheden for at anvende fremgangsmåden i § 12 i bekendtgørelse nr. 712 af 15.6.2011 om fremgangsmåderne ved indgåelse af offentlige vareindkøbskontrakter, offentlige tjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge- og anlægskontrakter, hvis ansøgninger eller tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav. |
VI.4) | Klageprocedurer |
VI.4.1) | Organ med ansvar for klageprocedurerne
Klagenævnet for Udbud |
VI.4.2) | Indgivelse af klager
Præcise oplysninger om klagefrist(er): I henhold til lov om håndhævelse af udbudsreglerne m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage: Klage over ikke at være prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen. I andre situationer skal klage over udbud være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 3, stk. 1. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds e-mail-adresse er angivet i punkt VI.4.1). Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på www.klfu.dk |
VI.4.3) | Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om indgivelse af klager
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen |
VI.5) | Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
27.3.2015 |