Fakta om udbudet
Udbyder
Forsvarsministeriet, Materiel- og Indkøbsstyrelsen (FMI)
Vindere
(14.01.2020)
Se pkt. VI.3)
Se pkt. VI.3)
Præcisering af sikkerhedskrav i rammeaftale vedrørende udførelse af alle sædvanlige værftsarbejder, herunder service og vedligeholdelse mv. på Forsvarets skibe
Forsvarsministeriet, Materiel- og Indkøbsstyrelsen (FMI)
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Tjenesteydelser
Direktiv 2009/81/EF
Del I: Ordregivende myndighed/enhed
Postadresse: Lautrupbjerg 1-5
By: Ballerup
NUTS-kode: DK
Postnummer: 2750
Land: Danmark
E-mail: jek@kammeradvokaten.dk
Telefon: +45 72575999
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.fmi.dk
Del II: Genstand
Præcisering af sikkerhedskrav i rammeaftale vedrørende udførelse af alle sædvanlige værftsarbejder, herunder service og vedligeholdelse mv. på Forsvarets skibe
FMI har ved udbudsbekendtgørelse nr. 2015/S 064-113413 udbudt og ultimo 2017 indgået en rammeaftale vedrørende udførelse af alle sædvanlige værftsarbejder, herunder service og vedligeholdelse mv. på Forsvarets skibe. Rammeaftalen er opdelt i 6 selvstændige (del)rammeaftaler (såkaldte lots) på baggrund af dokvægten af de skibe, der omfattes af de enkelte delrammeaftaler, og FMI har således indgået parallelle rammeaftaler med flere leverandører inden for hver lot, jf. nærmere herom i pkt. VI.3). Der er under rammeaftalens løbetid opstået et behov for at præcisere og tydeliggøre de krav til leverandørernes sikkerhedsgodkendelse, der allerede følger af den indgåede rammeaftale.
Der er under den indgåede rammeaftalens løbetid opstået et behov for at præcisere og tydeliggøre de krav til leverandørernes sikkerhedsgodkendelse, der allerede følger af rammeaftalen. Således tydeliggøres det, at det for fremtidige udbud under rammeaftalen både kontraktretligt (som en del af indkøbsordren) og som et vilkår for deltagelse i miniudbud under rammeaftalen (dvs. samtlige delrammeaftaler) vil være et krav, at de deltagende leverandører har de fornødne sikkerhedsgodkendelser svarende til klassifikationsgraden på de skibe, som de udbudte arbejder skal udføres på.
Det bemærkes, at der med nærværende bekendtgørelse ikke er tale om indgåelse af en (ny) rammeaftale, men derimod tale om præcisering og tydeliggørelse af krav til leverandørerne under den allerede indgåede rammeaftale.
Del IV: Procedure
- Udbuddet er ikke omfattet af direktivet
Der er under den indgåede rammeaftalens løbetid opstået et behov for at præcisere og tydeliggøre de krav til leverandørernes sikkerhedsgodkendelse, der allerede følger af rammeaftalen. Således tydeliggøres det, at det for fremtidige udbud under rammeaftalen både kontraktretligt (som en del af indkøbsordren) og som et vilkår for deltagelse i miniudbud under rammeaftalen (dvs. samtlige delrammeaftaler) vil være et krav, at de deltagende leverandører har de fornødne sikkerhedsgodkendelser svarende til klassifikationsgraden på de skibe, som de udbudte arbejder skal udføres på.
Det bemærkes, at der med nærværende bekendtgørelse ikke er tale om indgåelse af en (ny) rammeaftale, men derimod tale om præcisering og tydeliggørelse af krav til leverandøren under den allerede indgåede rammeaftale.
Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling
By: Se pkt. VI.3)
NUTS-kode: DK
Land: Danmark
Del VI: Supplerende oplysninger
Det bemærkes, at der med nærværende bekendtgørelse ikke er tale om indgåelse af en (ny) rammeaftale, men derimod tale om præcisering og tydeliggørelse af sikkerhedskrav til leverandører under en allerede indgået rammeaftale, jf. nærmere herom i pkt. II.2.4). Således bemærkes også, at datoen angivet i bekendtgørelsens pkt. V.2.1) er datoen for orientering til leverandørerne på rammeaftalen om den pågældende præcisering og tydeliggørelse af krav, og ikke datoen for rammeaftalens indgåelse.
Værdien angivet i pkt. II.1.7) og V.2.4) er den estimerede værdi af rammeaftalen, som estimeret i forbindelse med det oprindelige udbud af rammeaftalen, jf. udbudsbekendtgørelses nr. 2015/S 064-113413.
Under det oprindelige udbud blev rammeaftalen (6 delrammeaftaler) ultimo 2017 tildelt til følgende leverandører: Karstensens Skibsværft A/S (lot 2 og lot 3), CVR: 10859581, Vestre Strandvej 17, DK-9990 Skagen; Fayard A/S (lot 1-6), CVR: 33824114, Kystvejen 100, DK-5330 Munkebo; Orskov Yard A/S (lot 1-3), CVR: 26694027, Havnepladsen 16, DK-9900 Frederikshavn; Søby Værft A/S (lot 3-5), CVR: 34604215, Dokvej 5, 5985 Sæby, Ærø; Faaborg Værft A/S (lot 4-6), CVR: 82735615, Værftsvej 7, 5600 Faaborg; Grenaa Skibsværft A/S (lot 4-6), CVR: 40217517, Nordhavnsvej 12, 8500 Grenaa; Hvide Sande Shipyard Steel & service A/S (Lot 5-6), CVR: 64600028, Beddingsvej 2, 6960 Hvide Sande.
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 35291000
Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagevejledning-0
I henhold til klagenævnslovens § 7, stk. 3, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsreglerne har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, i tilfælde hvor en ordregiver har fulgt proceduren i § 4, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i den nævnte periode, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. § 12, stk. 1.
Kontaktoplysning til Klagenævnet for Udbud er angivet i pkt. VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds egen vejledning om klager er tilgængelig på hjemmesiden angivet i pkt. VI.4.1).
Postadresse: Carl Jacobsens vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk