Ny strategi løfter Victor videre i en krisetid
KRISEKNUSER: Den nordjyske virksomhed Victor A/S valgte at gå nye veje, da krisen for alvor begyndte at presse på.
Krisehåndtering kan være at skære helt ind til benet, men det var ikke den rette løsning for virksomheden, forklarer den administrerende direktør Ole Nygaard.
- Hvis vi vil noget, så må vi udvikle. Hvis vi vil noget, kan vi ikke skære ned, udtaler Ole Nygaard.
For at knuse krisen, som for alvor ramte virksomheden i 2009, valgte virksomheden at satse på to ting:
Nytænkning og medarbejderudvikling
Selv om dette valg ikke ved første øjekast gav pote i forhold til omsætningen, skulle det på lidt længere sigt vise sig at være den helt rigtige beslutning for virksomheden. Strategien involverede blandt andet, at Victor valgte at beholde størstedelen af medarbejderne, og at disse samtidig fik et kompetenceløft indenfor speciel svejsning af højtryks rørsystemer ligesom flere fik kølemontørkursus.
På den måde stod virksomheden stadig med de bedste kompetencer i huset, da krisen igen begyndte at vende, og der var ordrer at få.
- Det har selvfølgelig til tider været en stor udfordring, og virksomheden har heller ikke tjent de penge, de ville. Men i dag står virksomheden tilbage med cirka 70 topmotiverede medarbejdere, der rummer en meget høj grad af korpsånd, siger Ole Nygaard.
- Et af de vigtigste redskaber for Victor har været, at vi har haft en strategi og klare mål for virksomheden.
Vi har altid haft målepunkter, som vi har arbejdet frem mod. Med et skarpt fokus så begynder målene at bære frugt. Det har krævet energi men også tålmodighed, og det har været en stor udfordring,, udtaler Ole Nygaard.
Strategien var og er noget hele virksomheden arbejder efter. Derfor er det vigtigt for ledelsen, at alle medarbejdere bliver involveret i virksomhedens fremtidsplaner. Funktionærer og timelønnede har opnået en stor forståelse for virksomhedens retning, og de er helt med på, at nytænkning hele tiden er vejen frem, for at virksomheden kan overleve.
Tidlig satsning på offshore branchen
Nytænkning har været et andet vigtigt element i strategien om at komme godt igennem krisen. En strategi, som dog tog form allerede i 2005, før konjunkturerne begyndte at vende. Virksomheden indså tidligt, at det ikke længere var nok at kunne svejse to stykker jern sammen for at overleve. Der måtte noget mere til, og det krævede et teknologisk løft, parret med en satsning på offshore branchen.
Valget af offshore sektoren var vigtigt for Victor, da den er en branche, som stiller store krav til kvalifikationer, levering og fleksibilitet. Omstillingen af medarbejderne til langt mere vanskelige og krævende opgaver har gjort, at man i dag kan bryste sig af flere store kunder indenfor sektoren. Og der arbejdes kraftigt på hele tiden at fat på flere store kunder.
Selv om virksomheden er vokset fra 10 til 70 medarbejdere i løbet af de sidste ti år, er der stadig brug for solide, store kunder, som også er på markedet om fem år. Et kig ud i fremtiden er for Ole Nygaard positivt både med hensyn til det kommende regnskabsår, men også i forhold til det målrettede arbejde med at blive den foretrukne samarbejdspartner i offshore branchen.
Kriseknuserne
Metal Supply og de øvrige brancheportaler under Industry Supply Danmark sætter i denne uge fokus på virksomheder, der har formået at knuse krisen ved at levere positive resultater i en svær tid. Redaktionen har udvalgt tre virksomheder pr. portal blandt de indsendte forslag og kårer en samlet vinder som ”Kriseknuser 2013” på tværs af Industry Supplys portaler i starten af næste uge.
Metal Supply og de øvrige brancheportaler under Industry Supply Danmark sætter i denne uge fokus på virksomheder, der har formået at knuse krisen ved at levere positive resultater i en svær tid. Redaktionen har udvalgt tre virksomheder pr. portal blandt de indsendte forslag og kårer en samlet vinder som ”Kriseknuser 2013” på tværs af Industry Supplys portaler i starten af næste uge.