23948sdkhjf

40 meter industrivæg forvandlet til kæmpe maleri

Hosta Industries har investeret i et stort kunstværk, der skal give kulør på arbejdsdagen

Da medarbejderne hos Hosta Industries mødte ind efter en velfortjent sommerferie, var noget helt forandret i fabrikshallen i Hjallerup. Tegner og kunstmaler Henrik Johnsson havde nemlig tilbragt to uger af sommerferien på fabrikken og skabt et 40 meter bredt vægmaleri.

- Det er for at give lidt kulør på tilværelsen. Det er tit bare hvide vægge, så det er for at give lidt andet at se på, og når man for eksempel har kunder på rundvisning, så er det noget at tale ud fra og om, forklarer Christian Mosevang, indehaver og administrerende direktør hos Hosta Industries.

Væk med de hvide vægge

Han har tidligere samarbejdet med Henrik Johnsson om en opgavebog, der skal øge børns interesse for stål og håndværk, og det var i den forbindelse, ideen til vægmaleriet opstod.

- Der var vi rundt og se virksomheden, og jeg syntes, der var mange hvide vægge. Jeg foreslog Christian, at man kunne gøre noget med de vægge, og vi havde forskellige ideer oppe. Vi var sikre på, at der skulle være noget om automation, og vi var sikre på, at der skulle være noget om tiden, fortæller Henrik Johnsson.

Automation henviser selvfølgelig til Hosta Industries som en moderne underleverandør, og tiden blandt andet til, at virksomheden for nyligt har haft 50-års jubilæum.

Wow-faktor

Henrik Johnsson havde på forhånd udbedt sig, at der ikke måtte være tale om en lige vægflade for at gøre opgaven mere udfordrende. I stedet fik han en væg med både kanter og døre.

- Det at bringe rummet ind og skabe nogle idealpunkter, man kan stå og kigge på, var vigtigt. For at de her optiske effekter får den rigtige virkning, var det vigtig for mig som kunstner at skabe noget, som var højt, stort og svært. Der er to arbejdsstationer ud for hvert af de fem punkter, man skal se kunstværket fra. Hvis medarbejderne drejer sig rundt og kigger op, så får de hver deres ideallinje ind til to forskellige punkter i kunstværket, udtaler Henrik Johnsson.

Efter en snak med Christian Mosevang tog han fat på selve indholdet i maleriet.

- Han ville gerne have wow-faktor, så jeg tænkte, det skal han få. Det mente jeg ville være nogle stærke, forskellige, visuelle udtryk samlet i ét værk. Det vil sige, at så har vi for eksempel en robotarm. Det var et af centerstykkerne, hvor vi ligesom lavede en midtersidet plakat. Da jeg så en dør, som gik ud, så blev jeg helt sikker på, at den skulle bringes ind i værket. Portene skulle bringes ind, og være noget andet end de er. Det skulle ligesom danne en samlet fortælling, lyder det fra Henrik Johnsson.

Afspejler virksomhedens DNA

Henrik Johnsson har også lagt vægt på at fange virksomhedens DNA i maleriet, og har blandt andet også brugt Hosta Industries’ farver aktivt.

- Jeg synes jo, at Christian gav meget udtryk for, at den virksomhed han driver, det er en virksomhed, som har holdninger og tager ansvar. En af de vigtigste elementer er ordentlighed. Det, synes jeg, er et godt ord, fordi det dækker alle sider af ens virksomhed. Det er jo mod medarbejdere og mod kunder og behandling af produkter og behandling af restprodukter. Det blev ligesom et vigtigt element i de tanker, jeg gjorde mig omkring, hvad der skulle males, forklarer Henrik Johnsson.

- Jeg tænkte meget på medarbejderne, fordi det var min fornemmelse, at medarbejderne er nogen, som Christian investerer meget i og sørger for har det godt. Men han investerer også i fremtiden. Han vil gerne have, at fremtidige generationer også vil vælge den her industri fremfor at tragte efter en akademisk uddannelse. Han vil også gerne appellere til dem igennem det her kunstværk. Når der kommer skoleklasser forbi, så tænker han nok, at det gør det til et endnu federe sted at være, fortsætter han.

- Det ser megagodt ud

Christian Mosevang er også mere end tilfreds med resultatet.

- Jeg synes, det ser megagodt ud, og at det er spændende at se på. Når man går forbi det, så ændrer billedet sig. Det er levende på en eller anden måde. Der er flere punkter, man kan stå og kigge på, og så er det lige som om, når man går forbi det, så føles det som om tingene flytter sig og bevæger sig, siger han.

Også medarbejderne har taget godt imod de nye farver på væggen.

- De synes også, det er spændende at se på, og det er lidt anderledes at møde ind til. Så håber jeg også, at det er noget, man kommer til at tale om - både medarbejderne selv og med deres venner, slutter han.

Se nøgletal for:
Læs mere om: underleverandører
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.875